haeberlein
Hallo!
Zijn er eigenlijk nog rolfilms in het formaat 220 (voor mijn Pentacon Six) in kleur en zwart-wit te koop, of zijn die al helemaal uit de handel?
Bedankt.
Urnes
220-film is nog steeds verkrijgbaar. Kijk maar eens op de websites van de betreffende fabrikanten. Fuji biedt bijvoorbeeld de Provia nog steeds in 220-formaat aan. De 220-film levert echter geen
besparing op. 2 x 120 is meestal goedkoper.
Groeten, Sven.
cfb_de
Daarnaast vragen de meeste fotolaboratoria voor het ontwikkelen van 220-film meer dan voor twee 120-filmrolletjes. Zo wordt klanten dit voor de producent dure filmformaat uit de mond gepraat.
Als men 220-film wil, koopt men die het liefst in Japan of de Verenigde Staten. Enerzijds is daar het aanbod groter, anderzijds zijn de prijzen aanzienlijk lager.
Met vriendelijke groeten,
Franz
haeberlein
Is er een webwinkel, want ik kan er zelf niet naartoe gaan.
Groeten, Rene
Daarnaast vragen de meeste laboratoria voor het ontwikkelen van 220-film meer dan voor twee 120-filmrolletjes. Zo wordt de klant ontmoedigd om dit voor de producent dure filmformaat te gebruiken.
Als je 220-film wilt hebben, koop je die het beste in Japan of de Verenigde Staten. Enerzijds is het aanbod daar groter, anderzijds zijn de prijzen aanzienlijk lager.
Franz
Tandemfahren
Hallo Rene,
Ik ken helaas ook geen webwinkel die de 220 op voorraad heeft, maar ik zou het ook heel graag willen weten.
Verder zou ik graag willen weten waarom de vraag naar de 220 (blijkbaar) zo laag is in vergelijking met de 120; in mijn ogen heeft hij toch eigenlijk alleen maar voordelen? - met 220-film in de camera kan ik me bijna net zo uitleven als met KB; en wie ooit film voor 2500 opnames op de fiets door Australië heeft gesjouwd, vindt 220-film vast geweldig.
Afgezien van de zogenaamd betere vlakheid.
Hallo Franz, nu ben ik nieuwsgierig geworden. Waarom is 220-film voor de fabrikant duurder? Ik dacht: twee keer zoveel film met slechts één spoel, bespaard dekpapier... dat zou toch eerder goedkoper moeten zijn? Toch zijn ze altijd duurder dan twee 220-rollen.
Gera ontwikkelt ze overigens tot nu toe heel redelijk voor het dubbele van de prijs.
Groeten
Frank
MichaelLaun
Ik ben weliswaar niet Franz,
maar de reden waarom de 220-formaatfilm duurder is dan de 120-formaatfilm, ligt waarschijnlijk simpelweg in het feit dat er minder van wordt geproduceerd en dat de verpakking anders is. Kleinere oplage -> hogere prijs. De 220-formaatfilm is bedoeld voor de professionele fotograaf die op opdrachtbasis werkt en voor wie de prijs van de film een ondergeschikte rol speelt.
Er zijn zeker nog enkele webwinkels die Kodak Portra 160 en Portra 400 in 220-formaat aanbieden, en ik kan me voorstellen dat ook de gastheer 220-formaat kan aanschaffen als er serieuze vraag naar zou zijn.
Groeten
Michael
Urnes
De Kodak Portra 220 kost inmiddels ongeveer 2,5 keer zoveel. Bovendien heb je natuurlijk ook altijd een camera nodig die de 220 kan verwerken. Voor de 220 heb je meestal een andere aandrukplaat nodig, omdat de film dunner is.
Groeten, Sven.
haeberlein
Nou, ik heb een Pentacon Six TL, die geschikt is voor 220-film. Over het ontwikkelen maak ik me helemaal geen zorgen, want ik ontwikkel toch alles zelf (puur voor mijn plezier).
Rene
cfb_de
Hier: http://www.japanexposures.com/shop/index.php?cPath=29&sort=2a&page=2, bijvoorbeeld een webwinkel uit het buitenland. De vergelijking met de 120 staat direct links ernaast.
Hier: http://www.bhphotovideo.com/c/search?ci=2545&N=4277998830+4289268855 biedt een grotere keuze; je kunt daar zelf vergelijken met de 120.
Kortom: het gezeur over de 220 is het niet waard om een zakdoekje te pakken.
Franz
haeberlein
Nou ja, soms kan het zeker handig zijn om een 220 te gebruiken. Meestal kies je toch voor de 120, omdat je daarmee flexibeler bent.
MirkoBoeddecker
De hogere prijs is te verklaren doordat minder camera’s deze film kunnen gebruiken en er daarom een kleiner aantal stuks wordt geproduceerd.
Het is een apart product met een eigen machine, machineoperators en ruimtes die onder druk moeten worden gehouden, en ook het beschermpapier is anders. Als je dan nog maar zeer beperkte hoeveelheden produceert, slokken de vaste kosten je snel op.
