erwin
Goedemiddag,
aangezien ik niet echt kan kiezen tussen zwart-wit, kleur en digitaal, maar de analoge fotografie en mijn fotolab niet wil missen, heb ik bedacht dat ik met een kleurenfilm ga fotograferen, deze zelf ontwikkel en ermee kan doen wat ik wil. Dat wil zeggen dat ik er zwart-witvergrotingen van kan maken, het kan inscannen, enz. Ik heb al eens geprobeerd een kleurennegatief op zwart-witpapier te vergroten, maar ik kan me het resultaat niet meer echt herinneren. Ik heb nu gelezen dat het ook niet zo eenvoudig is, maar dat er speciaal papier of speciale films voor zijn. Kan iemand mij helpen of tips geven?
Groeten
Justus
Tandemfahren
Hallo Justus,
Daarvoor zou je panchromatisch fotopapier nodig hebben, maar dat is al geruime tijd niet meer verkrijgbaar.
Speciale films, wat zou dat moeten zijn? Een kleurenfilm is een kleurenfilm.
Als je niet de digitale weg (scanner) wilt inslaan, blijft er alleen zwart-witfilm over voor zwart-wit. Of meteen digitaal fotograferen.
Dus: het een of het ander.
Groeten
Frank
Junkom
Hallo,
Ik begrijp niet helemaal wat je precies wilt bereiken, maar ja, je kunt met kleurenfilm op gewoon zwart-witpapier afdrukken.
Ik heb dat zelf ook wel eens gedaan en het resultaat is oké.
De belichtingstijden zijn echter enorm lang en het contrast is erg zwak, dus je moet flink filteren.
Dat komt doordat er bij kleurenfilm geen echte... ik weet niet wat... is en het licht zich daarom op de een of andere manier door de tussenruimtes moet wurmen bij een kleurennegatief.
Dit is nu natuurlijk superprofessioneel beschreven, maar wat je wilde weten staat er nu.
Ja, het kan, en nee, je hebt geen speciaal papier nodig.
Dat zou wel beter zijn, maar dat is er niet meer.
Groeten ...
erwin
Hallo,
bedankt voor jullie reacties. Ik ga het nog een keer proberen en dan beslissen of de kwaliteit voor mij goed genoeg is. Zo niet, dan worden het toch twee camera’s :)
Nog een fijne avond...
piu58
Ik heb dit vroeger in mijn jeugd wel eens gedaan. Het oranje masker zorgt voor zeer lange belichtingstijden, en waarschijnlijk wordt ook de contrastregeling van multigradepapier verstoord. Ik gebruikte toen vastgegradeerd barietpapier.
Er treden aanzienlijke verschuivingen in de grijswaarden op. Bij landschappen en architectuur valt het nog wel mee, maar oneffenheden in de huid worden sterk benadrukt. Afgebeelde personen zien er oud uit.
Dit is geen vervanging voor een degelijke zwart-witopname, slechts een noodoplossing.
bernhardmangelsgmxde
Ja, dat kan wel. Ik heb in mijn beginperiode wel eens een paar afdrukken gemaakt, op multigradepapier. Het is een beetje flauw, maar dat zegt niets, want ik had de contrasten toen toch nog niet echt onder de knie. Met een kleurenmengkop zou ik cyan toevoegen totdat de drager in de projectie kleurloos is. Dan zou de gradatieconversie ook relatief goed te beheersen moeten zijn. (Theoretisch gezien, ik heb hier geen praktische ervaring mee).
Clemens
Daar heb ik
hier al eens iets over geschreven. Helaas zijn mijn pogingen (in tegenstelling tot wat ik destijds had aangekondigd) vanwege tijdgebrek nog niet veel verder gevorderd; de rol ligt momenteel in de vriezer.
ThomasPauly
Een ongemaskeerde kleurenfilm (Rollei Digiscan CN 200) is hiervoor geschikter dan een gemaskeerde. Het ontbreken van het masker vermindert twee problemen:
(a) Bij gradatieomzettingspapier beïnvloedt het masker de gradatie, zoals hierboven al beschreven.
(B) Papier met vaste gradatie is niet gesensibiliseerd, d.w.z. alleen gevoelig voor blauw. Het blauw wordt echter voor een aanzienlijk deel geabsorbeerd door het oranje masker. De belichtingstijden zijn daarom in eerste instantie lang; laboratoriumbelichtingsmeters die zijn getest voor zwart-wit leveren geen waarden op die ook maar enigszins bruikbaar zijn.
