hfa
Voor een "alternatief" proces heb ik SW-dia's nodig met een vlakke gradatie en een zo hoog mogelijke Dmax.
Ik heb een verzameling van diverse grafische films in wisselende staat, röntgenfilms enzovoort, maar ik heb weinig zin in lange testreeksen.
Over het algemeen werk ik met onscherpe parameters.
Welke ontwikkelaar (in welke verdunning ongeveer) is het meest veelbelovend als uitgangspunt?
Welke grafische film is tegenwoordig betaalbaar?
Hartelijk dank voor alle ideeën!
hfa
Urnes
Om welk proces gaat het dan?
Groeten, Sven.
hfa
Kopergravure; maar voor mijn vraag doet de rest van het proces er niet toe.
Ik wil alleen mijn oude halftoonfilms zo efficiënt mogelijk gebruiken.
Urnes
Dat snap ik wel. Ik vroeg me alleen af voor welk proces je een positief nodig hebt. De koperplaat wordt daarmee belicht en daarna geëtst, toch? Niet dat ik je met je probleem kan helpen, ik vraag het gewoon uit interesse.
Ik zou het waarschijnlijk het liefst met röntgenfilm proberen. De ontwikkeltijden liggen tussen de 6 en 10 minuten en bij rood licht kun je het resultaat direct zien.
Groeten, Sven.
hfa
Informatie, ook over de werkwijze, op www.photogravure.com
€
Mijn vraag gaat over een ontwikkelaar die aan de hierboven genoemde eisen voldoet.
Een goede combinatie is bijvoorbeeld Rollei ATo 2.1-film met Rollei Low Contrast-ontwikkelaar.
De totale kosten bedragen echter 10 euro per vel (30x40 cm) en als je dan vaststelt dat het contrast niet klopt...
Er zou een waarschuwing op moeten staan: Let op, fotograferen brengt uw vermogen in gevaar, leidt tot dakloosheid en tot hongerige kinderen!
In andere sectoren bestaat dit al lang
€
€
€
Urnes
De röntgenfilm is een halftoonfilm. Die hoef je niet, zoals bij lith-print- of lijnfilm, zachtjes uit te kloppen met een speciale ontwikkelaar.
Verder zou ik eens bij Spur gaan kijken. Zij hebben destijds de grafische film met een zachtwerkende ontwikkelaar populair gemaakt.
Groeten, Sven.
hfa
...dat is in eerste instantie een goed idee, bedankt
h.
KlausWehner
Als je ons laat weten welke films je tot je beschikking hebt en welk contrast je wilt bereiken, dan kunnen we zeker een oplossing vinden.
Denkbaar zijn bijvoorbeeld ontwikkelingen in twee baden of ontwikkelingen op de werkbank.
€
Met vriendelijke groeten
Klaus
hfa
Als je ons laat weten welke films je tot je beschikking hebt en welk contrast je wilt bereiken, dan kunnen we vast wel een oplossing vinden.
hfa
Klaus,
de Dmax moet rond de 2,5 liggen, met een zo recht mogelijke gradatie, ongeveer overeenkomend met 2-14 op de Stouffer-schaal. Ik heb verschillende hoeveelheden en in verschillende bewaarcondities:
Orwo FN 5
Orwo FN 60
Wephota NP 22
Lighthouse Printfilm
Ortho Litho van Photo Warehouse
Rollei AT0 2.1
De laatste is nog verkrijgbaar en goed te controleren met de bijbehorende ontwikkelaars, maar de prijs van deze combinaties is volstrekt onaanvaardbaar.
€
Met vriendelijke groeten
Hendrik
€
€
KlausWehner
Hoi Hendrik,
?
Aan je eisen (D max. 2,5 en een contrastverhouding van 1:16) kun je waarschijnlijk het beste voldoen met een hard ontwikkelde halftoonfilm.
Ik zou de NP 22 kiezen en die hard ontwikkelen.
Misschien is een verdunde papierontwikkelaar hiervoor heel geschikt.
?
De lithfilms zullen het gewenste contrastbereik niet kunnen weergeven.
De zachte ontwikkeling van de speciale films vindt plaats door vermindering van de maximale dichtheid (onder 2,00).
De films worden simpelweg niet volledig ontwikkeld. Overtollig zilver wordt tijdens het fixeren verwijderd.
De beperkte mogelijkheid om een normaal contrast weer te geven blijft behouden. Kenmerkend voor deze films is een contrastbereik van 1:8, dus het weergeven van 3 belichtingsstappen.
Dat kun je goed controleren met je grijswaardenschaal.
?
Met een tweebadontwikkelaar kun je misschien net iets meer bereiken.
Ik heb me enige tijd geleden intensief met dit onderwerp beziggehouden.
Ik heb echter geen praktische ervaring met de genoemde speciale films.
?
Je zult niet helemaal zonder eigen experimenten kunnen.
Als je een tweebadontwikkelaar wilt uitproberen, kun je contact met mij opnemen.
Ik zou je wat van mijn chemicaliën ter beschikking stellen.
Helaas heb ik momenteel geen tijd voor eigen experimenten. Maar ik zou je misschien kunnen helpen.
Ik heb me enige tijd geleden intensief met dit onderwerp beziggehouden.
Ik heb echter geen ervaring met de genoemde speciale films.
?
Hartelijke groeten
Klaus
hfa
...dat is in ieder geval een begin
Ik ga dit proberen en laat het je weten of breng indien nodig verslag uit
Hartelijk dank!
h
KlausWehner
Ik weet niet zeker welke film er precies in de NP-22-doos zit. Misschien is het materiaal van Foma.
Of je daarmee daadwerkelijk een maximale dichtheid van 2,5 bereikt, is de vraag.
?
Ik zou het als volgt aanpakken:
knip van elk type film dat je hebt een stukje af en verdeel dat in twee delen.
Voer één belichting uit op het maximale stuk (eventueel met een zaklamp), het tweede stuk blijft onbelicht.
Ontwikkel beide teststukken volledig in een (geverdunde) papierontwikkelaar.
?
Zo krijg je een goed overzicht welke films enigszins aan je eisen voldoen en welke meteen afvallen.
Het onbelichte stuk geeft je een waardevolle indicatie van de basisnevel.
?
Laat eens van je horen als je de kans hebt.
?
Hartelijke groeten
Klaus
Andre7878
Hallo, mijn vraag gaat over het tussenbad. Helaas is kaliumdichromaat niet meer verkrijgbaar. Welke alternatieven zijn er? Ik heb tenslotte maar een paar gram nodig. Mijn doel is om Silvermask-rolfilm in Mamiya RC67 als dia’s te ontwikkelen.
Andre7878
Ontwikkeling van zwart-witdia's