MirkoBoeddecker
Beste gemeenschap, :rolleyes:
vanwege de explosieve stijging van de grondstofprijzen voor zilver en chemische grondstoffen zijn alle marktpartijen helaas genoodzaakt hun kosten opnieuw te berekenen.
Aangezien de concurrentie onder fotofabrikanten nog steeds moordend is, heeft geen van de betrokkenen iets te verdelen.
Foma heeft ons in de bijgevoegde brief laten weten dat zij zullen proberen hun producten zo voordelig mogelijk te blijven aanbieden.
Dit betekent echter ook dat er geen langetermijnprijsaanbiedingen kunnen worden gedaan, aangezien de grondstofprijzen dagelijks veranderen.
We moeten ons er dus op instellen dat er onder bepaalde omstandigheden kortetermijnwijzigingen kunnen optreden die niet voor het gehele assortiment gelden, maar bijvoorbeeld bij zilver vooral meterdraad en vlakfilm betreffen – en niet of minder bij bijvoorbeeld 35mm-film.
Het kan ook zijn dat het barietpapier duurder wordt dan PE enz. of dat artikelen die nog bij ons op voorraad lagen goedkoper zijn dan die welke net zijn geleverd.
In individuele gevallen kan bijvoorbeeld het matte papier van hetzelfde formaat goedkoper zijn dan het glanzende en volgende week zijn die prijzen weer aangepast.
We doen ons best om de best mogelijke prijs te blijven aanbieden, maar moeten bij de huidige handelsmarges prijsverhogingen van de fabrikanten onmiddellijk doorberekenen.
We vragen om uw begrip. Het loont ook niet om een fabrikant door prijsdruk in de faillissement te drijven.
Ik ben op de hoogte van de grondstofprijzen, energiekosten en kosten voor kwaliteitsborging. Foma biedt zijn materiaal echt heel, heel voordelig aan. Ze verdienen er zo goed als niets aan (hun jaarcijfers weerspiegelen dit ook).
Met vriendelijke groeten,
Mirko
TeeGee
Sorry, dubbele post, zie hieronder!
TeeGee
De zilverprijs is net drastisch gedaald, dus zouden de filmprijzen ook weer moeten dalen, of werkt dat altijd juist andersom?
Ik ben (niet alleen) benieuwd naar het antwoord.
Beste mensen, :rolleyes:
vanwege de explosieve stijging van de grondstofprijzen voor zilver en chemische grondstoffen zijn alle marktpartijen helaas gedwongen hun kosten opnieuw te berekenen.
Aangezien de concurrentie onder de fotofabrikanten nog steeds moordend is, heeft geen van de betrokkenen iets te verdelen.
Foma heeft ons in de bijgevoegde brief laten weten dat ze zullen proberen om hun producten zo goedkoop mogelijk te blijven aanbieden.
Dat betekent echter ook dat er geen prijsaanbiedingen voor de lange termijn kunnen worden gedaan, aangezien de grondstofprijzen dagelijks veranderen.
We moeten ons er dus op instellen dat er onder bepaalde omstandigheden kortetermijnwijzigingen zullen optreden die niet voor het hele assortiment gelden, maar bijvoorbeeld bij zilver vooral meterdraad en vlakfilm – niet of minder, maar bijvoorbeeld wel bij 35mm-film.
Het kan ook zijn dat barietpapier anders duurder wordt dan PE enz. of dat artikelen die bij ons nog op voorraad lagen, goedkoper zijn dan artikelen die net zijn geleverd.
In individuele gevallen kan bijvoorbeeld het matte papier van hetzelfde formaat goedkoper zijn dan het glanzende en volgende week zijn die prijzen weer gelijk.
We doen ons best om de best mogelijke prijs te blijven aanbieden, maar moeten bij de huidige handelsmarges prijsverhogingen van de fabrikanten onmiddellijk doorberekenen.
We vragen om uw begrip. Het loont ook niet om een fabrikant door prijsdruk in de faillissement te drijven.
Ik ben op de hoogte van de grondstofprijzen, energiekosten en kosten voor kwaliteitsborging. Foma biedt zijn materiaal echt heel, heel voordelig aan. Ze verdienen er zo goed als niets aan (hun jaarcijfers weerspiegelen dit ook).
Mirko
MirkoBoeddecker
De zilverprijs is sinds januari met 65% gestegen en is nu met 25% gedaald.
Het duurt steeds langer voordat de grondstofprijzen volledig doorwerken in de eindprijs.
Bij MCP hebben we bijvoorbeeld net de prijsaanpassingen uit de productie van september moeten doorberekenen. De rollen die vier weken geleden tegen nog hogere kosten zijn gegoten, staan nog in het magazijn, zijn nog niet aangesneden en zijn qua prijs ook nog niet doorberekend.
