Wat is er dan precies aan de hand dat je de film niet wilt gebruiken?
Hallo Mirko,
zoals je al vreesde, ben ik niet enthousiast over je uitgebreide en begrijpelijke antwoord.
Bij de EFKE IR-film (en ook bij de andere EFKE-films) storen me twee dingen:
1. De kwaliteitscontrole van het filmmateriaal (met betrekking tot giet- en emulatiefouten) heeft nog een enorm onbenut potentieel. Je zou ook kunnen zeggen dat de kwaliteitscontrole belabberd is. Ik heb tot nu toe nog geen EFKE-film verwerkt (met uitzondering van EFKE KB14 in de vroege jaren 80) die absoluut geen fouten vertoonde.
2. De bevestiging van de rolfilm aan het rugpapier is zelden zoals het hoort. Eigenlijk zou een strook lijm de volledige breedte van de film moeten beslaan en deze aan het papier moeten bevestigen, zodat de film door alle camera's kan worden getrokken. Helaas is de film vaak (heel vaak) alleen in het midden aan het papier bevestigd, waardoor de hoeken van de film een eigen leven gaan leiden en in filmmagazijnen van Hasselblad en Bronica vast komen te zitten bij de omleidingspunten, waarna de film van het papier afscheurt. Twee jaar geleden had ik een partij film (20 stuks) die ik in de donkere kamer heb opgerold en opnieuw op de papieren drager heb geplakt, nadat 4 films in het magazijn waren afgebroken en een magazijn beschadigd was geraakt.
De IR820 is momenteel de enige echte IR-film. Gezien de kwaliteitsschommelingen en kwaliteitsproblemen is hij voor mij echter slechts de derde keuze.
Ik zou hem graag als eerste keuze hebben, ook al zou hij iets meer moeten kosten!
Met vriendelijke groeten,
Klaus