Steffen_Muc
Hallo nieuwsgroep,
Ik heb vandaag mijn eerste Efke IR820-film ontwikkeld en er staat helaas vrijwel niets op. Bij het fotograferen heb ik een Infrarood 715-filter van Heliopan gebruikt; ik heb de belichtingstijd bepaald op ISO 10 en heb telkens één diafragma over- en onderbelicht, dus een belichtingsreeks gemaakt. Ik heb de film bij 20 °C in RODINAL 1+25 gedurende 9 minuten ontwikkeld, de eerste minuut heb ik gekanteld, daarna elke minuut 3 keer. Op de negatieven is twee keer een vleugje zon zichtbaar, verder niets. Komt dat door de belichting of door de ontwikkeling? Wie heeft er tips voor mij? Ik ben dankbaar voor jullie hulp!
Met vriendelijke groeten
Steffen
Tandemfahren
Hallo Steffen,
Afgezien van je eigenzinnige keuze voor een ontwikkelaar (RODINAL gaat ten koste van de gevoeligheid bij de meeste films) – daar zou wel iets ‘op’ moeten staan. Ook jouw RODINAL is ten onder gegaan, haha.
Hoe ziet de randtekst eruit? Vetgedrukt, zwart en leesbaar? – dan meer licht! Of vaag? – dan langer ontwikkelen, eventueel overschakelen op een andere ontwikkelaar, bijvoorbeeld A49 of Microphen.
Vergeet niet dat de 715 een sterk filter is, en afhankelijk van het motief kan er heel weinig overblijven. Wat je daar meet, wordt door de meter voor belichting geïnterpreteerd voor panchromatisch materiaal en de 3 of misschien 10 ISO hebben niet echt de gewenste realiteitswaarde.
Had je de zon in beeld? Als die maar zwak zichtbaar is, kun je beter belichtingsreeksen met 2 stappen maken en gerust 3-4 stappen hoger beginnen.
Als je beeldidee het toelaat, kan natuurlijk ook een ander filter (645, 665, 695) helpen, die een klein zichtbaar deel doorlaten en de bruikbare gevoeligheid verhogen.
Veel succes en veel goed licht
Frank
Tandemfahren
Hoi, misschien helpt dit je, in ieder geval de afbeelding.
http://www.laborpartner.info/de_downloads/Infrarot.pdf
liegr?
Frank