Bij MCC zitten we nog steeds op de prijzen van 2008 (maar het duurt ook nog maar een paar weken voordat de laatste rol oud materiaal uit het magazijn is).
Dat betekent dat de stijging van de zilverprijs met 65% en meer van de afgelopen maanden vaak nog helemaal niet in de markt is doorgedrongen.
Over het algemeen hebben er bijvoorbeeld bij papier tot medio 2010 nauwelijks prijsstijgingen plaatsgevonden op de Duitse markt.
Als de prijs dus snel daalt, kan het toch zijn dat de prijzen nog een tijdje blijven stijgen en dat de correctie pas dan doorwerkt in de markt als alle halffabricaten die tegen ongunstigere voorwaarden zijn ingekocht, zijn verbruikt.
Als de zilverprijs op de lange termijn echt substantieel daalt, dus op jaargemiddelde bijvoorbeeld weer naar het niveau van 2009, dan zou het me zeer verbazen als de concurrentie zou ophouden en er geen prijsdalingen op middellange termijn zouden plaatsvinden.
Bij lagere prijzen kan men immers meer verkopen, want de klanten hebben niet plotseling meer geld in hun portemonnee om dezelfde hoeveelheid tegen een hogere prijs af te nemen. Twee verpakkingen kunnen verkopen met 15% winst is aantrekkelijker dan één met 22% (het voorbeeld is nu niet nauwkeurig berekend op basis van de huidige situatie en dient alleen ter illustratie).
Op korte termijn zal het naar mijn mening hopelijk in eerste instantie geen verdere stijging betekenen.
Mirko
TeeGee
Waarom de stijging van 3,8 ct naar 4,2 ct (een schatting op basis van uitspraken van enkele mensen die er verstand van hebben) van het zilvergehalte in de film leidt tot prijsstijgingen van 50 ct per film, maar waarom het dan waarschijnlijk niet weer de andere kant op gaat vanwege de drastische prijsdaling van zilver, mag je gerust nog eens proberen uit te leggen, Mirko.
MirkoBoeddecker
Waarom de stijging van 3,8 ct naar 4,2 ct (schatting op basis van uitspraken van enkele mensen die het kunnen weten) van het zilvergehalte in de film leidt tot prijsstijgingen van 50 ct per film, maar het dan waarschijnlijk niet weer de andere kant op gaat vanwege de drastische prijsdaling van zilver, mag je gerust nog eens proberen uit te leggen, Mirko.
We hebben de prijs van ADOX-film niet verhoogd.
Bovendien vind ik deze gegevens over de zilverprijs bij film niet betrouwbaar en heb ik niet gezegd dat de prijs niet weer zal dalen.
Wat mag ik uitleggen?
Mirko
TeeGee
Als insider zou je kunnen uitleggen waarom bedrijven als Foma of Ilford de prijzen buitensporig verhogen, terwijl de zilverprijs – die als reden wordt aangevoerd – een dergelijke verhoging niet rechtvaardigt, temeer daar het zilver in de films, die nu duurder zijn geworden, al lang vóór de prijsverhoging was ingekocht.
MirkoBoeddecker
Wat je zegt, klopt niet helemaal.
De zilverprijs stijgt al twee jaar sterk. Aanvankelijk werden er geen prijsaanpassingen doorgevoerd, omdat men hoopte dat de prijs weer zou dalen. Toen de prijs maar bleef stijgen, hadden de fabrikanten geen andere keuze, aangezien er al jaren geen winstmarges meer te verdelen zijn.
In principe zijn alle analoge fotoproducten al 10 jaar veel te goedkoop. De overgebleven fabrikanten hebben elkaar de loef afgestoken in de hoop dat er weer een speler uit de markt zou vallen.
Op de achtergrond gaat het niet alleen om de verkoopprijs, maar ook om de productievolumes. Als een fabrikant meer volume op de machine krijgt, dalen zijn instelkosten sterker, waardoor hij aanzienlijk goedkoper kan aanbieden.
Als de productievolumes echter dalen, schieten de kosten onder bepaalde omstandigheden (afhankelijk van waar we ons op de efficiëntieschaal van de betreffende installaties bevinden) sterk omhoog. Daarom zijn er de afgelopen jaren – los van de zilverprijs – veel te kleine prijsaanpassingen doorgevoerd (te klein in vergelijking met de kostenstijgingen als gevolg van de dalende vraag, omdat iedereen het risico wilde vermijden dat de vraag nog verder zou dalen) en daalde de dekkingsbijdrage voortdurend totdat deze bijna verdwenen was. Als er nu een variabele kostenfactor stijgt, moeten de fabrikanten onmiddellijk reageren en deze stijgingen doorberekenen.
Tot zover de recente, overhaaste prijsverhogingen, die werden gerechtvaardigd met de zilverprijs.
