AchimBauer
Hallo,
Ik ben hier nog vrij nieuw; ik heb het forum ontdekt toen ik op zoek was naar reserveonderdelen. Ik wil weer beginnen met zwart-witfotografie; mijn droom is grootformaat, maar dat is helaas onbetaalbaar. 6x9 zou echter wel kunnen, en toen ik onlangs een oude Beseler ontdekte (mijn droomcamera is de 45 met U-frame) die om onduidelijke redenen bij mij terechtkwam. Waarschijnlijk een erfenis bij het helpen met het leeghalen van een woning, waar ik nooit goed naar heb gekeken.
Het probleem met de 230 V-aansluiting is dat er een adapter nodig is voor de originele Amerikaanse aansluiting met 110 V of 80 V, die er blijkbaar ook ooit is geweest.
Ontbrekende onderdelen zoals het beeldplatform heb ik al via eBay uit de VS gekocht, spotgoedkoop maar met hoge verzendkosten. Alleen met de verlichting heb ik problemen. Want hij heeft lampen met bajonetsluiting nodig, en die krijg ik alleen met 110 V en zou een transformator nodig hebben, waarbij de veiligheid daarmee ook niet wordt verbeterd. Er is geen ruimte voor een E27-fitting. Ik heb al overwogen om zelf een lampenkap te maken, maar ik heb geen toegang tot een lasapparaat. De enige mogelijkheid zou zijn om een moderne lampenkap bij B&H of iets dergelijks in de VS te kopen en eventueel de fitting te vervangen en het geheel met drie draden te bedraden en een aardleiding aan de behuizing te bevestigen. Ik weet alleen niet of de hier gangbare opaallampen qua grootte passen en hoe het zit met de afstelling en de verlichting. Het zou fijn zijn als iemand hier ervaring mee heeft.
Het heeft ook geen haast, het project is voorlopig uitgesteld. Ik ga aan het eind van het jaar eerst met KB weer beginnen; dat is goedkoper om weer aan film te wennen. En 6x9 wordt dan stukje bij beetje uitgebouwd en misschien ook met een nieuwe (tweedehands) vergroter, want de mythe van Beseler is bij mij behoorlijk aangetast, net zoals ik niet meer geloof in het serviceparadijs VS. Ik zou nog wel willen weten wat er geworden is van de oude importeur Teufel, die was volgens mij bij ons in Schwabenland gevestigd.
Met vriendelijke groeten, Achim
Wolfgg
Hallo Achim,
Met een transformator wordt de veiligheid zeker verbeterd; je moet alleen een exemplaar met potentiaalafscheiding nemen (dus geen spaartransformator), dan is de gewenste veiligheid gewaarborgd. Op eBay worden er regelmatig exemplaren aangeboden die 230 V naar 110 V omzetten.
Groeten, Wolfgang
AchimBauer
Bedankt voor de tip,
maar ik zou liever een aanpassingsoplossing hebben, want dan zou ik nog steeds de 110V-bajonetspullen kunnen gebruiken die B+H aanbiedt voor 63,95 USD; dat is ongeveer 44 euro exclusief verzendkosten. Ik weet niet wat de verzendkosten zijn, en dan komen er nog douanekosten en overschrijvingskosten bij, want PayPal werkt alleen voor de VS, Canada en het VK. Er is ook een 230V-condensorkop voor 437 euro en de lampbehuizing voor 110V kost 96 euro; als 230V-versie kan ik de lampbehuizing niet krijgen. Beseler verwijst voor reserveonderdelen naar de dealers en dealers willen niets van reserveonderdelen weten.
Het 110V-onderdeel zou met vracht, douanekosten en dergelijke ongeveer 150 euro kosten, dat zou het me waard zijn als ik wist dat de ombouw lukt, want de moderne schroeflampen voor de Beseler zien er een beetje vreemd uit, niet zoals die van ons. Ik schat dat ik er nog ongeveer 300 euro in moet steken en veel tijd, want niet alle gebruikte onderdelen die voor 23V worden verkocht, passen, en onze leverancier is waarschijnlijk uitverkocht wat nieuwe onderdelen betreft.
