klaus123
Hallo
Voor het spoelen van films en foto’s zou ik graag een kraan willen hebben waar constant water van 20 °C uit komt.
Weet iemand een boiler of doorstroomverwarmer (bij voorkeur 220 volt) die betrouwbaar op 20 °C kan worden ingesteld?
Met vriendelijke groeten
Klaus
mdeutgen
Klaus,
om die vraag te kunnen beantwoorden, zou je ons nog moeten vertellen welke doorstroomhoeveelheden je wilt hebben.
Mijn idee is simpelweg om een mengkraan voor de douche te nemen, maar voor zover ik me herinner hebben die een minimale doorstroomhoeveelheid nodig om de temperatuur te kunnen regelen. Vraag dit eens na bij je vertrouwde installateur, of kijk eens bij de relevante fabrikanten van kranen (Hansa, Grohe, Kludi) en/of boilers (daarbij denk ik in de eerste plaats aan StiebelEltron).
Martin
Wolf_XL
...gewone mengkranen voor bad en douche zijn niet geschikt. Hun regelbereik begint doorgaans pas bij ongeveer 30 °C... Doorstroomboilers zijn evenmin geschikt – althans, de apparaten die ik ken, hebben geen interne temperatuurregeling. Daar wordt – afhankelijk van het debiet – alleen geschakeld tussen twee verwarmingsstanden. De temperatuurregeling gebeurt via de kraan...
Tandemfahren
Hallo Klaus,
Ralph Lambrecht heeft in "Way Beyond Monochrome" gewezen op een elektronisch geregelde mengkraan met de naam "Hass Intellifaucet".
Luister daar eens naar. Naar mijn mening zijn doorstroomboilers enz. zeker niet in staat om een constante waterstroom van 20 °C ± 0,5 °C te leveren; daar zijn ze ook niet voor ontworpen.
Veel succes
Frank
AchimBauer
Hallo Klaus,
Nadat ik mezelf ten doel had gesteld om tegen het einde van het jaar weer aan de slag te gaan in het laboratorium – mits er zich geen nieuwe rampen voordoen – heb ik hier ook eens over nagedacht.
In bouwmarkten zijn er mengkranen met temperatuurregeling; hoe die precies werken weet ik niet, het beste is om zo'n ding op de verpakking te bekijken, het adres van de fabrikant op te schrijven en hem een e-mail te sturen, in de hoop dat hij antwoordt.
Mogelijkheid 2: een groene boiler kopen en deze door middel van testen op 20 graden instellen, mits hij zich zo laat instellen.
Optie 3: Experimenteer met een aquariumfilter. Er zijn aquariumfilters met verwarming; daarmee heb je de beste kans om precies 20 graden te bereiken, indien nodig met een buffertank zoals een geïsoleerd mostvat, een regenton of een kapotte boiler, want die is al geïsoleerd. Of zet gewoon een regenton in de woning en wacht tot deze kamertemperatuur heeft bereikt.
Groeten, Achim
Urnes
Laten we eerlijk zijn: als je foto’s wilt ontwikkelen, zijn er zeker 1001 dingen die belangrijker zijn dan stromend water van 20 °C. Om de ontwikkelaar, het stopbad en de fixeer op temperatuur te brengen, heb je een waterbad nodig. Vul dus de maatbeker met ontwikkelaar, zet deze in een grotere bak met warm water en wacht tot de 20 °C is bereikt. Voor het spoelen is 20° niet meer nodig. Lauwwarm water is voldoende. Iets warmer water vergemakkelijkt het uitspoelen, afhankelijk van het proces zelfs. Stromend water heeft charme, dat geef ik toe, maar de Ilford-methode met driemaal water verversen is voldoende. Met Galerie Washaid is dat verrassend genoeg ook voldoende voor barietafdrukken. Verder kun je de temperatuur met de mengkraan op het oog instellen. Bij stromend leidingwater – ik neem aan dat je geen gedemineraliseerd water gebruikt – moet je ook bedenken wat er eventueel uit het water in het materiaal kan oplossen, dus inweken in plaats van uitspoelen. Daarnaast moet je dan ook bedenken hoe je het water in de zomer koelt als het warmer is dan 20 °C. Dit geldt ook voor de papierontwikkelaar in een warm laboratorium. Meestal verwarm ik de ontwikkelaar tot 22 °C en werk ik dan op het oog totdat hij is afgekoeld tot 19 °C. Voor tentoonstellingsafdrukken is dit echter niet relevant, omdat ik per sessie toch niet meer dan 2 afdrukken ontwikkel. Er is echter nog een proces waarbij ik echt temperatuur nodig heb en dat is lithoprinten, bij voorkeur rond de 30° in de ontwikkelaar. De watertemperatuur is niet zo relevant, zolang deze niet onder de 14° ligt; handwarm is dus voldoende. Dan helpt alleen nog een warmteplaat, bijvoorbeeld van Kaiser; een terrariumverwarmingsmat heb ik nog niet geprobeerd, mantelbaden met aquariumverwarmingselementen werken niet vanwege de geringe hoeveelheid water. Dat was echt koud, ik heb het uitgeprobeerd. Conclusie: ik fotografeer liever dan dat ik aan het klussen ben.