In principe moet je ook nog een coating op de achterkant aanbrengen om de film te beschermen tegen krassen door de drukplaat, maar dan zouden we waarschijnlijk in het domein van het onmogelijke terechtkomen (een extra product in de filmgieterij – o jee!) en daarom denk ik dat de fabrikanten dit tegenwoordig achterwege laten of dit in het algemeen bij alle films *meenemen*.
Mirko
klaus123
Hallo
Ik was ook al een tijdje op zoek naar 220's, maar het ging me steeds meer om het ontwikkelen.
Inmiddels heb ik ontdekt hoe ik twee 120's in een spiraal kan krijgen, dus ik heb geen 220's meer nodig.
Groeten
Klaus
kessler
Hallo
Ik was ook al een tijdje op zoek naar 220's, maar het ging mij eigenlijk steeds meer om het ontwikkelen.
Inmiddels heb ik ontdekt hoe ik twee 120's in een spiraal kan krijgen, dus nu heb ik geen 220's meer nodig.
Groeten
Klaus
Hallo Klaus,
hoe zorg je ervoor dat de films elkaar niet overlappen?
Plak je ze van tevoren aan elkaar?
Bedankt voor je uitleg.
Groeten,
Martin
Tandemfahren
Hoi Martin,
Ik ben weliswaar niet Klaus, maar toch: het is heel simpel.
Jobo heeft spiraalen met een scheidingsclip; daar schuif je de eerste film helemaal in, klik je het rode lipje dicht en schuif je de tweede film erachteraan tot hij tegen de eerste aanligt.
Maar het gaat ook zonder. Schuif de eerste film er helemaal in tot aan de aanslag, en de tweede alleen totdat hij net helemaal in de spiraal ligt. Dat werkt altijd. Te lange films bestaan niet.
Altijd mooi licht
Frank
P.S. Mirko, bedankt voor het deskundige antwoord!
Wolfgg
Zonder scheidingsclip of, zoals bij mij, als die al lang is afgebroken: vouw bij de tweede folie aan het begin de hoeken (alleen die, niet de hele voorrand) ongeveer 2 mm om, dan glijdt deze niet meer over zijn "voorganger".
Groeten, Wolfgang
CPD
Daarnaast vragen de meeste fotolaboratoria voor het ontwikkelen van 220-film meer dan voor twee 120-filmrolletjes. Zo wordt klanten dit voor de producent dure filmformaat uit de mond gepraat.
Als je 220's wilt hebben, koop je die het best in Japan of de Verenigde Staten. Enerzijds is het aanbod daar groter, anderzijds zijn de prijzen aanzienlijk lager.
Franz
Dat hoeft niet per se zo te zijn. In 'mijn' laboratorium betaalde men voor de ontwikkeling van een 220-film merkbaar minder dan voor twee 120-films, zodat het zeker de moeite waard was. (Of dat sinds de eigenaarwisseling van het laboratorium nog steeds zo is, weet ik niet. Ik ben er al een tijdje niet meer geweest.)
Als 'veelreiziger' – te voet en op de fiets – ben ik omwille van het gewicht en het volume ook een groot voorstander van de 220 (en nog meer van de 70 mm-film) – maar de realiteit is nu eenmaal dat er nauwelijks nog 220-film te vinden is, terwijl er voor 70 mm nog steeds een relatief groot 'vliegersassortiment' beschikbaar is. Toch ben ik al een paar jaar geleden berustend overgestapt op 120. Dan ben je toch iets zekerder van de verrassing van het stopzetten van producten.
In Japan zijn (waren?) er zelfs halve 120's. Dat wil zeggen 6 opnames van 6x6, in plaats van 12.
Ciao!
CP
TR
Ik ben weliswaar niet Franz,
Hoi Martin,
ik ben weliswaar niet Klaus, maar toch: dat is heel eenvoudig.
Geweldig!
Tandemfahren
Kijk maar eens! Het is heel eenvoudig...
Frank
haeberlein
Ik heb nu gloednieuwe Fuji Pro 160-filmrolletjes van 220 meter gekocht in Amerika. Inclusief verzendkosten en Duitse btw (er wordt geen invoerrecht geheven tot 150
klaus123
Hallo
Ik was ook al een tijdje op zoek naar 220's, maar het ging mij steeds meer om het ontwikkelen.
Inmiddels heb ik ontdekt hoe ik twee 120's in een spiraal kan krijgen, en dan heb ik geen 220's meer nodig.
Groeten
Klaus
Hallo Klaus,
hoe zorg je ervoor dat de films elkaar niet overlappen?
Plak je ze van tevoren aan elkaar?
Bedankt voor de uitleg.
Groeten,
Martin
Hallo (ik ben Klaus en heb de vraag pas nu gezien – sorry)
In het begin plakte ik de films altijd aan elkaar, maar dat is altijd nogal een gedoe. Inmiddels spoel ik de eerste film helemaal tot het einde in de spiraal (Jobo 1000) en spoel ik de tweede er pas in totdat hij er net in past – dan is er, volgens mijn ervaringen tot nu toe, genoeg ruimte tussen de twee films.
Groeten
Klaus