Klaus_H
Hallo allemaal,
Ik heb me al meerdere keren uitgelaten over de (op zijn zachtst gezegd) sterk voor verbetering vatbare verpakking van rolfilm bij Fotokemika. Ook andere forumleden hebben kritiek geuit op krasjes en de willekeurige bevestiging van de filmdrager aan het rugpapier.
Tijdens het Fineart-Forum in Paderborn deelde FOTOIMPEX rolfilms van het type ADOX CHS 100 uit. Het bijzondere aan deze films is dat ze worden verpakt in de ADOX-fotofabriek in Bad Saarow.
Vandaag heb ik beide rolfilms belicht en ontwikkeld. Het resultaat was als volgt:
De films waren strak opgerold en goed afgesloten.
Beide films worden in direct zonlicht in de camera geplaatst en eruit gehaald.
De banderole om de belichte film vast te zetten was exact uitgelijnd en bevestigd.
In directe vergelijking met de rolfilms van Ilford, Kodak en Fuji waren beide ADOX-films exact (afwijking over alle films 4 mm) op dezelfde afstand van de startmarkering bevestigd. De kleefband was in een rechte hoek ten opzichte van de film aangebracht en bevestigde de film over dezelfde breedte als bij de andere fabrikanten.
Na de ontwikkeling bleek dat er, ondanks het verwisselen van de film in direct zonlicht (- serieuze gebruikers proberen dit te vermijden! -), geen enkel licht in de filmrol was binnengedrongen.
Nadat de films waren opgedroogd, heb ik ze met een 10x vergrootglas onderzocht op krassen en "beschadigingen".
- Er waren geen krassen te vinden.
- Het aantal gevonden plekken met "zwarte puntjes" was verheugend laag. Van de 24 opnames zijn slechts 2 opnames in de randzone aangetast.
Conclusie:
Het verpakken van rolfilm in de ADOX Fotowerken verhoogt de gebruikswaarde van de ADOX CHS-films aanzienlijk.
Ik hoop dat mijn observaties niet gebaseerd zijn op positieve "uitbijters" uit de serie.
Met vriendelijke groeten,
Klaus
cfb_de
Hallo Klaus,
bedankt voor je uiterst positieve verslag! Ook al maakt de precieze locatie van het begin van de film op mijn Flex niet uit (ik zeg maar even "tandwiel"...), de nu nette verpakking verhoogt de gebruikswaarde van de films aanzienlijk. Fijn dat er op analoog gebied ook nog positieve veranderingen zijn!
Mirko, bedankt! De beslissing om in Bad Saarow (waar anders waarschijnlijk alleen op huiseigenaren wordt geschoten) handgemaakte films te produceren, lijkt de juiste te zijn.
Franz
Tandemfahren
€, hallo, wacht even,
ik heb niets tegen de verpakking in Bad Saarow, maar 2 (TWEE?) correct verpakte rolfilms? Een revolutie?!
Ik heb er wel wat meer dan twee Foma-films doorheen gehaald, en bij geen enkele was er iets aan de hand. Dat bewijst natuurlijk ook niets.
De verpakking van mijn tot nu toe 12 CMS20-rollen van 120 was echter ook onberispelijk. Ga zo door, dan kunnen we er binnenkort iets over zeggen.
Tot dan, hoopvol, Frank
mdeutgen
Dat klinkt heel goed, maar heeft Mirko al laten weten wat de meerprijs voor de films "geproduceerd in Bad Saarow" nu precies is? Mirko had elders op dit forum al een bedrag genoemd, dus nu is het tijd om met de kat uit de boom te komen.
Ik denk dat de films niet tegen de huidige prijs verkrijgbaar zullen zijn, dat zal iedereen wel begrijpen. Het is aan ieder individu om te bepalen welke meerprijs het hem of haar waard is.
Martin
Klaus_H
?, hallo, wacht even,
ik heb niets tegen de verpakking in Bad Saarow, maar 2 (TWEE?) correct verpakte rolfilms? Een revolutie?!
Ik heb er wel wat meer dan twee Foma-films doorheen gehaald, en bij geen enkele was er iets aan de hand. Dat bewijst dus ook niets.
Lees alsjeblieft eerst waar het om gaat, voordat je geestige opmerkingen maakt!
We hebben hier te maken met een verbeterd product dat nog niet in grote hoeveelheden verkrijgbaar is.
Ik vind het vanzelfsprekend dat als je kritiek hebt op de kwaliteit tot nu toe, je ook de aanzienlijke verbeteringen van het product positief vermeldt.
Klaus
Tandemfahren
Nana Klaus,
blijf rustig.
Ik heb natuurlijk gelezen "waar het om gaat", bedankt. {Zijdelingse sneer uit}
Ook ik ben blij als het werk uit Bad Saarow goed is.
Je hebt zelf gezegd:
"Ik hoop dat mijn observaties niet gebaseerd zijn op positieve 'uitbijters' uit de reeks."
