Rotlicht
Goedendag allemaal,
Helaas heeft tot nu toe nog niemand mij hierover iets kunnen vertellen, dus heb ik me hier aangemeld. Dus eerst even een “hallo” aan iedereen en meteen mijn eerste vraag:
Kent iemand van jullie de “CMA-Colormaster- ?P?? Ik heb hem onlangs cadeau gekregen. Het is een belichtingsmeter met een meet-'sonde' of -cel aan een lange kabel. Als je de cel in het beeld houdt, meet hij vrolijk door, maar ik kan weinig beginnen met de meestal tweecijferige waarden (0-100?!). Blijkbaar is het de gemeten belichtingstijd … . Je kunt het apparaat blijkbaar ook omschakelen van één display (belichtingstijd voor zwart-wit?) naar drie andere (één display per kleur). De klassieke kleurenbelichtingsmeter?
Kortom: kennen jullie dit apparaat en zo ja, hebben jullie misschien zelfs een handleiding? Of hebben jullie enig idee wat de gemeten waarden betekenen en hoe je ze gebruikt (eventueel kalibreren enz.)?
Met vriendelijke groeten
RL
TR
Hallo RL. Je hebt gelijk, het is in ieder geval een rudimentaire lichtmeterfunctie, neem ik aan:
Je plaatst de sensor op een plek op het negatief die transparant is en weinig detail vertoont – dus de schaduwen, de donkerste plekken op het latere positief. Vervolgens draai je aan het tijdwiel totdat het groene (of middelste) lampje gaat branden.
Maar eerst moet je het apparaat eenmalig kalibreren op je papier. Dit doe je door met de klassieke teststrookmethode de juiste belichtingstijd voor het motief op het betreffende papier te bepalen. Nu mag er niets meer aan de vergroter worden veranderd. Je plaatst de meetsonde op de betreffende plek, stelt de (eerder vastgestelde) secondenwaarde in op het draaiwiel en kalibreert het apparaat door aan een tweede, kleine potmeter (moet ergens aanwezig zijn) te draaien totdat de groene LED gaat branden. Dit moet voor elk papier worden gedaan, aangezien deze immers verschillende gevoeligheden hebben.
Het meten met een dergelijk apparaat zou echter alleen als een goede richtwaarde voor de eerste teststrook moeten dienen. Het donkerekamerlicht moet tijdens het meten uitgeschakeld zijn.