Hallo Mirko,
Verchroomde oppervlakken mogen om milieuredenen niet meer worden geproduceerd.
Het spijt me, maar ik moet je vandaag al voor de tweede keer tegenspreken. Natuurlijk mag men ook vandaag de dag nog oppervlakken verchromen. Dat zie je bijvoorbeeld aan elke nieuwe auto die langs je rijdt, aan heel wat keukenapparatuur of aan de huidige scheerapparaten van Braun. En natuurlijk aan de vele corrosiebestendig behandelde onderdelen van jullie laboratoriumapparatuur. Daar zit altijd chroom op, in de meest uiteenlopende kleuren (ik ga er niet vanuit dat jullie goedkoop vernikkeld spul verkopen).
Verboden met betrekking tot chroom zijn gericht op chroom in de oxidatietoestand +6. En alleen daarop. Daarom zijn er ook geen dichromaten meer als bleekbad voor het zwart-wit omkeerproces in de detailhandel.
De reden waarom er geen echte chroomfolies meer zijn voor het drogen van bariet, ligt waarschijnlijk eerder in het feit dat het aantal te verkopen stuks de productiekosten niet rechtvaardigt. Bij voldoende stuks loont zelfs een veel betere oppervlaktebehandeling van een verchroomd oppervlak de moeite: bij de grille van een auto bijvoorbeeld. En daar worden geen vlakke oppervlakken nabehandeld. Of bij wandspiegels in de lift.
Met vriendelijke groeten,
Franz