Jan_hh
Hallo lieve forumleden,
Om te beginnen wil ik me, aangezien ik hier nieuw ben, even kort voorstellen. Ik ben Jan, kom uit Hamburg, ben 25 jaar oud en ben een paar dagen geleden weer begonnen met analoog fotograferen.
Omdat dit idee me natuurlijk, hoe kan het ook anders, op een zondagmiddag te binnen schoot, haalde ik mijn oude Minolta SrT101 uit de doos, snelde door de halve stad
en heb toen daadwerkelijk een zwart-witfilm kunnen bemachtigen. Weliswaar een "getinte" 400-film voor het C41-proces van Kodak.
Ik heb de foto's laten ontwikkelen, was blij met het resultaat, en nu kom ik bij mijn eigenlijke probleem ;-)
Een dag later dacht ik: hmmm... ik zou weer een donkere kamer kunnen aanschaffen. Hup, 's avonds ben ik eropuit gegaan, heb een vergroter van Durst
gekocht (C35), met een heleboel fotopapier (Ilford, gradaties 1 - 4).
Als ik nu afdrukken maak van het Kodak-negatief, zien ze er helaas, zelfs bij gradatie 4, nogal flauw uit in vergelijking met die uit het lab...
Kan dat aan de "kleurennegatieven" liggen? Ik heb de indruk dat dit effect niet optreedt bij mijn volledig zelfontwikkelde Ilford FP4?!
Of kan het ook aan het fotopapier liggen, dat is zeker al 30 jaar oud?!
En nog een allerlaatste vraag: er zat een gele DuKa-lamp bij, is die überhaupt geschikt voor zwart-witpapier? Ik had vroeger een rode?!
Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden.
Tandemfahren
Hallo Jan,
welkom bij de club.
Wat je vragen betreft: de Kodak-film is niet echt de juiste keuze. Als je toch voor C41 gaat, kies dan liever voor Ilford; die kun je zelf beter vergroten.
De Kodak is bedoeld voor automatische kleurenprinters.
30 jaar oud fotopapier is voor de prullenbak. Of misschien voor vreemde experimenten? 30 jaar geleden deed ik eindexamen, toen draaiden ze "Ideal" op de radio – ijsberen hoeven nooit te huilen en zo,
en "Wissenswertes, wissenswertes über Erlangen", dat waren nog eens tijden...
Koop liever een Variokontrast-papier uit 2011, je zult versteld staan!
Fotopapier verliest bij het verouderen zowel contrast (binnen bepaalde grenzen te compenseren) als maximale zwartdiepte, en dat is fataal.
Gele duka-lamp? Voor VC-papier heb je oranje of eventueel (d.w.z. het zou op de papierdoos moeten staan) rood nodig.
Wat voor vergroter is dat? Kan de VC? Er schijnen nog een paar onverkoopbare oude exemplaren te zijn die niet eens een filterlade hebben? Hoe filter je?
Veel plezier met het spelen met het zilver en gefeliciteerd met je gezegende Hamburg, waar iemand die vastbesloten is op zondagmiddag een FILM kan krijgen! Hier in het mooie Tutzing krijgt iemand als jij zelfs op dinsdag op de vraag naar een FILM ofwel een lege blik ofwel een tegenvraag – kleeffilm, speelfilm, wat dan? In het gelukkigste geval legt iemand je uit hoe fotografie werkt! Dat heb ik ook al meegemaakt!
Ik wens je mooi licht toe
Frank
Jan_hh
Hé Frank,
hartelijk dank voor je snelle reactie :-)
Nou, ik denk dat ik maar eens snel een nieuw pak fotopapier ga halen.
Wat de film betreft, ga ik in de toekomst waarschijnlijk weer voor de FP4Plus van Ilford.
Wat het filteren betreft, heb ik beide opties. De vergroter heeft een filterlade en een kleurmengkop, maar ik ga toch op
zoek naar een andere vergroter, waarmee ik dan ook op middenformaat kan werken.
Groeten
Tandemfahren
Hoi Jan,
Ik heb nog wel een 6x7-kleurenvergroter over. Zelfs een LPL, ik moet alleen even kijken welke maskers erbij zitten, ik geloof 6x7 en KB.
Met FP4 zit je zeker goed...
