Hallo Sven,
Dus bij alle smalfilmcamera’s is de sluitertijd altijd 1/30 s? Dat wist ik niet – sorry, ik ben fotograaf en geen filmmaker. Maar dat met slow motion en time-lapse, dat wordt toch ingesteld via de filmsnelheid, of niet? Bij mijn camera zijn dat 8, 16, 24 of 48 fps.
Betekent dit dan dat bij elk afzonderlijk beeld de sluiter 1/30 s open gaat? Maar hoe kom ik dan aan 48 fps? Dat is me nog niet helemaal duidelijk. Dan hebben filmmakers dus vrijwel geen vrijheid om creatief gebruik te maken van de scherptediepte en wordt het bij weinig licht ook behoorlijk lastig om bij een open diafragma scherp te blijven.
Welke framerates zijn eigenlijk gebruikelijk bij 8mm-film? Is 16 fps voldoende om een behoorlijke kwaliteit te krijgen? 16 fps ziet er toch uit als een flipboekje, of niet?
Je ziet het al, vragen over vragen...
Groeten
Matthias
Hallo Matthias,
een filmcamera-sluiter wordt hier uitgelegd: http://de.wikipedia.org/wiki/Umlaufverschluss
En in het Wikipedia-artikel over de filmcamera staat de volgende passage over de belichtingstijd:
De openingshoek van de sluiter bepaalt, afhankelijk van de beeldfrequentie, de belichtingstijd. Bij een beeldfrequentie van 25 per seconde bedraagt de belichtingstijd bij een opening van 180° 1/50 seconde. De mogelijkheid om de lichtzone van een speciaal hiervoor ontworpen sluiter aan te passen, leidt tot afwijkende belichtingstijden. Een film wordt doorgaans belicht met 24 beelden per seconde. Dit geldt voor bioscoopfilms en is in dit domein de internationale standaard. De opening van de lichtzone bedraagt meestal 172,8 graden. Voor een eerste uitzending op televisie wordt echter gefilmd met 25 beelden (lichtzone 180 graden) per seconde.
De nieuwste ontwikkeling in de filmcamera-industrie is een constructie met een schakelverhouding van 24 op 1, wat bij 24 beelden per seconde een belichtingstijd van een vijfentwintigste seconde oplevert. Dat komt overeen met een openingshoek van 345,6 graden in de rondloopsluiter, een verdubbeling ten opzichte van de genoemde 172,8 graden.
In feite zijn filmmakers wat betreft de belichtingsregeling sterker beperkt dan wij, fotografen van stilstaande beelden.
Met vriendelijke groeten,
Franz