Als je al een vermoeden hebt, staat niets je in de weg om een nieuwe spoel in het donker tot aan het begin van de film af te wikkelen, om de juiste positie van het begin van de film te controleren (door te voelen of te meten).
Bij veel camera's merk je trouwens bij het vooruitdraaien naar het eerste beeld wanneer de plakband zich tussen de voorrand van het beeldvenster en de aandrukplaat moet wurmen, en je moet altijd in je achterhoofd houden hoeveel hendelbewegingen er nu standaard nog "in" moeten zitten, zodat de plakband veilig over het beeldvenster glijdt. Dan merk je het meteen als een van de dames in het donker eens "in een slechte bui" was (bij het plakken natuurlijk).
Groeten, Wolfgang
Wolfgang,
ik ben het met je eens, maar ik wil er wel op wijzen dat andere bedrijven voor een iets hogere prijs een constantere kwaliteit weten te leveren. Laten we onszelf niets wijsmaken: de kwaliteit van bedrijven als Agfa (toen die nog in de consumentensector actief was), Fuji, Ilford en Kodak is niet direct te vergelijken met die van bedrijven als Efke en Foma. Het prijsverschil moet ergens vandaan komen. En Mirko heeft elders op dit forum zelf geschreven welke meerprijs een verpakking in Bad Saarow zou kosten ten opzichte van die in Kroatië.
Zelf ben ik inmiddels zo ver dat ik bewust weer Ilford en Kodak koop en dat ik de meerprijs het waard vind. Ik fotografeer met mijn ruim 60 zwart-witfilms per jaar zo weinig op rolfilm dat ik bij mijn twee 6x6-camera's niet wil onthouden hoe ik de filmpositie handmatig moet corrigeren.
Om eerlijk te zijn, als ik uitga van elf negatieven per Foma-film, dan bedraagt de meerprijs ten opzichte van de Tmax waarschijnlijk slechts het twaalfde beeld. Ik heb dat nu niet uitgerekend, maar mijn gevoel zegt me dat.
Martin