We zijn het blijkbaar volledig eens; ik wil alleen wijzen op de cijferverhoudingen, anders zou ik waarschijnlijk smileys moeten gebruiken (wat ik nooit doe), zodat niemand mijn woord "revolutionair" verkeerd opvat. Dus peace, vrienden, gooi niet meteen met stenen.
Proost, op Bad Saarow
Frank
MirkoBoeddecker
We hebben hier tot nu toe ongeveer 9.000 rolfilms verwerkt.
Ik heb van elke 100 films een monster genomen.
Tot nu toe zonder enige klacht.
De positionering van de lijmpunten wordt elektronisch gecontroleerd. Als een film of papier niet goed is gelijmd, stopt de machine en moeten we het betreffende object (film of papier) verwijderen, opnieuw opstarten en weer in bedrijf nemen.
Dat gebeurt ongeveer eens per 3-6 minuten en is een van de redenen waarom onze productiviteit is zoals ze is en er bijbehorende kosten ontstaan.
Van de CHS 100-films heb ik hier nog ongeveer 300 stuks. Ik zal ze maandag onder artikelnummer 41110 in de winkel opnemen.
Afhankelijk van het succes breiden we het assortiment dan uit.
De volgende films hebben we hier al geproduceerd:
CMS 20 rolfilm
CMS 20 rolfilms voor spoor (zonder CMS 20-markering)
PAN 25 rolfilms (mogelijk nog niet in de webshop)
CHS 100 rolfilms
Mirko
Klaus_H
Na 12 verwerkte CHS 100 120-rollen uit Bad Saarow kan ik vaststellen dat de verpakkingskwaliteit constant goed is. Bij de verpakkingen uit de Balkan had ik tot nu toe nog geen rolfilm die perfect was vervaardigd.
Bedankt ADOX, dit is een verbetering!
De prijs van de film is echter hoger dan die van Kodak en Fuji! Hier zou nog eens goed moeten worden nagedacht over de prijsstelling en als het een kwestie van hoeveelheid is, wat dacht je dan van aantrekkelijke pakketaanbiedingen met 50 of 100 films?
Klaus
PS. 3 minuten voorwaarts met 3-4 druppels Mirasol per liter water doet wonderen bij CHS-films.
mdeutgen
De prijs van de film is echter hoger geworden dan die van Kodak en Fuji! Hier zou nog eens goed moeten worden nagedacht over de prijsstelling, en als het een kwestie van afnamehoeveelheden is, wat dacht je dan van aantrekkelijke pakketaanbiedingen met 50 of 100 rollen?
Ik deel de mening van Klaus, de film bevindt zich daarmee op het niveau van de Ilford FP4plus. Het idee van een pakket van 50 of zelfs 100 stuks vind ik goed, misschien pikt Mirko het wel op.
Ik ben benieuwd!
Martin
cfb_de
Kan productie in eigen beheer goedkoper worden naarmate het aantal stuks toeneemt?
Leg me dat eens uit...
Franz
CPD
Maar bovenal: waarom mag deze prijs niet hoger zijn dan die van Ilford?
Begrijp me niet verkeerd, ook ik ben blij met lage prijzen. Maar waarom zouden die juist voor ADOX gelden, en niet voor andere fabrikanten?
CP
bernhardmangelsgmxde
Qua prijs ligt dit weliswaar op FP4-niveau, en goedkoper is natuurlijk altijd prettiger, maar de CHS100 is geen FP4, en als ik graag een CHS100 wil en geen FP4, maar toch graag een degelijke verpakking zou willen, dan zou ik bereid zijn die 70 cent per film extra te betalen. En aangezien de Efke al in "traditionele" verpakking verkrijgbaar is, zou het vanuit het oogpunt van een consument prettig zijn als de film ook netjes verpakt verkrijgbaar zou zijn, anders kun je immers altijd nog Efke kopen.
Klaus_H
De markt zal uitwijzen of de film voor deze prijs afnemers vindt.
De verpakking is nu perfect. Hier is het Ilford-niveau bereikt.
Bij andere aspecten merk je nog steeds de Balkan.
Voor alle duidelijkheid: ik wil geen goedkoop product. Ik heb het over een prijsniveau dat vergelijkbaar is met dat van Kodak en Fuji, die beide een extreem hoge kwaliteitsstandaard hanteren.
Ik ben niet bereid om elke prijs te betalen als er andere producten zijn met een vergelijkbare of hogere kwaliteit tegen lagere prijzen.
Klaus
PS. Ik heb al 30 rollen bijgedragen aan de verkoop van de hier genoemde CHS 100.
mdeutgen
Ik heb de FP4plus gebruikt als referentiepunt voor de prijs, niet als een gouden kalf waar je omheen danst. Hoewel een FP4plus zeker tot mijn favorieten behoort. Maar ook een CHS100 heeft bij mij zijn nut.
Ik denk dat Klaus het in zijn laatste bericht goed heeft verwoord: voor degelijke kwaliteit moet je ook een redelijke prijs betalen.
