Het is veel waarschijnlijker dat het deksel tijdens de hele ontwikkeling niet goed zat en pas bij het fixeren eraf is gevlogen.
Ik was eens de binnenste spoel vergeten, waardoor de inloopopening rechtstreeks op de film gericht was. Interessant genoeg waren alleen de binnenste twee windingen door deze enorme fout aangetast.
Ik geloof niet dat deze tanks lekvrij zijn als het deksel zo slecht sluit dat er licht binnenkomt. Eens had een van de afsluitlamellen zich in plaats van om de tank heen gelegd, en de vloeistof liep er bij het kantelen meteen uit. Maar ik begrijp het chemisch gezien niet. Waarom zou zilver zich tijdens het ontwikkelen losmaken en wild verspreiden? Als het onder belichting ontwikkeld zou zijn, zou de rand immers zwart zijn, niet blank. Ik kan dit alleen in verband brengen met de fixeer. Die was echter zeker niet opgebruikt. En de film was van een partij Efke 50, die helemaal in orde lijkt. Vervallen in 2005, waarschijnlijk. Maar alle andere werken wel.
Ik was ook wel eens de spoelkern vergeten – ook alleen aan de binnenkant onderworpen aan belichting. Maar zelfs als je de camera per ongeluk even opent, overleven de beelden op de binnenste windingen meestal.