AchimBauer
Hallo,
Nu mijn Beseler-project op een laag pitje staat, heb ik vandaag eens gekeken wat er nog over is van mijn oude fotolab.
Alles is er nog, en zelfs nog meer. Enkele jaren geleden heeft mijn vaste fotowinkel de deuren gesloten, omdat de jongere broer die hielp ook de pensioengerechtigde leeftijd bereikte en de verhuurder aangaf dat hij het pand zelf nodig had. Daardoor is er bij het leeghalen veel bij mij terechtgekomen.
Daarover heb ik een paar vragen:
Kan ik voor al mijn Varicontrast-papieren mijn oude Ilford Multigrad-lamp gebruiken?
En waarvoor dienen de lampfilters (erfstukken) Agfa 103, Agfa 107, Mafi geelgroen, 166 of 991, afhankelijk van hoe je ze draait, Kindermann 2123, Kindermann 2053?
En hoe lang is zwart-wit fotopapier houdbaar? Ik heb namelijk uit de nalatenschap van mijn fotohandelaar 2 dozen fotopapier, deels in grote formaten, deels kleinere van Mimosa Kiel, Leonora, Argenta, ORWO uit staatsbezit, Tetenal, Ilford, Labaphot, Tura, Agfa, Agfa Graphic, Anofot lichtgevoelige gecoate aluminiumplaten, Geavert Copyline Contact, Agfa Geavert Rapidoprint, Tetenal Fotografik-papier voor de Fotografik Kit, en als ik het nog eens goed doorzoek, vast nog andere exoten.
Is het de moeite waard om hiermee te experimenteren? Of moet ik het weggooien en de mooiste verpakkingen gebruiken voor mijn fotovitrine?
Tandemfahren
Hallo Achim,
Je kunt je Ilford-lamp gebruiken als deze rood en oranje licht geeft. Als hij oud is, moet je eerst een sluiertest doen – maar gebruik daarvoor wel nieuw papier.
Oude filters kun je weggooien; hooguit glazen filters zijn het proberen waard.
Het oude fotopapier kun je vergeten, hooguit bruikbaar voor fotogrammen of zo'n spelletjesgedoe. Dat hadden we onlangs al eens. Het idee om de verpakkingen te bewaren vind ik trouwens best charmant!
Eh, dus en ik wil niet graag de schoolmeester uithangen, maar een beetje meer moeite bij het schrijven zou wel op zijn plaats zijn. Ik merk dat er een soort onwil in me opkomt als de betekenis me pas bij de tweede lezing duidelijk wordt.
Of misschien ben je een buitenlander, in dat geval wil ik natuurlijk niets gezegd hebben. (behalve: wie "nählich" met een "h" schrijft, die is...) :-)
Lichtvolle groeten
OStR Frank
AchimBauer
Bedankt voor de info,
ik ben blij dat ik de Ilford-lamp kan blijven gebruiken, want toen ik met de donkere kamer stopte, was Ilford nog het enige VC-materiaal. Ik heb mijn donkere kamer daarna nog één keer nieuw leven ingeblazen met Tura-rolfilm voor vier posters in mijn eerste eigen appartement, waar ik alles had behalve ruimte voor de donkere kamer.
Wat het schrijven betreft: ik ben geen buitenlander, en ik doe bewust geen moeite, want sinds mijn kindertijd heb ik een spellingprobleem. Ik spreek bewust niet van dyslexie, omdat ik niet weet of daar ooit een officiële diagnose voor is gesteld.
En als je een spellingprobleem hebt, verdien je je geld niet met het beschrijven van papier, zodat mijn toetsenbordvaardigheden (vroeger heette dat typemachinevaardigheden) niet verder reiken dan het éénvinger-Adler-systeem (cirkelen en stoten). En bij hoofdletters wordt er dan ook nog eens met de tweede hand ernaast geslagen.
Ik zou natuurlijk kunnen oefenen, net zoals ik vroeger de spelling oefende, maar toen kwam de hervorming. Ik oefen af en toe op het toetsenbord, maar beroepsmatig zou me dat niet verder helpen, want voor het volgende niveau zou ik een diploma (Dipl. Ing) met een universitaire graad nodig hebben om vervolgens 40 euro minder te verdienen omdat mijn bescherming van het oude tarief zou vervallen.
Nee, ik blijf liever bij mijn zwakte: schrijven gaat sneller en geen zweetaanvallen, angstaanvallen enz. meer.
Maar toch hartelijk dank voor je kritiek, want er zijn genoeg mensen die goed zijn in spelling en die vinden dat je in het internettijdperk en het sms-tijdperk daar allemaal geen rekening meer mee hoeft te houden. En die hebben vaak niet mijn vermogen om zwakheden op andere manieren te compenseren.
Met vriendelijke groeten
Achim
Tandemfahren
Hallo Achim,
met je laatste zin spreek je me echt uit het hart...
Je legt het zo welsprekend uit – heb je het al een paar keer moeten uitleggen?
Mijn beste vriend is een erkende dyslecticus; als je hem ziet schrijven, krijg je kramp! Nou ja, jij niet, maar ik wel! --
Wat de hervorming betreft, houd ik het liever zo dat ik me aan de regels houd die ik ooit heb geleerd, in plaats van alles in de war te sturen met de nieuwe. Ik ben trouwens ook niet echt OStR, maar scheepsbouwer.
Verhelderend licht
Frank