In sommige forumberichten wordt met betrekking tot ontwikkeltijden gesproken over "continue ontwikkeling". Wat wordt daarmee bedoeld? Voortdurend de bus kantelen? Dat is behoorlijk vermoeiend bij cycli van 15 minuten of langer.
Nog een vraag: kan iemand zeggen hoeveel tijd je erbij moet rekenen als je maandelijks kantelt in plaats van elke 30 seconden? Ik wil al mijn processen omzetten naar 1 minuut kantelen, omdat ik het kantelen om de 30 seconden te hectisch vind, vooral bij grote potten (Paterson); tegen de tijd dat de ontwikkelaar volledig is teruggevloeid, zijn de 30 seconden bijna om.
Hallo Wilfried,
Ik heb ook wel eens continu gekanteld, met Emofin, en ja, een beetje vermoeiend, hè...
Alles omzetten naar één minuut, dat kan natuurlijk, maar je moet je er ook van bewust zijn dat je daarmee een essentieel controle-instrument uit handen geeft.
De karakteristieke kromme hangt niet alleen af van de ontwikkeltijd; de agitatie en natuurlijk de temperatuur en de ontwikkelaarconscentratie spelen altijd een rol.
Daarom is er geen bevredigend, eenvoudig antwoord op je vraag.
Sommige ontwikkelaars doen raar bij te weinig roeren (ATM49 wordt bijvoorbeeld snel ongelijkmatig), andere staan liever wat langer stil (RODINAL!). En de bus speelt ook een grote rol: in mijn meest gebruikte kleine Jobos is het bijna meteen rustig, met twee verlengstukken duurt het een eeuwigheid. En dat zie je aan de resultaten!
Over het algemeen geldt: hoe meer je schudt, hoe meer de lichten worden ontwikkeld. Omgekeerd: hoe langer je wacht, hoe meer compensatie.
Veel plezier met experimenteren, of maak een densitometer en maak teststroken, dat kan zelfs leuk zijn!
Altijd goed licht
Frank