Hallo,
Ik heb van een vriend een flinke voorraad ADOX CHM 125 en CHM 400 overgenomen, waarvan de houdbaarheidsdatum drie jaar (de 125) respectievelijk een jaar (de 400) geleden is verstreken. De films zijn op een warme plek bewaard (in een kast in de woonkamer) en veel blikken zijn waarschijnlijk al eens geopend geweest.
- Hoe moet ik hiermee rekening houden bij de belichting en ontwikkeling?
(Wat is eigenlijk de beste universele ontwikkelaar voor deze soorten, ik heb ze zelf nog nooit ontwikkeld...)
- Moet je al rekening houden met merkbaar kwaliteitsverlies?
- Hoe moet je de films verder bewaren? Ik heb minstens een jaar nodig om deze berg op te maken...
Ik denk dat, aangezien de blikken mogelijk al open zijn geweest en nu vocht kunnen bevatten, invriezen geen goed idee is, toch? Koelkast?
mvg, Immo
Hallo Immo,
ik zou zeggen dat 3 jaar nog niet zo erg is. Als het om een grotere hoeveelheid gaat, neem dan gewoon een 125'er en een 400'er, maak een paar opnames, ontwikkel de films volgens de standaardinstructies en kijk of je kwaliteitsverlies hebt. Ik denk van niet. De CHM's zijn de Ilford FP4 en HP5 (?!), standaardontwikkelaars zoals Ilford ID-11 zijn vrij tolerant. Voor verdere opslag kun je ze gewoon invriezen. Zelfs bij films in de originele verpakking ontstaat er condensatie als je ze ontdooit, wacht dan gewoon een dag totdat ze zijn geacclimatiseerd.
Groeten, Sven.