Ik heb al gezegd dat bij een langdurige daling ook prijsverlagingen mogelijk zijn. Zo ver zijn we echter nog niet. In zoverre heb ik niet gezegd dat het niet ook weer omlaag kan gaan, hoewel ik de fabrikanten niet per se toewens dat het weer naar het oude niveau gaat, want dat zal vroeg of laat leiden tot een verdere terugtrekking uit de markt (zie momenteel Fuji).
Over het voorbeeld met de kostenstijgingen van 0,4 cent als gevolg van stijgingen van de zilverprijs kan ik me niet uitspreken, omdat ik essentiële cijfers mis. Er is noch niet duidelijk gespecificeerd om welk product het gaat, noch welke periode van de stijging van de zilverprijs in aanmerking is genomen. Bij films hebben we 8 gram zilver in een vierkante meter ruwe film. De baan- en verpakkingsverliezen bedragen ca. 10 %, wat resulteert in een berekend verbruik van 8,80 gram voor het eindproduct. Een troy ounce (ongeveer 31 gram) kostte op het hoogtepunt 49 USD (= 1,58 USD / gram). Een jaar geleden stond de prijs op 17 USD en daarvoor nog lager. Als we het afgelopen jaar vergelijken, resulteert dit in een prijsstijging per gram van 0,55 USD naar 1,58 USD.
Per vierkante meter ruwe film kost 9 USD/m². Dat is een pure prijsstijging als gevolg van de stijging van de zilverprijs. Dat komt neer op ongeveer 6,20 EUR per vierkante meter. Omgerekend naar het product 35mm-film komt dat bijvoorbeeld bij normale films neer op 37 eurocent per film (bij films met een hoog zilvergehalte tot wel het dubbele), alleen vanwege het zilver. In ieder geval is het een aanzienlijke kostenfactor.
Bij vlakfilms en fotopapier is deze prijsstijging nog sterker merkbaar (papier heeft weliswaar een lager zilvergehalte, maar kost per vierkante meter ook aanzienlijk minder, zodat het procentuele aandeel van het zilver in de productiekosten per vierkante meter relatief gezien niet veel lager is en er minder verpakkingskosten in de eindprijs zijn inbegrepen).
Naar mijn mening zijn alle tot nu toe doorgevoerde prijsaanpassingen vrij gematigd uitgevallen.
Mirko
TeeGee
Bedankt voor de informatie.
cfb_de
Hallo Mirko,
Er wordt hier nog steeds een argument aangevoerd dat niet steekhoudend is.
Ten eerste zijn prijsverhogingen de afgelopen jaren meerdere malen aan ons klanten uitgelegd met een gestegen zilverprijs als reden, ook al is de marktprijs in werkelijkheid gedaald. Misschien ga ik vanavond eens wat oude catalogi erbij pakken...
Ten tweede kan de prijsverhoging die door de gestegen zilverprijs noodzakelijk is, dankzij jouw uitspraken nu vrij nauwkeurig worden teruggevoerd op
bernhardmangelsgmxde
nou... (ik heb net even de prijzen gecheckt) als we de gegevens als vaststaand aannemen en de zilverkosten per film in november 2010 rond de 31 cent lagen, dan zou er tot april 2011 geen stijging van 6 cent zijn, maar ruwweg 30 cent tot ongeveer 60 cent per film... als Mirko in november nog de cijfers van oktober in zijn achterhoofd had, dan zou dat ook met de stijging van 37 cent neerkomen op ongeveer 68 cent.
als de prijs alleen al van januari tot april met 65% is gestegen, zou dat ook aanzienlijk meer zijn dan 6 cent...
Groeten
Bernhard
sputnik
Op 5 november 2010 had je er immers op gewezen dat het zilvergehalte van een KB-film ongeveer
MirkoBoeddecker
maar om de prijsstijging die uitsluitend te wijten is aan de gestegen zilverprijs per film
Ja, natuurlijk. Dat is het bedrag van de pure stijging. Dat leid ik af uit hetgeen ik eerder heb gezegd.
Ik heb echt geprobeerd om met mijn huidige kennis zo goed mogelijk op de gestelde vraag te antwoorden.
Daarnaast moet natuurlijk worden opgemerkt dat het zilvergehalte in de verschillende producten verschilt.
Bij de films kan dit oplopen tot 12 gram/m². De 8 gram is een gemiddelde waarde voor films tot 100 ASA die met weinig zilver worden geproduceerd (bijv. 25 ASA, T-Kristall of Delta-films). 400 ASA-films hebben altijd iets meer nodig, omdat de korrels groter zijn en de emulsie daardoor dikker wordt.
Het is daarom moeilijk om een algemeen geldende uitspraak te doen. De fabrikanten berekenen ook niet alles voor elk afzonderlijk product, maar verhogen de prijs forfaitair per productgroep (te veel bureaucratie zou anders weer als prijsbepalende factor in de eindprijs voor de klant worden doorberekend...).
Mirko