klaus123
Hallo
Voor Multigrade gebruik ik momenteel een oude, rode lamp, zoals die vroeger voor orthochromatische films werd gebruikt.
Nu heb ik een Durst Tricolor weten te bemachtigen met de kleuren oranje, geelgroen en "Color". Heeft iemand ervaring met welke kleuren hiervan geschikt zijn voor Multigrade? - Na de eerste tests blijkt oranje in ieder geval niet te werken.... :(
Met vriendelijke groeten
Klaus
Tandemfahren
Hallo Klaus,
Niet alle multigrade-filters zijn hetzelfde, en een oranjefilter (dat voor veel papiersoorten eigenlijk prima is) kan door veroudering ook verkleurd zijn.
Het is beter om nieuwe dukafilters te kopen. Ik gebruik de eenvoudige Kaiser-lampen, die zijn goedkoop, en met 1x oranje en 1x rood ben je voor (bijna?) alles gedekt.
schemerig licht
Frank
cfb_de
Voor zwart-witfoto’s heb ik rode ledverlichting; zo kan ik tijdens langere belichtingstijden ook prima de Duka-krant lezen. Voor kleurenfoto’s heb ik ooit een lamp in elkaar geknutseld met gele leds en daar een blokkeerfilter voor geplaatst dat alleen 589 nm doorlaat. Dat was weliswaar duur, maar daar staat tegenover dat de kleurduka nu redelijk helder is.
Nadeel: bij dat licht word je snel duizelig... Daarom overweeg ik eigenlijk voor kleur (wat in de toekomst een grotere rol zal gaan spelen) een IR-systeem. Mirko, waar kun je die "brillen" goedkoop krijgen? Die dingen van het leger zijn niet zo geschikt.
Met vriendelijke groeten,
Franz