Steffen_Muc
Hallo NG,
Ik wil binnenkort vloeibare foto-emulsie op handgeschept papier aanbrengen. Heeft iemand hier al ervaring mee? Moet je het handgeschepte papier eerst met gelatine voorbehandelen of is dat niet nodig? Hoe lang moet je de emulsie laten drogen? Hoe lang moet je het papier daarna in water laten weken, zodat het niet uitloost? Bedankt voor jullie hulp!
Groeten uit München,
Steffen
Urnes
Hallo Steffen,
Ik heb nog niet met vloeibare emulsie gewerkt. Maar aangezien er blijkbaar niemand anders te vinden is, zal ik je eens uitleggen hoe het eruit zou zien als je cyanotypes zou maken. De emulsie is weliswaar aanzienlijk vloeibaarder, maar misschien heb je er iets aan.
Of je gelatine gebruikt of niet, is een kwestie van smaak. Bij de dunne cyaanoplossing voorkomt de gelatine dat deze te diep in het papiervilt doordringt en verbetert zo de scherpte. Ik heb het geprobeerd en weer afgeschreven, nadat ik de keuken onder de gelatine had gesmeerd.
Hoe lang moet de emulsie drogen? Bij twijfel altijd totdat deze droog is. Dan zit je in ieder geval aan de veilige kant.
Wassen. Ik zou me aan de procedure met barytpapier houden. Handgeschept papier gaat niet kapot. In ieder geval niet door het wassen, alleen door het onzorgvuldig uit de bak te halen of zo. Maar het hangt er ook vanaf hoe zwaar het is. Ik heb altijd met 300 g gewerkt.
Groeten, Sven.
uworischki
Hallo Stefan,
Gelatine is zeker een goed idee, aangezien het handgeschepte papier erg zuigkrachtig zal zijn. Als je eerst gelatine aanbrengt, kun je de emulsie ook gemakkelijker aanbrengen en heb je er minder van nodig.
De emulsie moet normaal gesproken 24 uur drogen. Verder zou het verwerkingsproces (ontwikkelen, fixeren, spoelen) ongeveer hetzelfde moeten zijn als bij barietpapier, waarbij het natuurlijk afhangt van hoe dik je handgeschept papier is – hoe dikker, hoe langer het duurt voordat de fixeer uit het papiervilt is uitgespoeld.
Misschien helpt dit je verder:
http://www.fotografie-in-schwarz-weiss.de/Prozesskontrolle_fuer_SW_03.htm
Groeten, Uwe