De CHS100 in de Balkan-versie voldoet voor mij niet meer aan deze eisen; bij mijn volgende aankoop neig ik duidelijk naar de FP4plus of de CHS100 in de verpakking uit Bad Saarow – afhankelijk van het beoogde gebruik.
Ik ben me er terdege van bewust dat Mirko met zijn productie in Bad Saarow dit niet kan doen tegen een prijs zoals Rochester, Japan of Mobberly, maar wel tegen een dergelijke kwaliteit. (Franz, onder 'manufaktur' stel ik me met mijn bescheiden kennis van het Latijn een handmatige productie voor, 'manus' betekent toch hand, of niet?)
Martin
P.S. Ik heb nog twee Balkanesen, dan zien we wel wat er besteld wordt!
MirkoBoeddecker
Franz heeft gelijk. Het (enigszins vereenvoudigde) verschil tussen ambachtelijke productie en industriële productie is dat het ambachtelijke bedrijf minder gemechaniseerd is en meer handwerk vereist. Daardoor stijgen de stukkosten in vergelijking met volledige automatisering, maar tegelijkertijd bespaart het bedrijf ook op de hoge onderhoudskosten van het machinepark.
Hij bevindt zich in de gelukkige situatie dat hij opdrachten die niet lucratief lijken, kan weigeren en kleine aantallen überhaupt kan realiseren.
Industriële bedrijven zijn meestal geïnteresseerd in een verhoging van de aantallen (zolang ze zich binnen het bereik van de dalende marginale kosten bevinden, dus zolang hun machines nog restcapaciteit hebben, wat in de rest van de fotomarkt over het algemeen kan worden aangenomen), omdat de productiekosten per stuk dalen met elk extra geproduceerd stuk. Ze jagen daarom elke extra opdracht na en offeren daarvoor ook marge op.
We zijn eigenlijk heel tevreden dat we überhaupt goede rolfilms in zeer overzichtelijke aantallen kunnen produceren tegen een prijs zoals die van de huidige CHS 100 "Made in Bad Saarow".
Jullie kunnen blij zijn, of jullie deze nu kopen of niet, dat ook in zeer kleine oplagen geproduceerde films (gietoplagen < 1000 m²) in goede kwaliteit tegen een redelijke prijs kunnen worden geproduceerd. Het "spookbeeld dat een film binnenkort 8 euro kost" heeft het zo toch moeilijk om rond te spoken.
Het maakt ons eigenlijk niet uit hoeveel films we van de CHS 100 "Made in Bad Saarow" verkopen. Als er vraag is naar het product, zetten we de machine aan, maken we weer 1000 stuks en verdienen we iets aan elke film. Zo niet, dan doet de man iets anders, bijvoorbeeld chemicaliën afvullen of fotopapier verpakken.
Ilford heeft trouwens twee weken geleden de prijzen met 10% verhoogd....
Een pakket van 50 stuks heeft echter nog steeds een prijsvoordeel, namelijk in de handel. Het kost minder moeite om 50 films in één pakket te doen dan 5x10. Zo kun je er misschien nog 10 cent per film op besparen. Ik ga er eens naar kijken.
Mirko
cfb_de
Franz heeft gelijk.
Bedankt! :spudnikbackflip:
Klaus_H
Ook voor ambachtelijke producenten geldt:
Het product kan goedkoper worden geproduceerd als de brandkosten over een grotere hoeveelheid producten kunnen worden verdeeld.
Klaus
cfb_de
Ook voor ambachtelijke producties geldt:
Het product kan goedkoper worden geproduceerd als de productiekosten over een grotere hoeveelheid producten kunnen worden verdeeld.
Klaus
Als er voldoende brandkosten zijn. Hier zullen echter waarschijnlijk eerder de personeelskosten de bepalende factor zijn en die blijven bij ambachtelijke productie per stuk constant (tenzij men de mensen aanzet tot sneller werken, maar dan kost de opjager ook extra).
Franz
Klaus_H
Er is inmiddels een aanbieding van 50 euro voor de CHS 100 (Bad Saarow).
Als de CHS 50 voor die prijs in een degelijke verpakking verkrijgbaar is, doe ik zeker mee met minstens één pakket.
De CHS 100 is me toch iets te luxueus.
Klaus
thomas_l
Ik vind dat je de prijs van de CHS en de FP4 nu niet zomaar met elkaar kunt vergelijken, ook al is er natuurlijk een soort prijsgrens waarboven je de film niet meer of slechts in beperkte mate koopt.
Als je een FP4 en de kwaliteit daarvan wilt, dan koop je een FP4. Het is in ieder geval nog niet bij me opgekomen om in plaats van een FP4 een efke/CHS te kopen, waarom zou ik dat ook doen? Een efke/CHS koop je vanwege de bijzondere eigenschappen. Dat betekent niet dat de kwaliteit niet zo goed mogelijk moet zijn, maar het is toch volkomen zinloos om deze tegen een FP4 uit te spelen.
Groeten, Thomas