Hallo Mirko,
Gezien de huidige prijzen voor zilvernitraat (stand eind oktober 2010) staan ons weer prijsstijgingen te wachten. Vooral bij films en in het bijzonder bij vlakfilms.
Natuurlijk. Als ik als eindklant zilvernitraat in de apotheek koop, kost 25 g (dus een peperdure kleine hoeveelheid) vrijwel precies € 25,-.
Laten we er nu eens vanuit gaan dat we middeleeuwse films met een zilvergehalte van ca. 3 g/m² gieten. Daarvoor zou dan vrijwel precies 4,72 g/m² zilvernitraat nodig zijn (procesverliezen laten we even buiten beschouwing).
Per KB-film
(1,65 m x 40 mm – grof geschat) komt dat neer op een
aandeel in de kosten
van
€ 0,31
voor dat oh zo dure
zilver
.
Dat betekent dat bij een prijsstijging van zilvernitraat met 15% er nog geen vijf cent aan noodzakelijke prijsverhoging nodig is! Dit uitgaande van marktvreemd hoge prijzen voor zilvernitraat.
Gelieve noodzakelijke prijsverhogingen niet langer te rechtvaardigen met stijgende zilverprijzen. Die hebben namelijk lang niet zo'n grote invloed, temeer daar u geen euro per gram betaalt.
Een betere rechtvaardiging zou zijn dat de loonkosten ook in Kroatië, Tsjechië of zelfs België stijgen en dat de vastgoedkosten van het bedrijf, evenals de kredietkosten, een gestaag stijgende factor vormen. Maar dat past waarschijnlijk niet in het door de klanten verwachte beeld van een artistieke 'goeddoenerwinkel'.
Als u zich baseert op de catalogusprijzen van Ilford, klopt dat natuurlijk, maar de marktprijzen in Duitsland (waar we ons bij de prijsstelling ook op moeten richten) liggen immers 20%-45% lager en zijn daarmee zo krap berekend dat alle betrokkenen (inclusief Ilford) op de rand van verlies opereren.
Daarom gaat de ene na de andere handelaar failliet door de verkoop van Ilford-producten.
Ik wil nu alstublieft niet verkeerd begrepen worden, maar ik houd net zo min van dit gezeur over door faillissementen gedwongen prijzen als van belachelijke rechtvaardigingen voor zeker zinvolle prijsaanpassingen.
Met vriendelijke groeten,
Franz