Veel plezier
Frank
TR
"Tandemfahren" heeft gelijk wat het papier betreft. Als beginner moet je absoluut alleen vers materiaal gebruiken om eventuele fouten zo veel mogelijk te beperken en om het zoeken naar fouten niet tot een marteling te maken. Ik begrijp niet waarom er altijd naar "experimenten" wordt verwezen – wat voor experimenten zijn dat dan, als de foto een veel te zachte gradatie heeft of helemaal geen zwakke plekken meer vertoont? Ik bewaar dergelijk oud papier eventueel nog voor werkzaamheden met lith-ontwikkelaars of documentontwikkelaars. Gebruik ook voor je (voorlopig) nieuwe films alstublieft nieuwe ontwikkelaar. De ontwikkelaar kost immers nauwelijks iets.
Jan_hh
Hallo T.R.
Ook hartelijk dank voor je reactie. Mag ik even een ‘domme vraag’ stellen: wat bedoelde je precies met die lith-print-/documentontwikkelaar?!
Ik denk dat wat meer informatie in principe interessant zou zijn :-)
Ik ga vandaag op pad om nieuw fotopapier te halen.
Tijdens mijn laatste bezoek daar heb ik twee verschillende papierfabrikanten gezien, de ene was Ilford, die ken ik, de andere was "work". Kent iemand van jullie dit papier,
en zo ja, wat zijn jullie ervaringen ermee?
Beste Frank,
de vergroter klinkt interessant. Welke LPL is het? Ik zou het erg op prijs stellen als je me via een privébericht wat meer informatie zou sturen, en natuurlijk je prijsindicatie O_O
Ik wens jullie allemaal een fijn weekend :-)
Tandemfahren
Hallo Jan,
"Work" is papier met een vaste gradatie. Dat gebruik ik niet; ik wil het niet afkraken, maar bij VC heb je al al snel een doos per formaat nodig, om nog maar te zwijgen van de andere nadelen.
Ilford MGIV is naar mijn mening wat je nodig hebt. Of kijk bij de forumbeheerder (of waar dan ook) bijvoorbeeld eens naar de nieuwe MCP. Of...
@T.R.: bijvoorbeeld precies zulke experimenten...
Jan, je krijgt een privébericht.
Gouden licht
Frank
TeeGee
Met "work" wordt waarschijnlijk de Tetenal Work bedoeld.
De ADOX Easy Print is voordelig, en die gebruik ik zelf ook graag; ik ben tenslotte nog niet zo lang bezig met het ontwikkelen van foto's.
Trouwens: kun je je Durst niet uitbreiden met een geschikte condensor voor middenformaat? Ik heb hier nog twee van zulke condensors liggen. Dan heb je geen nieuwe vergroter nodig.
Jan_hh
Hallo TeeGee,
Ik heb gisteren voor de grap even de "Work" geprobeerd, hartelijk dank voor de tip :-)
Hartelijk dank voor het aanbod, maar helaas is een van de grote nadelen van mijn vergroter dat ik de kop niet kan draaien, waardoor ik geen "grotere" foto's kan belichten...
Ik heb gisteren voor de lol gewoon een paar retro-opnames gemaakt :-)
En ik ben best tevreden met de jaren 50-look (het is trouwens het "Work"-papier
Tandemfahren
Hallo Jan,
Kijk eens of je de kolom niet kunt draaien, dan zou je de afbeelding op de vloer kunnen vergroten (ook al moet ik dan mijn LPL-Mästi behouden).
De basisplaat natuurlijk vastklemmen of verzwaren.
Je miniatuurafbeelding is misschien een heel klein beetje te klein...
Heb je mijn privébericht ontvangen?
Het licht zij met je
Frank
Jan_hh
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
O jee, ik zie het ook :-)
Oké, tweede poging :-)
TR
Mag ik je even heel eerlijk vragen wat je precies bedoelde met de lith-print-/documentontwikkelaar?!
Ik denk dat wat meer informatie in principe wel interessant zou zijn :-)
Hallo. Onder de term "lith-ontwikkelaar" zul je via een zoekmachine al heel wat informatie vinden (let wel dat dit type ontwikkelaar alleen werkt met bepaald papier [oud barietpapier werkt bijna altijd / het oude DDR-Orwo-papier is er bijvoorbeeld zeer geschikt voor]).
Documentontwikkelaar werkt 1-2 gradaties harder, en heeft dus een "normaliserend" effect op oud (en daardoor vaak te zacht werkend) papier. Ik heb in ieder geval alleen op deze manier weer fatsoenlijke zwarttinten gekregen op 20 jaar oud Wephota-papier. Als beginner moet je echter eerst de basis onder de knie hebben, voordat je je aan zulke dingen waagt.
Urnes
Kijk voor Lithprinting eens hier bij
Wolfgang Moersch; daar vind je ook voorbeelden van afbeeldingen.
Groeten, Sven.