grofofan
Allereerst wil ik me even voorstellen, aangezien ik nieuw ben op dit forum. Mijn naam is Günter en ik houd me al jaren bezig met grootformaatfotografie. Ik vergroot mijn negatieven met een Durst 187, waarbij ik problemen heb met het vinden van opaallampen, omdat dit apparaat niet op standaard opaallampen werkt, maar op grote opaallampen. De diameter van de lamp is ca. 120 mm. Nu mijn vraag, die Mirko misschien kan beantwoorden: in de FOTOIMPEX-catalogus las ik onlangs dat de daar aangeboden lampen met de hand in Duitsland worden gemaakt. Is het daarom mogelijk om ook passende lampen voor bovengenoemde Durst-apparaten te produceren? De prijs mag gerust wat hoger liggen, aangezien deze lampen anders niet meer verkrijgbaar zijn en tweedehands tegen exorbitante prijzen worden verkocht. Hiermee zou men alle Durst-gebruikers van de modellen 138 en 187 erg blij kunnen maken, omdat zij zich dan geen zorgen hoeven te maken over de bevoorrading. Met vriendelijke groeten, Günter.
cfb_de
Hallo Günter,
Bij Dr. Fischer zouden ze deze bollen moeten kunnen maken: http://www.dr-fischer-gmbh.de/index.php?lang=&Bereich=2&DBereich=21
Met vriendelijke groeten,
Franz
grofofan
Bedankt voor de informatie. Ik heb daar ook even gebeld en men vertelde me dat zoiets al wordt gedaan, maar niet bij bestelhoeveelheden van minder dan 200-300 stuks; dat is voor mij als particuliere afnemer te veel. Het zou voor FOTOIMPEX wellicht interessant zijn om deze lampen in het assortiment op te nemen, aangezien er heel veel apparaten van dit type op de markt zijn en iedereen die ik ken op zoek is naar verlichting voor zijn apparaten. Voor technische gegevens en eventueel een model of afmetingen zou ik informatie kunnen verstrekken.
chrisais
Hallo Günter,
Ik heb weliswaar geen bron voor de grote opaallampen. Maar ik heb mijn Laborator 138 een beetje aangepast. Ik gebruik een heldere hoogspanningshalogeenlamp (140 W) in de vorm van een gewone gloeilamp. In de filterlade heb ik een verstrooiingsplaat geplaatst. (In mijn geval is het een plaat van silicagelglas zoals die wordt gebruikt voor dunne-laagchromatografie.) Met dik aluminiumfolie heb ik vervolgens nog een reflector aan de binnenkant gemaakt. Dat werkt erg goed met zeer homogeen licht. Om scherp te stellen kan ik de filterlade uittrekken en krijg ik een zeer helder beeld (uiteraard alleen in het midden -- afhankelijk van de vergrotingsfactor).
Contrastomzettingsfilters passen er ook nog zonder problemen in en zijn nog enigszins beschermd tegen de warmte. Gewoon iets groter dan de glasplaat snijden en met een lichte welving vastklemmen.
Overigens zou het inschakelgedrag van hoogspanningshalogeenlampen en conventionele gloeilampen volgens Osram niet verschillen. Er is dus geen gevaar voor de tijdschakelaar.
Een ander idee zou zijn om een defecte lamp te nemen en deze aan de onderkant af te snijden om er vervolgens een staafvormige halogeenlamp in te plaatsen. (Osram HALOLUX CERAM ECO of Philips EcoClassic30 T32) Waarschijnlijk kun je het afsnijden beter aan een glasblazer overlaten.
Groeten,
Chris
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
AchimBauer
Hallo Günther, ik ben hier ook helemaal nieuw. Ik ben op dit forum terechtgekomen omdat ik een soortgelijk probleem heb als jij.
De oplossing van Chris leek me veelbelovend, maar bij mij lukt het niet vanwege ruimtegebrek.
Maar toen ik het idee verder uitwerkte, deed ik een ontdekking die jou zou kunnen helpen. Bij Conrad Electronic zijn er gloeilampen om zelf in elkaar te zetten. Onderaan een fitting E14 of E27, daarin wordt een halogeenlamp gestoken, en daarboven wordt een glazen koepel geschroefd. Er zijn er met een diameter van 10 cm in albast. Als die nog te klein is, kun je een oude lamp afzagen en deze verbinden met de schroefdraad van een andere glazen kap. Met een zeer sterke schroefborging of een ketelkit zou dat hittebestendig moeten zijn. Of kijk verder op de website van de fabrikant of er ook nog grotere glazen kappen zijn.
Groeten, Achim
grofofan
Hallo allemaal, allereerst hartelijk dank voor de goede ideeën. Die met de E27-schroefdraadadapter en halogeenlampen met afgeknipte gloeidraad spreken me het meest aan; ik ga ze uitproberen en zal binnenkort verslag doen van mijn ervaringen. Sorry dat ik zo lang niet heb gereageerd, maar ik heb een tijdje in het ziekenhuis gelegen. Groeten, Günter