Kilian
Goedendag allemaal!
Misschien kan iemand mij helpen? Ik zou het erg op prijs stellen.
Ik heb de Calbe-fixeer A300 voor film klaargemaakt. Ik wil er nog de Tetenal-beschermmiddel aan toevoegen, maar ik heb nu pas op de fles gezien dat het beschermmiddel niet geschikt is voor poederfixeer.
Kan iemand mij vertellen waarom dit zo is? Welk risico loop ik als ik de A300 en de Hüter toch combineer? Heeft iemand hier ervaring mee en zou die met mij willen delen? Bij voorbaat hartelijk dank.
Met vriendelijke groet, Kilian
Wolfgg
Hallo Kilian,
Fixeers die met vloeibare concentraten worden bereid, hebben meestal een lagere pH-waarde dan die met poeder. Het warmte-additief werkt alleen binnen een beperkt pH-bereik. Maar dat kun je natuurlijk testen met een kleine hoeveelheid fixeer. In het ergste geval werkt het niet, of slaat er zwavel neer (de fixer wordt troebel). Je kunt ook verharder aan het stopbad toevoegen. Je zou echter even per e-mail of telefoon bij Tetenal moeten navragen wat de optimale concentratie azijnzuur is.
Overweeg ook eens of de verharder echt nodig is. Het verlengt de spoeltijd aanzienlijk en heeft alleen zin als er voortdurend gelatinebeschadigingen optreden.
Groeten, Wolfgang
Kilian
Hallo Wolfgang!
Bedankt voor je antwoord. Ik heb nu ook gemerkt dat de fixeer niet goed werkt als ik Tetenal-verharder toevoeg.
Soms heb ik ongunstige laboratoriumomstandigheden, waarbij het water slechts ongeveer 24 °C is. Koeler krijg ik het niet met de beschikbare middelen. In deze gevallen volg ik je advies op en voeg ik de verharder toe aan het stopbad. Anders probeer ik te ontwikkelen wanneer ik weer hier ben en normale watertemperaturen mogelijk zijn.
Groeten, Kilian