toktok
Hallo. Ik ben pas sinds kort begonnen met het zelf vergroten van mijn foto’s. Over de producten ontwikkelaar/stopbad/fixeer zijn er vrij veel gegevens te vinden, zoals hoe lang ze houdbaar zijn en wanneer je ze moet vervangen. Bij bevochtigingsmiddelen zoals ADOX ADOSTAB en spoelmiddelen zoals TETENAL LAVAQUICK heb ik helaas vrijwel geen informatie kunnen vinden, vandaar mijn vraag. Moet je deze twee baden elke keer opnieuw aanmaken, of kun je ze vaker gebruiken? Ik neem aan dat beide ook op de juiste manier moeten worden afgevoerd, toch?
€
Hartelijk dank voor jullie hulp. Florian
Lichtjahr
Hallo,
Het bevochtigingsmiddel moet druppelsgewijs worden toegevoegd; er mag geen schuim ontstaan.
Ik heb nog nooit bevochtigingsmiddelen nodig gehad. Zelfs op de fotovakschool hebben we dat niet gebruikt,
?
Groeten,
Edi
Bonderer
ADOSTAB is een stabilisator voor zilverhalogeniden, maar ook een bevochtigingsmiddel.
„Ik gooi het zelf na gebruik weg.“ Maar ik ontwikkel altijd meerdere films tegelijk, bij mij zijn dat er minstens 5 à 6, dus dan loont het de moeite om het aan te maken.
Lavaquick en dergelijke raken tijdens het gebruik op; ik heb het ook wel eens bewaard toen ik met barietpapier werkte. Na een tijdje was de vloeistof in de fles echter bedorven, dus dat loont niet echt de moeite. Een week kan nog wel, maar langer zou ik het niet bewaren.
toktok
Hartelijk dank voor de antwoorden! Dus het is het beste om het vers te bereiden, maar hoe zit het met het weggooien ervan?
Morte
Bevochtigingsmiddelen zoals ADOSTAB kun je gewoon in de gootsteen gieten. Zelf gebruik ik de oplossing echter vaker opnieuw en giet ik deze na gebruik in een fles. Na 10-20 filmrolletjes (uiterlijk) of als ik hem een tijdje niet heb gebruikt, ververs ik hem. Zodra je strepen of vuil enz. ziet, sowieso. Zo heb ik het trouwens ook meegemaakt in een analoog fotolab waar ik heb gewerkt. Daar werd de oplossing voor diverse films gebruikt, totdat er inderdaad strepen verschenen. Het spul is niet duur, maar je hoeft het ook niet te verspillen.
Wolf_XL
...als ik uitga van de prijs van een liter Adoflo, kost 400-700 ml netmiddelbad – genoeg voor 1-2 rolfilms van 120 mm – me 1,6 cent... Wie dat te duur vindt, kan misschien beter een andere hobby zoeken... Wat kost een sigaret of een glas bier ook alweer???
€
Laten we dit eens verder doorrekenen – d.w.z. als ik in plaats van één film tien films door het netmiddelbad haal, bespaar ik het fabelachtige bedrag van 9x1,6=14,4 cent... :-) En als ik dat een jaar lang elke week doe – waarbij ik sterk betwijfel of iemand hier daadwerkelijk 52 x 10 = 520 filmrolletjes per jaar ontwikkelt – heb ik aan het eind van het jaar maar liefst 52 x 14,4 = 7,48 € bespaard... Wat niets anders betekent dan dat ik in 1000000/7,48=133689,83 jaar miljonair ben... Wauw, ik ben in de wolken...
toktok
Geweldig, hartelijk dank voor jullie reacties!
bernhardmangelsgmxde
...als ik uitga van de prijs van een liter Adoflo, kost een bad van 400-700 ml netmiddel – genoeg voor 1-2 rolfilms van 120 – me 1,6 cent... Wie dat te duur vindt, kan misschien beter een andere hobby zoeken... Wat kost een sigaret of een glas bier ook alweer???
€
Laten we dit eens verder doorrekenen – d.w.z. als ik in plaats van één film tien films door het netmiddelbad haal, bespaar ik het fabelachtige bedrag van 9x1,6=14,4 cent... :-) En als ik dat een jaar lang elke week doe – waarbij ik sterk betwijfel of iemand hier daadwerkelijk 52 x 10 = 520 filmrolletjes per jaar ontwikkelt – heb ik aan het eind van het jaar maar liefst 52 x 14,4 = 7,48 € bespaard... Wat niets anders betekent dan dat ik over 1000000/7,48=133689,83 jaar miljonair ben... Wauw, ik ben in de wolken...
de berekening ziet er HEEL anders uit als je je films voor het tussenbad verwent met vulkanisch gefilterd water uit Frankrijk – zelfs met het "mineraalwater" van sommige discounters of gedemineraliseerd water zou je per film al de psychologisch belangrijke grens van 10 cent kunnen doorbreken...
highscore
Hoi
Het hangt altijd af van de persoonlijke omstandigheden!
Ook ik pas mijn methode meerdere keren toe, maar niet om 1,6 cent te besparen.
Mijn huis heeft echter een septic tank en daar probeer ik zo min mogelijk chemicaliën in te lozen. Ook al gaat het hier alleen om oppervlakte-actieve stoffen.
