Hallo Tinikinar!
Van harte welkom op het forum.
Je hebt natuurlijk gelijk: deze film is uitermate geschikt voor luchtfotografie.
Daar is hij immers speciaal voor geoptimaliseerd.
Gebruik je de film voor dit doel?
Anders moet je gewoon eens kijken hoe je de specifieke prestatieparameters van de film kunt inzetten voor je eigen fotografische ideeën.
Voor mij nemen de bewakingsfilms een absolute uitzonderingspositie in onder alle films.
Nu alle "echte" IR-films niet meer verkrijgbaar zijn, is dit het laatste analoge filmmateriaal waarmee nog IR-achtige fotografie mogelijk is.
Klaus heeft er al op gewezen: er kunnen blokkeerfilters vanaf 615 nm worden gebruikt (ik gebruik een 620 nm-filter).
Persoonlijk zie ik daarin het grote belang van dit speciale materiaal.
Naar mijn mening wordt er te weinig gebruik van gemaakt.
Het is de moeite waard om te experimenteren!
Hartelijke groeten
Klaus
Hallo Klaus!
Ik heb deze film geprobeerd voor natuurfoto's, de opnames waren naar mijn mening geweldig. Dit merk is erg populair bij Harold Feinstein, zoals ik heb gehoord :rolleyes:?...Niet helemaal on-topic, maar ik heb een interessant artikel gevonden over de duurste foto's ter wereld: fixthephoto.com/blog/deutsch/die-teuersten-fotografien-der-welt.html. Mocht iemand hierin geïnteresseerd zijn, dan bespreek ik het onderwerp graag :spudnikwaving:?.
Groeten
Tinikinar