wschwetz
Ik heb een aantal negatieven die "opvallen" door vastzittend stof of droogvlekken. Kan je die op de een of andere manier wegkrijgen?
Tijdens mijn zoektocht op internet over dit onderwerp ben ik de Tetenal Graphic Arts-filmreiniger tegengekomen, die je alleen na lang zoeken ergens kunt kopen.
Heeft iemand dit al eens geprobeerd en krijg je er stof en droogvlekken mee weg? Volgens de (korte) beschrijving gaat het eerder om vingerafdrukken en lijmresten. Daar heb ik niets aan.
auckland
Hallo Wilfried,
ik gebruik de Tetenal-reiniger juist voor dit soort gevallen, en die werkt over het algemeen goed. Watervlekken die niet meer uit oma’s tijd stammen, gaan er prima uit. Resten die in de vochtige film zijn blijven zitten en mee zijn opgedroogd, worden daarentegen meestal niet losgemaakt. Heel verse droogvlekken kun je trouwens ook verwijderen met een pluisvrije doek zonder iets erop te doen of door er lichtjes op te blazen.
Wat mij betreft zijn de doek voor het aanbrengen en de omgeving tijdens het gebruik cruciaal – deze moeten absoluut stof- en pluisvrij zijn, anders smeer je het vuil alleen maar uit of schuif je het heen en weer over het negatief (mijn ervaring). Ik gebruik microvezeldoekjes zoals die voor het schoonmaken van brillen worden gebruikt. Een nabehandeling met perslucht helpt hierbij.
Kortom, zeker het proberen waard. Het spul ruikt overigens sterk, en helaas niet alsof de dampen bijzonder goed voor de gezondheid zijn. Misschien zorgt het bij diep inademen zelfs voor een goed humeur ;-)
Veel succes!
wschwetz
Bedankt, ik ga dat spul maar eens uitproberen.
?
Is er nog een andere manier om vastzittend stof te verwijderen? Een of ander oplosmiddel?
auckland
Je kunt oudere negatieven ook nog eens wassen en opnieuw laten drogen (volgens hetzelfde proces als na het wassen aan het einde van een normale ontwikkeling, dus inclusief bevochtigingsmiddel of iets dergelijks). Probeer dit echter alleen op eigen risico, want het kan gemakkelijk gebeuren dat je de negatieven daarbij mechanisch beschadigt (krassen), en dat is dan echt niet meer te herstellen. Ik zou beginnen met het spul van Tetenal.
Wolfgg
Hallo Wilfried,
?
Laat een strookje gewoon 30 minuten in gedestilleerd water weken, eventueel warm (ca. 30 °C); misschien kun je het stof dan al met je vinger wegvegen.
?
Groeten, Wolfgang
Gast
Hallo Wilfried,
Ik zou de film nog eens 30 minuten in water laten weken (met een bevochtigingsmiddel om de oppervlaktespanning te verminderen) en hem daarna met een vochtige leren doek afvegen. Die laat gegarandeerd geen pluisjes achter. Zo doe ik het altijd met mijn films.
Groeten, Jürgen