matvogel
Witam,
W ostatni weekend przeprowadziłem naświetlanie kilku rolek (filmów zwojowych) Delta 3200 o czułości 6400 ASA. Tematem była uroczystość weselna, którą fotografowałem w stylu reportażowym, równolegle z innym fotografem, bez użycia lampy błyskowej. Celem było uzyskanie ładnie zarysowanych negatywów o wciąż akceptowalnym ziarnie; partie cieni nie powinny zniknąć w czarnej papce. Jasne jest, że kontrast będzie większy. Wiem, że wypróbowanie nieznanego połączenia filmu i wywoływacza było sporym ryzykiem. Z tego powodu najpierw sfotografowałem tam jedną rolkę z nieistotnymi motywami, czyli zrobiłem próbę, aby przetestować tę kombinację wywoływaczy. Czy macie doświadczenia z nadświetlonym Delta 3200? Jak go wywołujecie?
Aby uniknąć efektu „pustyni ziarna”, wykluczam RODINAL. Poza tym zazwyczaj używam:
A49
Rollei RHS (LP Supergrain)
Rollei RLS (LP Cube XS)
W lodówce mam jeszcze wywoływacz T-Max i Tetenal Ultrafin Plus – nie mam jednak doświadczenia z tymi wywoływaczami.
Macie jakieś sugestie, jak powinienem przeprowadzić wywoływanie?
Pozdrawiam
Matthias
thomas_l
Cześć!
Z filmem A49 wyszło mi to całkiem nieźle. W przeciwieństwie do innych filmów, w przypadku Delta 3200 zauważyłem, że trzeba go wywoływać dość długo, czyli dłużej niż podaje producent. W przeciwnym razie obraz będzie bardzo mdły.
Pozdrawiam, Thomas
matvogel
Thomas, dzięki za wskazówkę. A49 to właściwie też był mój pierwszy pomysł, ale gdzieś tu przeczytałem, że w tym połączeniu wyniki są „raczej mętne” – cokolwiek to znaczy...
Aha, mam też jeszcze Microdol-X, ale ten chyba też odpada. Używam go tylko do moich normalnie naświetlonych filmów T-Max w formacie 8x10 przy wywoływaniu rotacyjnym.
Skłaniam się teraz raczej ku wywoływaczowi T-Max, ponieważ został on opracowany specjalnie dla nowoczesnych filmów z płaskimi kryształkami. A TMZ jest przecież dość podobny do Delta 3200.
Macie jeszcze jakieś wskazówki w tej kwestii?
Pozdrawiam
Matthias
michael-kielgmxnet
Cześć Matthias,