MarcS
Goedenavond,
Ik zou graag zelf kleuren-grootformaatdia's (13x18) willen maken met mijn vergroter.
Kan ik met mijn Beli eenvoudig het licht van het geplaatste kleurennegatief meten
en zo de belichting uitvoeren (ca. 4-6 seconden bij 100 ASA-film), of werkt dat niet zo,
of moet ik ergens rekening mee houden?
Ik zou dankbaar zijn voor tips, want de film is niet bepaald goedkoop ;)
Groeten
Marc
CPD
Hallo Marc,
Zoals je al terecht opmerkte: "Film is niet goedkoop." En daar zal het waarschijnlijk ook aan schort!
Allereerst moet je weten of de vergroting vanaf een negatief of een dia moet gebeuren. Voor beide bestonden er speciale materialen, die helaas niet meer verkrijgbaar zijn. Voorbelichting helpt bijvoorbeeld tegen de onvermijdelijke toename van het contrast bij het vergroten van een dia naar gewoon diamateriaal. En daar moet je gewoon mee experimenteren. Om tot redelijk werkbare belichtingstijden te komen, zul je met grijsfilters moeten werken. De vergroter moet absoluut lichtdicht zijn, anders heb je licht dat in de donkere kamer rondzwerft en je vrij gevoelige opnamemateriaal vervaagt. Het gebruik van de Belis kun je, vrees ik, wel vergeten – maar probeer het eens uit. Ik ben nogal pessimistisch: bij langere belichtingstijden (vanwege grijsfilters) krijg je kleurverschuivingen door verschillende Schwarzschild-effect in de afzonderlijke emulsies, bij korte belichtingstijden heb je een sluiter op de vergroter nodig.
Het is allemaal mogelijk, het werd vroeger ook door professionele laboratoria gedaan, maar het is niet helemaal eenvoudig. Aan de andere kant: laat je niet door mij ontmoedigen! :rolleyes: Misschien krijg je nog een paar optimistische tips. B)
Ciao!
CP
CPD
Ik bedenk me nog iets:
Het verstandigste zou waarschijnlijk zijn om een eenvoudige 13x18 cm-camera en een diakopieeropzetstuk aan te schaffen. Je ontkomt dan ook niet aan het voorbelichten. Maar je zult in fotoboeken uit de jaren 70 wel het een en ander over dit onderwerp vinden.
Wat filmmateriaal betreft, ziet het er in dit formaat nogal triest uit. Iets beter, hoewel niet veel, bij 5x7 inch. Dus als je cassettes neemt, dan 5x7 inch.
Of ga meteen voor 8x10 inch.
Ciao!
CP
MarcS
Hallo Marc,
Zoals je al terecht opmerkte: "Film is niet goedkoop." En daar zal het waarschijnlijk ook aan schort!
Allereerst moet je weten of de vergroting vanaf een negatief of een dia moet gebeuren. Voor beide bestonden er speciale materialen, die helaas niet meer verkrijgbaar zijn. Voorbelichting helpt bijvoorbeeld tegen de onvermijdelijke toename van het contrast bij het vergroten van een dia naar gewoon diamateriaal. En daar moet je gewoon mee experimenteren. Om tot redelijk werkbare belichtingstijden te komen, zul je met grijsfilters moeten werken. De vergroter moet absoluut lichtdicht zijn, anders heb je licht dat in de donkere kamer rondzwerft en je vrij gevoelige opnamemateriaal vervaagt. Het gebruik van de Belis kun je volgens mij wel vergeten – maar probeer het eens uit. Ik ben nogal pessimistisch: bij langere belichtingstijden (vanwege grijsfilters) krijg je kleurverschuivingen door verschillende zwartschildeffect in de afzonderlijke emulsies; bij korte belichtingstijden heb je een sluiter op de vergroter nodig.
Het is allemaal mogelijk, het werd vroeger ook door professionele laboratoria gedaan, maar het is niet helemaal eenvoudig. Aan de andere kant: laat je niet door mij ontmoedigen! :rolleyes: Misschien krijg je nog een paar optimistische tips. B)
Ciao!
CP
Hallo CP,
bedankt voor het antwoord, ik zal even kort het doel toelichten:
Ik heb 13x18 dia's nodig voor een grote xenonprojectie. Ik heb jaren geleden al eens zulke dia's in het lab laten maken, maar die kostten meer dan 100 euro
Wolfgg
Hallo Marc,
een negatief dat op Diaplan-film wordt vergroot, levert geen grootformaatpositief op, maar een grootformaatnegatief. Van dat kleurennegatief moet je eerst een dia laten maken. Deze dia moet bovendien zacht zijn, aangezien de gammawaarde van een diafilm rond de 1,5 ligt. Of wil je het avontuur aangaan om een E6-diafilm tot negatief te ontwikkelen? Voordat er iets projectiebaars ontstaat, kan er veel materiaal verloren gaan. Een misschien haalbare, goedkopere manier: vergroot het negatief op RA4 in het gewenste formaat en kopieer het vervolgens in een copyshop 1:1 in kleur op transparant materiaal.
Groeten, Wolfgang
CPD
Ik heb zojuist bij "mijn" fotolab geïnformeerd. Zij bieden deze dienst niet meer aan; naar verluidt zijn de benodigde filmmaterialen niet meer verkrijgbaar.
