mbaumann
Hallo,
Ik vraag me al een tijdje af wat de beste temperatuur is voor C-41. 38 °C is immers de normale verwerkingstemperatuur. Het is echter zo dat je ook bij 30 °C of 24 °C (en voor zover ik weet ook bij 45 °C) kunt ontwikkelen.
Het voor de hand liggende nadeel is in eerste instantie de benodigde tijd. Ik heb hier bijvoorbeeld de volgende tijden uit een gegevensschuif van Tetenal (voor 3-4 films en een verse oplossing):
Temperatuur/°C: 38 --- 24
Ontwikkelen/min: 3:35 --- 18:30
Stoppen/min: 0:30 --- 0:30
Bleekfix/min: 6 --- 12
Spoelen/min: 3 --- 7
Stabilisatie/min: 1 --- 1
Als ik ontwikkel, doe ik meestal 2-4 doorlopen voor films in een Jobo CPE2. De tijd speelt daarbij geen rol en ik vind het niet erg als het langer duurt.
Ik zie echter twee grote voordelen van het ontwikkelen bij 24 °C. Ten eerste is het verschil met kamertemperatuur niet groot en zijn er daardoor minder schommelingen wanneer ik de bus uit de processor haal om in en uit te gieten. En ten tweede is de relatieve tijdfout bij het in- en uitgieten kleiner. Bij een ontwikkeltijd van 3:35 minuten weegt een fout van bijvoorbeeld 15 seconden zwaar, terwijl bij 18:30 de gevolgen aanzienlijk kleiner zijn.
Beide argumenten pleiten voor een hogere processtabiliteit bij lage temperaturen.
Vandaar mijn vraag aan jullie:
Zijn er nog andere effecten die tegen 24° pleiten? Ik zou me bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat door de langere inwerktijden de chemicaliën slechter worden uitgewassen of dat de lange spoeltijd zou kunnen leiden tot het opzwellen van de emulsie.
Hebben jullie hier ervaring mee of andere nuttige informatie over dit onderwerp?
Groeten,
Martin
haeberlein
Hallo!
Ik ontwikkel met mijn CPE 2 (zonder Plus) alleen bij 25 graden volgens het C41-proces. Ik gebruik echter de Rollei-chemicaliën, omdat daar geteste tijden voor zijn en de resultaten erg goed zijn. Bij 38 graden had ik namelijk ook het probleem dat ik na het invullen van de ontwikkelaar niet snel genoeg had gereageerd en daardoor was een deel van de film iets sterker ontwikkeld dan het andere deel, wat je helaas ook op sommige kleurenfoto's kunt zien.
Groeten, Rene