SvenW
Moin Moin,
Vandaag is er een pakketje uit Berlijn bij mij aangekomen. Daarin zat een spoel van AP.
Deze spoel loopt aanzienlijk soepeler dan de twee Paterson-spoelen die bij mijn System 4 Tank werden meegeleverd.
Bij de AP-spoel kun je de film met één hand opwinden; je kunt hem als het ware met een soepele beweging vanuit je pols op de spoel laten glijden.
Ik was gefascineerd dat het nog makkelijker is dan een film op een Jobo-spiraal oprollen.
De Paterson-spoelen zijn daarentegen erg stroef en passen blijkbaar niet zo goed. Bij het oprollen moet ik de twee helften
van de spoelen iets uit elkaar trekken en toch buigt de film heel licht. Blijkbaar is de spoel iets te smal voor 35mm-film.
Bij een van de twee meegeleverde spoelen is het minder erg dan bij de andere.
Als je niet oplet, springt de film ook direct achter de bolletjes uit de spoel. Het opwinden gaat alleen met heel kleine bewegingen. De spoelen kraken en knarsen daarbij behoorlijk.
De Paterson-spoelen maken visueel een iets hoogwaardigere indruk, geen gietbramen en een absoluut glad oppervlak. De AP-spoel oogt qua afwerking wat grover, er waren enkele kleine bramen te zien en het oppervlak is niet 100% glad.
Ik heb de bramen er met mijn vingernagel afgehaald en het oppervlak interesseert me niet, in de donkere kamer is het donker en in de tank zie ik het onderdeel toch niet.
Ik baal er echt van dat ik niet meteen een tweede spiraal van AP heb meebesteld.
Mijn vraag: is dit normaal, zijn de Paterson-spoelen altijd zo lastig in vergelijking met de AP-spoelen?
cfb_de
Nee, dat is niet normaal. Paterson produceert volgens Britse maten, AP eerder volgens Spaanse. En het antwoord op je vraag is te vinden in de betreffende lokale productie.
Jobo daarentegen produceerde precies volgens de filmspecificaties, zelfs met rondingen die knikbelichting moeten voorkomen (*moeten*, dat lukt ook niet altijd).
Met vriendelijke groeten,
Franz
Patrick
Hallo,
op basis van mijn jarenlange ervaring met AP- en Paterson-spoelen kan ik zeggen (schrijven) dat de Paterson-spoelen iets steviger zijn, maar niet te smal zouden moeten zijn voor de film... Het verbaast me dat je er zoveel moeite mee hebt. Het is echter wel makkelijker om de film op de AP-spoel te wikkelen, vanwege de grotere "opwikkelhulpjes" (de plastic stukjes aan het begin van de spoel, die bij AP veel groter zijn dan bij Paterson).
Er is echter één ding waar je bij AP-spoelen op moet letten: ze zitten niet zo stevig op de kern in de tank als de Paterson-spoelen, en kunnen dus naar boven schuiven als je minder film ontwikkelt dan er in de tank past – hierdoor kan een strook van de film onderontwikkeld zijn als je precies de voorgeschreven hoeveelheid ontwikkelaar per film gebruikt. Dus moet je ofwel wachten tot je genoeg films hebt om de tank vol te maken, of een lege Paterson-spoel over de AP-spoelen plaatsen om alles naar beneden te klemmen.
Ik zou zeggen: koop een paar extra tweedehands spoelen voor een zacht prijsje, daarmee zou je je probleem moeten kunnen oplossen!
Het allerbeste en veel succes, Patrick.
SvenW
Bedankt voor de reacties.
Daaruit blijkt dat de Britten wat nauwkeuriger zijn, maar helaas ook wat stijver, en dat de Spanjaarden wat losser in de omgang zijn, hoewel ze ook wat hoekiger zijn. ;-)
Mijn oplossing zal waarschijnlijk zijn dat ik nog een Ap-spiraal koop en de Paterson-spiralen opzij leg. Vooral bij films met een dunnere drager is het opwinden op de Paterson-spiralen geen pretje, toch?
Eigenlijk heb ik twee Jobo-tanks, een kleine (voor een KB-film) van recentere datum en een oude System 1000-tank voor twee spiraalsystemen, waarbij het deksel echter aan de schroefdraad kwijlt als een dog bij het zien van de voerbak.
De Paterson-bus was het duidelijk goedkopere alternatief en de tank is echt lekvrij. Ik heb de grote bus ook alleen nodig als ik twee films tegelijk wil ontwikkelen of als ik anders problemen krijg met de minimale hoeveelheden ontwikkelaar.
Met vriendelijke groeten,
Sven