Ook de ongemaskeerde kleurenfilm komt op gradatieomzetterpapier nogal flauw over en vereist naar mijn ervaring ten minste gradatie 4, wat op zijn beurt de korrel weer naar voren laat komen. Vast gegradieerd papier gedraagt zich gunstiger.
De volgende nadelen kunnen hiermee echter niet worden weggenomen:
(a) De omzetting van de kleuren in helderheidswaarden is niet toonwaardecorrect; dat zou alleen mogelijk zijn met panchromatisch positiefmateriaal, dat niet meer bestaat.
(B) Vanwege hun complexere laagstructuur zijn kleurenfilms altijd minder scherp dan zwart-witfilms met dezelfde gevoeligheid.
Tot slot moet nog worden vermeld dat Rollei Digibase CN 200 (gesneden uit Agfa Aviphot luchtfotofilm) niet de kleurenfilm met de fijnste korrel in zijn gevoeligheidsklasse is. Bovendien ontbreekt met het masker natuurlijk ook het kleurcorrigerende effect ervan. De weergave doet denken aan de Agfa CN 17 uit de jaren zestig.
De negatieven laten weliswaar zowel kleur- als zwart-witpositieven toe, maar zijn in geen van beide gevallen technisch optimaal. Toch kunnen de resultaten interessant zijn als men houdt van het nostalgische beeldeffect van de kleurpositieven of de verrassende omzetting van kleuren in de grijstinten van de zwart-witpositieven.
tepe
Clemens
Hallo tepe,
dat zou alleen mogelijk zijn met panchromatisch positiefmateriaal, dat niet meer bestaat.
Dat klopt niet helemaal, maar het is niet zo eenvoudig om eraan te komen.
Hier
nogmaals de verwijzing naar mijn berichten van 30-10 en 20-12-2009.
Het materiaal heet inmiddels ILFORD GALERIE DIGITAL SILVER en is verkrijgbaar in glanzend en parelmoer, evenals als bariet (maar dan alleen op rollen vanaf 50,8 cm breed).
Kijk eens hier:
Photographic Papers Digital
Gut Licht,
Clemens
thomas_l
Nou, ik heb dat ook al eens geprobeerd. In principe gaat dat zonder problemen, maar de belichtingstijden zijn behoorlijk lang, zoals anderen hier al hebben geschreven. De weergave van grijstinten is natuurlijk niet exact, omdat het papier ongevoelig is voor rood. Dat is niet per se een nadeel – er zijn immers ook orthochromatische films – maar je moet er wel rekening mee houden dat het nu eenmaal niet zo is als normaal ;-)
Tegen de lage gradatie kun je een tegenfilter gebruiken en magenta toevoegen. Ideaal is dat echter (in het normale geval) niet echt.
Met panchromatisch papier heb ik dat nog nooit geprobeerd. Dat zou in theorie eigenlijk moeten werken, dan zouden de resultaten puur op gevoel gezien op de een of andere manier de kenmerken van een XP2 of BW400CN moeten hebben. Maar ik heb geen idee of dat zo is.
Groeten, Thomas
ThomasPauly
Hartelijk dank, Clemens, voor de informatie – ik heb weer iets bijgeleerd.
Met het (min of meer) panchromatische materiaal zou het ook mogelijk moeten zijn om bij het vergroten op zwart-witpapier kleurennegatieven te filteren, om zo de blauwe lucht donkerder te maken, het bladgroen lichter te maken enz., dus in het lab na te bootsen wat er bij originele zwart-witopnames met opnamefilters gebeurt. Zo kan men achteraf ook één en hetzelfde negatief in verschillende varianten interpreteren.
Misschien zou een verpakker wel geïnteresseerd zijn om de Ilford-rolfilm om te verpakken tot vellen die geschikt zijn voor thuislaboratoria. Technisch gezien zou men daar in Bad Saarow zeker toe in staat moeten zijn...
Groeten
tepe
thomas_l
Iedereen die zo’n ding heeft om papier te snijden, zou daar technisch toe in staat moeten zijn.
Gast
Misschien kan Clemes wat taken uit zijn rol delegeren. Dat zou zeker tot een aantal interessante experimenten leiden.
€
Groeten, Olaf