Groeten, Sven.
AchimBauer
Hallo Klaus,
Als je het advies van Sven niet ter harte wilt nemen omdat je die 20 graden nodig hebt, heb ik nog een idee. Ik was net in mijn stookruimte en toen schoot me dat met die driewegmengers te binnen.
Je kunt eens bij een verwarmingsinstallateur vragen naar 3-wegmengers; die zouden er ook moeten zijn voor verwarmingsinstallaties voor eengezinswoningen, want voor ketels op vaste brandstof heb je die nodig om de retourtemperatuur te verhogen. (Ik heb er zo een, maar helaas met mechanische regeling.) In die grootteklasse hebben ze weliswaar nog steeds een inch-aansluiting, maar het zou moeten werken. En de regelingen zijn vaak ook standaard verkrijgbaar. Het is dus alleen een kwestie van prijs. Ik had daar ook eens documentatie over, ik moest het toen leren. In principe wordt daar warm en koud water gemengd, en wel traploos meer warm of koud water, totdat aan de uitgang de juiste temperatuur uitkomt.
Je kunt het beste eens een verwarmingstechnicus vragen.
Groeten, Achim
klaus123
Hallo
Bedankt voor jullie tips – ik heb het probleem inmiddels opgelost met een kleine, regelbare doorstroomboiler die elektronisch tot 20° kan worden ingesteld. Dat is ook beter voor de keuken dan het vorige 5-liter-onderbouwapparaat.
Met vriendelijke groeten
Klaus
Xenar
Hallo Klaus,
Kun je me even het merk en het type van de doorstroomboiler doorgeven? Ik heb daar ook nog wat informatie over nodig voor mijn bestelling.
Bedankt,
Volker
klaus123
Hallo Klaus,
kun je me even het merk en het type van de doorstroomboiler doorgeven? Ik heb daar ook nog iets van nodig voor mijn doorstroomboiler.
Bedankt,
Volker
Dat is een Clage – in combinatie met het keukenelement zijn 280
Xenar
Hallo Klaus,
Hartelijk dank, ik moet dit in het weekend eens rustig bekijken, ik ben nu weer op pad! Water en elektriciteit zijn voor mij geen onbekende zaken; ik heb de volledige binnenafwerking van mijn huis zelf gedaan.
Groeten, Volker
Olivinyl
Hallo allemaal,
Voor de warmwatervoorziening gebruik ik een doorstroomboiler van Vaillant, type VED 21 E LCD (21 kW bij 380/400 volt).
Het apparaat is volledig elektronisch en kan in stappen van 0,5 °C worden ingesteld tussen 20 °C en 60 °C. De temperatuur wordt weergegeven op een LCD-display.
De uitlaattemperatuur is zeer nauwkeurig!
Het apparaat kan ook worden bediend via een aparte draadloze afstandsbediening. De afstandsbediening heeft eveneens een display en werkt bidirectioneel.
Maar vergeet niet dat de leidinglengte de watertemperatuur beïnvloedt, aangezien de waterleiding van het apparaat naar de tapkraan ook op temperatuur moet worden gebracht!
Korte of zeer korte leidinglengtes zouden een voordeel zijn.
Mijn DLE hangt in de kelder en tot aan de keuken is het ongeveer 6 meter geïsoleerde koperen leiding.
Ik vul meestal een stapelbak met ca. 10 - 12 liter water dat ik gebruik voor het ontwikkelen, het aanmaken en het wassen.
Ik stel het apparaat in op 21 °C en begin de bak te vullen. Als deze bijna vol is, zit ik op 20 °C ±0,5 °C.
Groeten, Oliver