Tandemfahren
Hallo allemaal, hallo directie,
Op 16 juli schreef een zekere M. Boeddecker op APUG dat de nieuwe ADOTECH II-ontwikkelaar “nog maar een paar dagen verwijderd is van de release”.
Ik sta hiermee heel openlijk te trappelen van ongeduld!
Want ik heb nu een paar 120 CMS20's in de koelkast liggen, die op hun beurt wachten, en het zou meer dan wenselijk zijn om daarmee een ideale karakteristiek te bereiken.
De matige belichting heeft me destijds weer van deze op zich mooie film afgebracht (ondanks enkele sensationeel mooie opnames).
Wanneer, wanneer?
Groeten
Frank
MirkoBoeddecker
Hallo Frank,
Op het laatste moment zijn we nog op een paar goede ideeën gekomen, waardoor we nog wat extra tests moesten uitvoeren.
Dat waren vooral capaciteitsberekeningen. Voor KB hebben we immers deze set van 5 met één fles ontwikkelaar.
Aangezien een rolfilm meer vloeistof nodig heeft om volledig bedekt te zijn met ontwikkelaar in het blikje, zou men slechts 2 rolfilms met één flesje hebben kunnen ontwikkelen. Dat zou natuurlijk een aanzienlijk prijsnadeel zijn voor de rolfilm in vergelijking met de KB-film.
Daarom hebben we gesleuteld aan de stabiliteit van de verdunde ontwikkelaar, zodat nu met één batch twee rolfilms achter elkaar kunnen worden ontwikkeld.
Ook hebben we de concentratie iets verhoogd, zodat er nu in totaal 3 porties van elk 500 ml kunnen worden gemengd, die elk 2 films ontwikkelen. In totaal dus 6 rolfilms per fles, waarbij we adviseren om de laatste film achterwege te laten. De laatste batch is waarschijnlijk al een beetje geoxideerd in de fles, dan wordt hij sterk verdund, moet hij één film ontwikkelen, moet hij wachten op de tweede en dan moet hij weer aan de slag. Dan wordt het wat lastig met de verlengingsfactoren.
Maar wie 6 films op één dag maakt, kan dat wel.
De tests zijn nu afgerond en de ontwikkelaar gaat in productie.
Met vriendelijke groeten,
Mirko
Tandemfahren
Halle,
dat klinkt heel veelbelovend. Tot nu toe heb ik weliswaar ook altijd twee 120's tegelijk in een halve-literbus ontwikkeld (dat zou nu toch nog steeds moeten lukken?), maar zo is het natuurlijk flexibeler.
Hoewel "achter elkaar" waarschijnlijk ook "snel achter elkaar" betekent; zo'n dunne ontwikkeling zal immers snel afsterven.
Veel succes
Frank