haeberlein
Hallo!
Ik heb gekleurd fotopapier gekregen en wil graag eens proberen om kleurenfoto's te maken. In de gebruiksaanwijzing van het fotopapier staat alleen iets over "amberkleurig" licht. Welk donkerekamerfilter is dat en waar kan ik dat kopen?
Bedankt.
Renate
Hallo,
Er bestaan geen donkerekamerfilters die geschikt zijn voor kleurpapier. Hiervoor is een speciale lamp nodig. Een natriumdamplamp is hiervoor het meest geschikt. De sensibilisatiekloof van het kleurpapier is hier precies op afgestemd. Deze lampen zijn erg goed, maar niet bepaald goedkoop. Als alternatief kun je gele leds gebruiken. Let er dan wel op dat het maximum bij een golflengte van 590 nm ligt. Leds moeten bovendien worden voorzien van een geeloranje filter, omdat ze ook een kleine hoeveelheid licht in het groene spectrum produceren. Daarnaast moeten de leds gedimd kunnen worden. Ik stel de helderheid zo laag in dat ik de schaal nog net kan vinden. Aangezien kleurpapier niet op het oog kan worden ontwikkeld, is het licht alleen nodig om je in de ruimte te oriënteren. De beoordeling van de afbeelding is pas mogelijk als het papier droog is.
Met vriendelijke groeten
Renate
Wolfgg
Hallo,
Je hoeft niet veel te investeren, maar neem gewoon een paar gele leds en stel deze met een in serie geschakelde potentiometer zo donker in dat de schalen nog net zichtbaar zijn. Laat het vel niet te lang onder de vergroter liggen, maar belicht het snel en ontwikkel de emulsie met de laag naar beneden op basis van de belichtingstijd. Dit werkt bij mij al 25 jaar zonder problemen.
Groeten, Wolfgang
Kryschtof
Toen ik ooit eens RA-4-bakontwikkeling probeerde, heb ik zelf een klein zaklampje in elkaar geknutseld door een enkele gele led met een weerstand, batterijen en een drukknop in een klein behuizingje te monteren. Ik deed dat lampje altijd maar een paar seconden aan om het papier van de ene bak naar de andere te verplaatsen. Natuurlijk moet je er niet te dicht bij het papier komen. Indirecte verlichting via een witte muur is ruim voldoende.
haeberlein
Ik heb nu zo'n Jobo Minilight Color. Dat zou ongeveer hetzelfde moeten zijn. Bedankt.