Berferd
Hallo allemaal,
wat is het verschil tussen de grote en kleine Jobo-bakken (serie 22xx versus serie 15xx)?
Blijkbaar is de "grote" serie ouder dan de kleine, en heeft de kleine minder chemicaliën nodig.
Hoe zit het met de dichtheid enzovoort?
De gelijkmatigheid van de ontwikkeling? Naar verluidt ontwikkelen de grote bakken gelijkmatiger... klopt dat?
Ik neem aan dat de grote potten zinvol zijn als je een ontwikkelaar sterk verdunt, maar toch niet onder een bepaalde absolute minimumhoeveelheid van de moederoplossing (per rol film) mag komen?
Of zijn de oude potten gewoon verouderd en worden ze alleen gebruikt "omdat je ze nu eenmaal al hebt"?
Bedankt.
Gast
Voor zover ik weet, is de 15xx-serie bedoeld voor het ontwikkelen van film en de 28xx-serie bijvoorbeeld voor het ontwikkelen van foto's. De 22xx-serie ken ik niet.
Groeten, Franz
Wolfgg
Hallo Berferd,
Dat hangt volledig af van de chemische vereisten.
De grote had ik vroeger nodig voor E4, tegenwoordig voor RODINAL 1+166, 1+200 bij standontwikkeling.
De kleine voor C41 en RODINAL 1+50, 1+75.
Bij omkeerontwikkeling is er nog het speciale geval dat je bij een grotere spiraalafstand bij dubbele belichting met licht beter bij de binnenste windingen kunt komen.
Ik heb nog nooit problemen met de dichtheid gehad, ze zijn in gebruik sinds ca. 1972.
De grote serie heette 2000, de kleine was 1000, 1500 kwam later.
Verschillen in de gelijkmatigheid kon ik alleen vaststellen bij zeer hoge verdunningen, waarbij er in het kleine blikje te weinig concentraat zou zitten.
Groeten, Wolfgang
Wolfgg
En nogmaals, heel precies uit de Jobo-documentatie uit 1972:
1000-serie:
1100 "SPOT" 260 ml 1x135 DM 19,80
1200 "JET" 500 ml 2x135/2x120 DM 22,80
1300 "SPECIAL" 1250 ml 5x135/6x120 DM 58,-
2000-serie (brede spiraalen):
2100 "STAR" 450 ml 1x135 DM 23,50
2200 "CLUB" 800 ml 2x135/2x120 DM 27,50
2300 "PROFI" 1900 ml 5x135/6x120 DM 77,50
Groeten, Wolfgang
Wolf_XL
...ik vind de kleine filmkokers daarom prettiger, omdat ik die met één hand kan kantelen – mijn handen zijn niet groot genoeg om dat met de grote filmkoker te doen... ;-) De grote filmkoker gebruik ik uitsluitend op de CPE2, bijvoorbeeld bij het C-41-proces of als ik de inleg voor vlakfilm gebruik.
Urnes
Kleine bus – kleine filmrolletjes... Grote bus – grote filmrolletjes
In de kleine bussen passen geen vlakfilms. Als je de chemicaliën wilt overgieten, dus met de hand werkt en geen rolfilm meer hebt, dan is de kleine bus handiger, want in de grote heb je 1,2 liter chemicaliën nodig om over te gieten. (tenzij je een kleine grote bus hebt waar alleen een KB-film in past.:lol:). In de machine (bijv. CPE2) passen echter beide maten, maar de kleine hebben dan een andere rolhouder eronder nodig. In de machine heb je ook met de grote bus slechts 270 ml vloeistof nodig. Als er slechts één rolfilm op de spoel zit, is 180 ml voldoende.
Het hangt dus gewoon af van wat je wilt doen en hoe en met welke formaten je in de toekomst wilt werken.
Groeten, Sven.
PS. Er zijn trouwens ook oude grote blikken en nieuwe grote blikken. De nieuwere zijn de 2500-serie. Die zien eruit als de 1500-serie, maar dan dikker. De deksels zijn hetzelfde. Over de 3000-serie blikken begin ik nu maar beter niet. :D
Knoll
Als je de doos met de hand kantelt, kunnen er zwakke plekken ontstaan op de negatiefwielen, met name bij de perforatie. Als je te snel kantelt, kunnen deze zwakke plekken zich uitbreiden tot in de beeldwielen. Bij grote dozen is dit minder waarschijnlijk, omdat de chemicaliën door het grotere volume langzamer stromen tijdens het kantelen. Het is dus makkelijker om met grote blikken gelijkmatig te ontwikkelen. Daarvoor heb je echter ook meer chemie nodig.