En wat ik nog even wil opmerken: ik ben geen groene betweter die in zijn eentje de wereld moet redden. :spudnikwinky:
Het spaarzaam gebruik van chemicaliën is alleen bedoeld om ervoor te zorgen dat de bacteriën in de septic tank niet afsterven!
€
Groeten, Marcus
landpfarrer
Hallo,
ja, ik weet het, ik doe nu een beetje betweterig: maar lees de oorspronkelijke vragen alsjeblieft goed door.
ADOX ADOSTAB (daar had Florian naar gevraagd) is geen puur bevochtigingsmiddel! Het is een beeldstabilisator, waarover de meningen zeker verdeeld kunnen zijn. Er is behoorlijk wat informatie te vinden op de productpagina van onze gastheer:
http://www.adox.de/Photo/adox-chemie/hilfsmittel/ADOSTAB/
Daar kun je ongeveer richtwaarden voor de capaciteit berekenen. Maar vooral het veiligheidsinformatieblad is belangrijk. En aangezien Adox ADOSTAB voor een groot deel uit ammoniumthiocyanaat bestaat, mag je het zeker niet (!) in de afvoer gieten, maar moet het als gevaarlijk afval worden afgevoerd.
Tetenal Lavaquick bevat eveneens gevaarlijke stoffen (hier de link naar het veiligheidsinformatieblad:
https://www.fotoimpex.de/shop/images/products/media/2015_2_MSDS_DE.pdf) en mag noch in het huisvuil, noch in de riolering terechtkomen (dus ook gevaarlijk afval).
Zoals gezegd valt er te discussiëren over het nut van deze middelen, maar dat is hier niet het onderwerp.
Groeten, Jörg
HenningH
Maar bij de Lavaquick hebben we weer het probleem dat vrijwel elke wc-reiniger schadelijker is...
toktok
Hallo,
ja, ik weet het, ik doe nu een beetje betweterig: maar lees de oorspronkelijke vragen alsjeblieft goed door.
ADOX ADOSTAB (daar had Florian naar gevraagd) is geen puur bevochtigingsmiddel! Het is een beeldstabilisator, waarover de meningen zeker verdeeld kunnen zijn. Er is hierover behoorlijk wat informatie te vinden op de productpagina van onze gastheer:
http://www.adox.de/Photo/adox-chemie/hilfsmittel/ADOSTAB/
Daar kun je ruwe richtwaarden voor de capaciteit berekenen. Maar vooral het veiligheidsinformatieblad is belangrijk. En aangezien Adox ADOSTAB grotendeels uit ammoniumthiocyanaat bestaat, mag je het zeker niet (!) in de afvoer gieten, maar moet het als gevaarlijk afval worden afgevoerd.
Tetenal Lavaquick bevat eveneens gevaarlijke stoffen (hier de link naar het veiligheidsinformatieblad:
https://www.fotoimpex.de/shop/images/products/media/2015_2_MSDS_DE.pdf
) en mag noch in het huishoudelijk afval, noch in de riolering terechtkomen (dus ook gevaarlijk afval).
Zoals gezegd valt er te discussiëren over het nut van deze middelen, maar dat is hier niet het onderwerp.
Groeten, Jörg
?
Hallo Jörg, op welk middel doelt u? Wordt het gebruik van beide middelen afgeraden? Met vriendelijke groeten
landpfarrer
Hallo Florian,
Je doelt vast op mijn opmerking over de zin ervan.
Het hangt er altijd vanaf voor welk doel de middelen worden gebruikt:
Als je hoogwaardige afdrukken op barietpapier maakt voor een tentoonstelling waarbij niet te voorspellen is hoe intens de zon op de foto’s zal schijnen, dan zou ik beide middelen aanraden.
Als je gewoon prints wilt maken, meestal op PE-papier, voor persoonlijk gebruik (inclusief prints om in een lijst aan de muur te hangen), dan zou het gebruik van beide middelen voor mij (nadruk: mijn persoonlijke mening!) eerder in de categorie vallen van: met kanonnen op mussen schieten. Ik heb dat – voor mijn werkprocessen – niet nodig. En dan rijst de vraag of je echt extra chemicaliën moet gebruiken.
Ook externe omstandigheden kunnen een rol spelen. Bij zeer hard (extreem hard!) leidingwater kan het zinvol zijn om ook in het papierproces een bevochtigingsmiddel te gebruiken. Maar dan wel zo mogelijk een puur bevochtigingsmiddel zonder stabilisator. Bij het vrij zachte water dat hier uit de kraan komt, gebruik ik Adoflo (of Agfa Agepon, de fles raakt maar niet leeg) bij de voorlaatste spoelbeurt in het filmproces – druppelsgewijs! In het papierproces is dat hier volstrekt overbodig.
Voor een snellere droging van PE-papier (dat sowieso al vrij snel droogt in vergelijking met bariet) kan een doorrol-droger worden gebruikt. Dat is niets voor puristen, maar voor mij een enorme verlichting in de workflow.
Groeten, Jörg
toktok
Oké, dat is natuurlijk logisch. Wat er uiteindelijk met de foto’s gebeurt, weet ik vandaag echter nog niet. ;)