AndreasD
Hallo,
Nu ik overstap van kleinformaat naar grootformaat, ga ik verschillende ADOX-chemicaliën gebruiken.
Er zijn verschillende gegevens over de fixeertijden. Zijn de volgende tijden in orde wat betreft de archiefvastheid?
Adofix 1 + 9:
Film: Adox CHS 25 vlakfilm: 3 min
Papier: Fomaspeed PE, vaste gradatie: 90 sec
Hartelijk dank voor jullie ervaring
Andreas Dietermann
michael-kielgmxnet
Hallo Andreas,
die 90 seconden voor PE-papier zouden moeten kloppen. Voor film zou ik liever een hogere concentratie kiezen, minimaal 1+7 of zelfs 1+5. De benodigde tijd bepaal je aan de hand van de helderwordtijd: doe een stukje onontwikkelde film in de fixeer en wacht tot deze volledig helder is. Verdubbel de gemeten tijd en je hebt de tijd die de film minimaal in de fixeer moet blijven. Het maakt daarbij helemaal niet uit of het om 35 mm, rolfilm of vlakfilm gaat. Verschillende filmsoorten hebben echter wel verschillende helderwordtijden.
Overigens: voor de archiefveiligheid is voldoende wassen minstens net zo belangrijk als voldoende fixeren.
Patrick
Hallo Andreas, nou, mijn ervaring is dat de films gerust zo’n 10 minuten in de fixeer kunnen blijven zitten, of het nu gaat om kleinbeeld-, middenformaat- of grootformaatfilms. Nadat de films helder zijn geworden, duurt het bij veel filmsoorten nog even voordat de roze of paarse verkleuring ook verdwenen is.
Veel plezier,
Patrick.