Wolfi
Hallo allemaal!
Weet iemand toevallig welke lamp de Agfa Colormat-vergrotingskop nodig heeft? Bij mij lijkt de fitting op de een of andere manier te ontbreken... Kan je het apparaat ook gewoon gebruiken voor zwart-witvergrotingen, zonder het belichtingskader en de besturingseenheid?
Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden.
Met vriendelijke groeten,
Wolfgang
Wolf_XL
...standaard zit in de Colormat een 220 V/250 W-lamp met een P28s-fitting. Omdat fotopapier vroeger veel minder gevoelig was, krijg je daar tegenwoordig problemen mee – de belichtingstijden zijn simpelweg te kort om op een reproduceerbare manier te kunnen werken. Ik heb daarom in mijn Colormat een 150 W-lamp met dezelfde bajonetsluiting ingebouwd en kom daarmee op redelijke tijden uit. Ik denk er zelfs over na om terug te gaan naar 100 W – want bij kleinere formaten onder 18x24 worden de tijden alweer erg kort, of moet ik meer diafragmeren dan ik eigenlijk zou willen.
Je kunt de Colormat ook zonder besturingseenheid en belichtingsframe gebruiken. Dat gaat echter niet zonder ingreep in het apparaat. Maar dat is niet zo erg – je hoeft alleen maar een 220V-kabel met stekker aan te sluiten op de vergrotingslamp. Je moet dit echter alleen zelf doen als je weet wat je doet. Ik ben elektrotechnisch ingenieur – ik ben bekend met elektriciteit en daarom kan het me niets doen... ;-)
Zeer interessant aan de Colormat zijn de drie filters die met een elektromagneet kunnen worden ingeschakeld. Ik heb hiervoor een geschikte voeding gebouwd en de schakelaars naar buiten geleid. De glasfilters had ik eerst vervangen door Ilford-filterfolies van gradatie 2, 3 en 4. Sinds ik een Heiland Spltgrade-controller heb, heb ik in plaats daarvan alleen nog de filters 0 en 5 geplaatst. Volgens de informatie van de heer Heiland zou het zelfs vrij eenvoudig mogelijk zijn om de filters via de controller te laten draaien – hiervoor zou slechts een kleine, uit enkele onderdelen bestaande extra interface nodig zijn. Ik ga hier binnenkort ook mee aan de slag...
Wolfi
Hartelijk dank voor je antwoord! Dan zal ik er nog even aan moeten sleutelen, vooral omdat mijn Colormat geen lamphouder heeft...
Met vriendelijke groeten
Wolfgang