Abax
Hallo,
Ik ben momenteel bezig met het bestuderen van de instructies van verschillende ontwikkelaars. Alleen bij Microdol-X kwam ik de toevoeging van keukenzout (NaCl) tegen.
Welke functie heeft het zout? Wat zou het effect zijn als ik zout aan D-76 zou toevoegen?
Claus
Lichtjahr
Hallo,
wat hoop je hiermee te bereiken?
Probeer het gewoon eens uit en laat ons dan weten wat de resultaten zijn.
Volgens mijn gegevens wordt natriumchloride gebruikt voor de vervaardiging van chloorzilveremulsies en als toevoeging in versterkingsoplossingen.
Microdol-X is een klassieke metol-sulfiet-balansontwikkelaar voor fijne korrel.
Met toevoeging van Calgon en NaCl kun je deze twee stoffen zonder problemen weglaten.
Hier is een origineel recept van de "Bay. Staatslehranstalt für Photografie":
Metol 4 gr
Natriumsulfiet sicc. 100 g
Aangevuld met water tot 1000 ml
Ontwikkeltijden afhankelijk van de belichting 8 - 12 minuten bij 20 °C.
Beweging: eerst 30 sec. continu, daarna min. 1x per minuut kantelen.
Groeten,
Edi
Klaus_H
Volgens het "Film Developing Cookbook" van Anchell en Troop werd NaCl in 1944 door Richard Henn (Kodak Microdol) geïntroduceerd om de zilverkorrelen te verkleinen. Een voordeel van NaCl is dat het de ontwikkeltijd niet verlengt.
€
Met vriendelijke groeten,
€
Klaus
tomsand
30 g NaCl maakt deel uit van het recept voor Microdol-X of Perceptol. Het vertraagt de ontwikkeling en de film verliest een halve stop aan gevoeligheid. Pure metol-boraxontwikkelaars zonder NaCl zijn zeer evenwichtig en kunnen ook worden gebruikt om de film te pushen. Het toevoegen van D76 keukenzout is ook mogelijk en zorgt naar mijn ervaring voor een iets fijne korrel. Het dient ook als helderheidsbehoudmiddel, maar dit gaat ten koste van de gevoeligheid. Een nog sterker effect van een fijne korrel verkrijgt men door toevoeging van ammoniumchloride aan het D76-recept. Ik zou zeggen dat het verlies aan gevoeligheid dan 1 hele stop bedraagt.