Hallo lieve forumleden,
Nadat de Orwo NP20 in RODINAL 1+40 me echt van mijn sokken had geblazen, wilde ik eens een (naar ik hoop) vergelijkbare film uitproberen, namelijk de Adox CHS 50. Ik ben ook behoorlijk onder de indruk van de emulsie zelf, wat betreft toonscheiding en fijne korrel/detailrijkdom (daarentegen zou ik mijn voorraad APX 100 zo de prullenbak in gooien).
Helaas zijn er nog twee problemen met de film: ten eerste is de drager nog heel licht roze gekleurd. Bij gebrek aan ervaring met deze film weet ik niet of dat een probleem is, of dat het kan worden genegeerd. Ik ga uit van het laatste.
Maar bovenal zie ik over de hele film fijne puntjes in de negatiefscans, die er in eerste instantie uitzien als stof. Ik denk echter niet dat het om stof gaat, aangezien dit a) er meestal anders uitziet op de scans en b) ik de scanner van tevoren grondig heb schoongemaakt. Bovendien is het me opgevallen dat deze "puntjes" op de drager lijken te zitten (ook in gebieden zonder belichting).
Ik voeg twee uitsneden toe waarin het probleem vrij duidelijk zichtbaar is (vooral in homogene vlakken). Het gaat om 1:1-uitsneden uit scans met 1200 dpi resp. 2400 dpi (als ik me niet vergis). Bij de tweede heb ik het contrast verhoogd voor een betere zichtbaarheid.
Het gebruikte proces in detail: 9 minuten ontwikkeling in RODINAL 1+50, waarbij de eerste 30 seconden continu en daarna elke 30 seconden 1x gekanteld. 2-3 minuten gestopt met water, daarna ca. 9 minuten gefixeerd in Superfix 1+9 en grondig gespoeld. Tot slot afgespoeld met ruim gedestilleerd water en Mirasol 1+400.
Bij voorbaat dank voor aanwijzingen of het om een verwerkingsfout van mijn kant gaat of mogelijk een probleem met de film zelf.
Groeten
Photux
...dit probleem is al eerder in het forum besproken,....bij mij lag het aan de fixeer (die was al wat oud) ...maar 9 minuten fixeren lijkt me wat lang, 4 minuten zouden moeten volstaan.
Groeten
Marc