KaiKlindt Hallo allemaal op het forum, Vandaag heb ik voor het eerst sinds lange tijd weer eens een Efke R50-film ontwikkeld, houdbaar tot 2013. Het resultaat was een doorzichtige strook zonder ook maar het minste spoor van een negatief. Mijn vraag aan jullie: hoe kan dat? Komt het doordat de film oud is (mijn theorie)? Of kan het ook aan de ontwikkelaar liggen, RODINAL 1+50, vers aangemaakt natuurlijk, waarbij het concentraat al minstens drie jaar oud moet zijn (en er dan ook "bruin" uitziet). Een defect aan de camera kan ik uitsluiten. Ik ben dankbaar voor elke tip ...
KaiKlindt Zoals ik al zei: de camera werkt, en ik heb wel 12 keer stevig op de ontspanknop gedrukt ...
KaiKlindt Bedankt, Wolf ... maar ook dat kan ik uitsluiten. Zou het kunnen dat de ontwikkelaar het niet meer aankan?
Morte Onwaarschijnlijk. Heb je het deksel van de camera gehaald? (Soms doe je de meest onbegrijpelijke dingen). RODINAL blijft naar het gevoel tientallen jaren goed.
Xenar Hallo Kai, ik wilde het eens wat systematischer aanpakken, dus twee vragen: 1) Is de randnummering op de film te zien? Zo ja, dan ligt de fout bij het fotograferen / aan de camera; zo nee, dan ligt het aan het ontwikkelingsproces. 2) Heb je originele RODINAL gebruikt of een replica, bijvoorbeeld R09? In tegenstelling tot de gangbare opvatting dat RODINAL onsterfelijk is, heb ik zelf, in ieder geval met R09, ook al het tegenovergestelde moeten ervaren. Je ontwikkelingsconcentraat in de geopende fles kan dus heel goed niet meer werken. Om dit te testen, volstaat een klein (onontwikkeld) stukje film. Doe gewoon een bekerglas ontwikkelingsvloeistof in de door jou gebruikte verdunning, dompel het stukje film onder in het licht, schud het een tijdje en kijk wat er gebeurt. Groeten Xenar
KaiKlindt Hallo, Xenar, ? Nee, de nummering van de marges is inderdaad niet te zien. Ik denk daarom ook dat de ontwikkelaar de "boosdoener" is. Ik ga je tip meteen eens uitproberen. ? Bedankt en groeten, Kai
TR Ik heb in ieder geval met R09 ook al het tegenovergestelde meegemaakt. Je ontwikkelaarconcentraat in de geopende fles kan dus heel goed niet meer bruikbaar zijn. Ik heb deze ervaring ook al eens moeten meemaken.