michael-kielgmxnet
Hallo allemaal,
Gisteren heb ik voor het eerst de nieuwe ADOX AP 400 ontwikkeld. Op het eerste gezicht zagen de ontwikkelde negatieven er heel normaal uit, maar later zag ik dat er op het onbelichte uiteinde van de film onregelmatig verspreide donkere puntjes te zien zijn. Deze zijn verspreid over het hele filmoppervlak, inclusief de perforatie, en hebben blijkbaar een lichte tot middelgrijze kleur. De grootte is naar schatting een halve millimeter, deels ook kleiner.
Nu rijst voor mij natuurlijk de vraag waar deze vlekjes vandaan komen. Het volgende kon ik al uitsluiten:
1. De chemicaliën: zowel de ontwikkelaar (ATM49, twee dagen eerder vers aangemaakt) als de fixeer (Agfa Agefix 1+4) werkten de dag ervoor nog prima.
2. Lichtinval in de camera (Olympus XA): de symptomen passen hier niet bij, er zouden eerder strepen dan puntjes ontstaan.
3. Vervaging bij het inrollen: dan zou de hele film gelijkmatig aangetast zijn en niet alleen op bepaalde plekken.
4. Gedeeltelijke drukbelichting: dat zou het meest waarschijnlijk zijn, maar daarvoor zijn de fouten te regelmatig verdeeld.
Heeft iemand van jullie misschien nog een idee? Het is de eerste keer dat ik zoiets op een zelfontwikkelde film zie. Zou er misschien ook een fout in de emulsie kunnen zitten?