Hallo allemaal.
Hoewel ik aanvankelijk een beetje teleurgesteld was over Fomabrom, bleek het naar mijn mening toch mooie resultaten op te leveren in een ontwikkelaar met warme tinten: een warme tint dus, en daarbij weinig zwakke plekken.
Aangezien ik af en toe ook graag W. Moerschs "Easylith" gebruik, zou het natuurlijk mooi zijn om ook dit papier (omdat het ook relatief goedkoop is) in zo'n ontwikkelaar te gebruiken. Ik heb echter problemen met deze combinatie: de resultaten zijn ongelooflijk "grof". Er zijn nauwelijks details te herkennen. Zo komt er niets van terecht.
Wie gebruikt deze combinatie met succes? Je leest wel eens dat dit papier "moeilijk" te lith-printen is. Maar wat houdt dat "moeilijk" precies in? Lith-printen is toch vrij eenvoudig. Wat kun je daarbij verkeerd doen? Moet je hierbij een bepaalde temperatuur aanhouden, een kantelritme, anders belichten dan je bij lith-printen gewend bent, of zelfs met MG-filters belichten?
Het zou fijn zijn als iemand hier tips voor heeft.
Groeten, Thomas
edit: Ik heb het over de "Fomabrom Variant". Blijkbaar is er ook een variant met vaste gradatie. Daar heb ik het niet over.
Hallo Thomas,
Ik heb Fomabrom Variant met succes (naar mijn mening) in Easylith (50/50 bij 20 graden) gebaad. Het is inderdaad wat grof, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Tijden en belichting kan ik indien nodig nog doorgeven, als ik mijn labboek bij de hand heb. Bijgevoegd 2 voorbeelden... waarbij het "grove" gewenst was.
Het papier werkt in ieder geval. Lith-printen is EXPERIMENTEREN, omdat de resultaten sterk variëren.
Veel licht op het papier en veel geduld zijn belangrijk! :)
Groeten
Marc
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]