Groeten, Achim
cfb_de
Er is ook een 230V-condensorkop voor 437
Als je iemand vindt die de ombouw binnen 8 uur voor je kan doen en daarvoor, inclusief btw, slechts vijftig Duitse mark per uur vraagt, kan de ombouw de moeite waard zijn. In alle andere gevallen is het de moeite waard om even te wachten en bijvoorbeeld op eBay te zoeken of het juiste onderdeel nieuw aan te schaffen.
Met vriendelijke groeten,
Franz
AchimBauer
Bedankt voor je antwoord, Franz,
Ik zou het zelf wel ombouwen, want als ik iemand moet betalen, kan ik het net zo goed zelf kopen. Het wachten op eBay heeft een nadeel: de meeste apparaten die in Duitsland worden aangeboden, zijn ook Amerikaanse apparaten en ik weet gewoon niet of je die naar 230 V kunt ombouwen. Elektrisch gezien is dat geen probleem, maar is er wel ruimte voor de lampen? De nieuwe Beseler-lampen met schroefdraad zien eruit als knuppels, niet als gloeilampen. En op eBay USA kun je bijna alles heel goedkoop krijgen, maar ook weer 110 V en met verzendkosten, zodat het de moeite waard is om een nieuw exemplaar te kopen.
Maar misschien komt er iets op gang. Beseler heeft een nieuwe homepage en een contactformulier; je hoeft niet meer speciaal een e-mail te sturen naar Vicky, die ietwat snauwende dame. Nu antwoordt een Margarete en zij raadt FOTOIMPEX aan.
Een paar dagen geleden ontdekte ik een pagina die nieuw zou moeten zijn: FOTOIMPEX Beseler de of zoiets. Zijn dat oude, verlaten bouwplaatsen waarvan de sporen nog aanwezig zijn, of is er iets in de maak dankzij het nieuwe management bij Beseler?
cfb_de
Een paar dagen geleden ontdekte ik een pagina die blijkbaar in de maak is: FOTOIMPEX Beseler de of zoiets. Zijn dit oude, verlaten bouwplaatsen waarvan de sporen nog zichtbaar zijn, of is er iets op stapel dankzij het nieuwe management bij Beseler?
Deze hier: http://www.fotoimpex.de/Labor/Beseler/index.html?
Dat zijn overblijfselen van de oude FOTOIMPEX-website.
Met vriendelijke groeten,
Franz
AchimBauer
Nee, dat is het niet.
Na het zoeken staat op de 7e plaats ‘Welcome to FOTOIMPEX-Berlin’
Hier ontstaat een nieuwe website
www.beseler-foto.de
Ik heb die site nog nooit gevonden, en veel dingen, zoals bijvoorbeeld de handleiding, vond ik helaas alleen in het Engels als pdf om te downloaden.
Maar nu is de 220V-deksel plotseling te koop bij b&H voor 98,62 euro. Ik weet niet wat er nog bij komt aan verzendkosten en invoerrechten, en dan zijn er ook nog de kosten voor de geldoverboeking. Goedkoper is alleen een deksel zonder binnenwerk om zelf te bedraden voor 16,92 euro.
Ik ga bij gelegenheid op zoek naar zo'n exemplaar. Omdat de Beseler op een laag pitje zou worden gezet, heb ik nog een Kaiser KB die al 20 jaar op het podium staat, daarom ga ik tegen het einde van het jaar weer met KB aan de slag omdat het goedkoper is om films en ontwikkelaars te testen. Maar ik blijf bij de Beseler, ook al had ik hem al eens het liefst tegen de muur gegooid, of juist daarom.
Groeten, Achim