KurtFreres
Hallo allemaal,
Ik heb een Ilford 2150 gratis te vergeven – op afhaling.
Even kort over de machine:
De 2150 stamt uit de tijd van de Rapid-Express-ontwikkelingen in redacties. Het is een droog-naar-droog, hoge-temperatuur, 2-bad doorloopmachine met doorstroomregeling en droger. De invoerbreedte is 52 cm. In de jaren 80 kostte hij zo'n 15.000 DM.
De standaardhoeveelheid chemicaliën bedraagt 14 liter per ontwikkelaar en fixeer, maar kan door het gebruik van – zelf te maken – vuldoppen in de twee chemicaliënreservoirs met zeker 5 liter per stuk worden verminderd.
Voor zover ik weet is dit de kleinste tafelmachine voor de grote invoerbreedte.
Ik was van plan om hem met een andere overbrenging – de onderdelen zijn aangeschaft en aanwezig – om te bouwen naar een lagere temperatuur. Een andere temperatuurregeling zou je zelf moeten oplossen. Het verwarmingselement loskoppelen en via een aparte thermostaat regelen, is op zich niet erg ingewikkeld. Uiteindelijk kwam er een Meteor 7060 in mijn bezit en dus heb ik het Ilford-project niet meer voortgezet. De Meteor is drie keer zo groot, maar ik heb gewoon ruimte in de kelder vrijgemaakt.
De machine verkeert in een verzorgde, schoongemaakte staat en werkte acht jaar geleden goed. Ik weet niet hoe het er nu voor staat; het kan zijn dat de circulatiepompen ontkalkt moeten worden.
Natuurlijk kun je hem ook laten zoals hij is en het PE-papier bij 40° doorlopen. Maar dan moet je wel wat met de chemicaliën experimenteren. Ik wilde het proces koelen en de machine langzamer laten draaien, omdat ik denk dat de homogeniteit dan beter wordt en bovendien fixeert en spoelt het papier dan gewoon langer. Op de Ilford-website is de kant-en-klare Ilford 2000-chemie nog verkrijgbaar, maar ik heb ergens nog wel een setje liggen. De verouderingsgraad is natuurlijk onduidelijk.
Ik geef het graag weg, maar alleen als het me geen stress bezorgt. Het geheel kan dus worden opgehaald in Maisach, ten westen van München. Het weegt in totaal 70 kilo en een stationwagen is sterk aan te raden. Anders wordt het in- en uitladen uit de kofferbak avontuurlijk tot onmogelijk en gevaarlijk voor de auto.
Bovendien vraag ik jullie om hier geen functietest te doen. Het stuk is een cadeau, d.w.z. wie hier is om het uit te proberen, mag het ook meteen gratis meenemen.
Ik ga zeker geen pallet inpakken voor een transportbedrijf, ik hoop dat jullie daar begrip voor hebben.
Eens kijken of het een nieuw thuis vindt of bij het speciaal afval belandt.
Met vriendelijke groeten,
Kurt