Aangezien de analoge minilabs binnenkort niet meer zullen werken (we zijn momenteel bezig onze Colenta te demonteren en om te bouwen naar een zelfgemaakte handmatige besturing), is onze aanpak om hiertegen in te gaan door het kleurproces bij kamertemperatuur nieuw leven in te blazen.
Het ontwikkelen van kleurenafdrukken is helemaal niet zo ingewikkeld. Aan de gradatie kun je toch niets veranderen en het kleurenpapier is erg tolerant wat betreft de belichting.
Met een basisfilter krijg je al een redelijk kleurgetrouwe afdruk en de fijne kneepjes zijn snel onder de knie.
Het proces bij kamertemperatuur kan eenvoudig in de fotobak worden uitgevoerd; je hoeft alleen maar de bij de kamertemperatuur passende tijd uit de tabel op te zoeken en het papier zo lang te ontwikkelen en daarna te bleken en te fixeren. Dat is alles. Twee bakjes, elk 90 seconden schudden en je krijgt een afdruk van uitstekende kwaliteit.
We hebben alleen een set kleurenfilters en de chemiekit (in voorbereiding) nodig. Dan kun je meteen aan de slag.
We hebben geen dure kleurenlamp enz. nodig. Dat is allemaal gewoon luxe.
Groeten,
Mirko
...klinkt erg interessant! Ik ontwikkel later in de doos kleurenafdrukken, maar het is best bewerkelijk om de temperatuur zonder processor op peil te houden.
Ik maak van de nood een deugd en speel met de deels nogal imperfecte kleuren. Ik zou erg blij zijn met ontwikkeling bij kamertemperatuur :)
Er zijn echter ook (in ieder geval in Berlijn) laboratoria die zeer goede en evenwichtige kleurenafdrukken kunnen maken, ook online, zoals bijvoorbeeld "Viertel vor 8"
...of ze echter puur analoog werken, weet ik niet. De kwaliteit is in ieder geval goed.
Groeten, Marc