Ciao
Wolfgg
Uittreksel uit het assortimentsoverzicht van Agfa van mei 1973, rubriek "Kleurverwerkingsfilms":
1) Agfa-positiefilm M voor het vervaardigen van dia's op basis van gemaskeerde of ongemaskeerde kleurennegatieven
(formaten 9 x 12 tot 50 x 60 cm en 105 cm x 10 m)
2) Agfacolor-ZN-film voor de vervaardiging van kleurennegatieven naar dia's (tussennegatieven)
(formaten 35 mm x 10 m DP of 25 m DP en 61,5 mm x 15 m)
3) Agfacolor-omkeerfilm voor de vervaardiging van kleurendia's naar dia's (diaduplicaten)
(formaten 35 mm x 50 m DP en 61,5 mm x 15 m)
(einde van het uittreksel)
Voor zover ik weet, wordt van de 3 filmtypes alleen nog nr. 3 geproduceerd (Kodak EDUPE en Fuji heeft er ook een). En dat alleen vanwege Hollywood & Co, zodat zij hun vermeende "oude schatten" voor het verval kunnen redden.
Wie tegenwoordig filmtype nr. 1 of 2 zou aanbieden, heeft dus weinig kans.
Groeten, Wolfgang
MarcS
Hallo Wolfgang,
ook bedankt voor je informatie. Het idee van een 1:1-kopie bij een kopieerwinkel is goed, dat ga ik ook uitproberen, hoewel ik
vrees dat de folie (overheadfolie) de 7 kW-projector niet zal doorstaan (ik heb het al met dia’s getest). Ik ga
het gewoon eens proberen.
De Kodak EDUPE zou precies geschikt zijn voor belichting in een vergroter, maar ik heb hier ook nog geen dealer
gevonden.
Ik heb contact opgenomen met Martincolor, zij produceren helaas ook geen dia's meer, maar werken met Duratrans. Er is ook
Duraclear, volledig transparant kleurenfotopapier, wat mogelijk voor mijn doeleinden zou kunnen werken,
maar ik vind geen verkooppunten op internet.
Voor zwart-wit heb ik ook al de ADOX Displayfilm getest, dat werkt ook goed.
Groeten
Marc
Wolfgg
Hallo Marc,
gezien het beperkte aanbod aan materialen tegenwoordig zou de digitale methode misschien toch zinvoller zijn, niet alleen de gewone inkjetdruk, maar ook speciale technieken zoals sublimatiedruk.
Groeten, Wolfgang
cfb_de
Sublimatiedruk.
Leuk idee. En dan verwarmen we het geheel even in een 7 kW-projector en hebben we ineens een afloopbeeld :)
Met vriendelijke groeten,
Franz
Wolfgg
Hallo Franz,
Ik hoop toch dat zo’n projectiemonster is uitgerust met een degelijk IR-blokkeerfilter en een krachtige ventilator voor het origineel.
Maar je bedoelt waarschijnlijk toch de sublimatieprinters, die de kleur via een lint met behulp van lichte warmte op papier overbrengen. Ik bedoelde een ander principe, dat helaas precies zo heet. Daarbij wordt meestal een Epson-inktjetprinter omgebouwd voor sublimatie-inkt; deze drukt af op een dragermateriaal, van waaruit de afbeelding vervolgens met ca. 180 °C via een hittepers op het uiteindelijke materiaal wordt overgebracht. Afbeeldingen volgens dit principe zijn bestand tegen veel hogere temperaturen. Meer informatie vind je via een zoekmachine onder "sublimatieprinten".
Groeten, Wolfgang
MarcS
Ik hoop maar dat zo’n projectiemonster een degelijk IR-blokkeerfilter heeft en een krachtige ventilator voor het origineel.
Het magazijn wordt goed gekoeld, maar wordt toch behoorlijk warm; mijn oudere dia's zijn al behoorlijk kromgetrokken.....
Maar hoe zit het eigenlijk met Ilfochrome Clear? Ik heb bij LeBon geïnformeerd naar leveranciers en wacht nog op antwoord. Dat zou
toch ook geschikt kunnen zijn om te projecteren en is relatief eenvoudig in het gebruik, of niet?
Groeten
Marc
Wolfgg
Hallo Marc,
als het materiaal op een transparante drager (niet de ondoorzichtige) nog leverbaar is, zou dat ook een alternatief zijn; hier staat het nog vermeld:
http://www.ilford.com/de/products/ilfochrome/back-lit.asp
Het vervelende bij de verwerking is echter de stinkende bleekvloeistof met zwavelzuur, daarom kan het niet in de schaal worden verwerkt, maar alleen in gesloten containers zoals papierontwikkelingsdozen.
Maar: het is een positiefmateriaal! Net als bij E6-vlakfilm moet er op de een of andere manier eerst een tussendia met het juiste contrast worden gemaakt van het kleurennegatief, het juiste contrast is hier belangrijk, anders ziet het resultaat er op het scherm vreselijk uit.
Groeten, Wolfgang
MarcS
Ik heb bericht gekregen van Le Bon... de Ilfochrome Classic is leverbaar in Clear als CC.F7
maar helaas alleen in 50x60 cm, 25 vellen voor de enorme prijs van 650,- € netto.....!!!
De Ilfochrome is ook geschikt om te projecteren, aangezien het materiaal relatief sterk zou zijn.
De overheadfolie uit de kopieerwinkel is in ieder geval absoluut niet geschikt.
Groeten
Marc