Andreas1
Hallo,
ik heb zojuist een interessante ontdekking gedaan in het lab. Mijn belichtingstijden waren gewoon te kort, dus heb ik een ND 0,6-filter tussen de mengkast en de belichttafel geplaatst. Ik heb een negatief gemeten met mijn labbelichtmeter en zo belicht. Bij het afdrukken moest ik vaststellen dat de afdruk veel te licht was. Ik heb toen geprobeerd andere negatieven af te drukken, maar het resultaat was steeds hetzelfde. Veel te licht. Ik heb nu het ND-filter weer verwijderd en moest vaststellen dat de afdrukken goed zijn. Ik heb destijds de laboratoriumbelichtingsmeter zonder ND-filter gekalibreerd. Kan iemand mij uitleggen waarom de analysator met het ND-filter verkeerd meet? Ik verminder met het filter immers slechts de hoeveelheid licht met 2 f-stops.
Groeten
Andreas
MirkoBoeddecker
Wat voor soort ND-filter is dit?
Is hij echt helemaal grijs en niet misschien een beetje rood/oranje?
Groeten,
Mirko
Andreas1
Hallo,
nee, het is een Lee polyester ND 0,6 grijsfilter.
Groeten
MirkoBoeddecker
Andreas,
hmmmm, doe je je Duka-lamp uit tijdens het meten?
Zo niet, dan zou het kunnen liggen aan de verhouding tussen roodlicht en witlicht, die nu is veranderd door het ND-filter, dat immers alleen het witlicht beïnvloedt.
Maar dan had je bij negatieven met verschillende dichtheden ook al eerder verkeerde meetresultaten moeten krijgen, tenzij je altijd diafragma 8 gebruikt en vrij goede negatieven hebt.
Het rode licht moet bij het meten altijd worden uitgeschakeld.
Met vriendelijke groeten,
Mirko
Andreas1
Hallo,
Het rode lampje is tijdens het meten altijd uitgeschakeld. Gebruik een RHD-analysator.
Groeten