Laura
Hallo beste forum,
Ik heb een tijdje geleden een Focomat V35 gekocht en wil nu een klein
fotolab inrichten. Nu is het zaak om de juiste materialen aan te schaffen. In theorie
heb ik begrepen wat ik allemaal nodig heb, maar als je nauwelijks ervaring hebt, ziet dat er in de praktijk
heel anders uit. Toen ik bij FOTOIMPEX in de winkel keek, raakte ik ineens
in de war door de enorme keuze aan chemicaliën, papier enz. Aangezien ik tot nu toe nauwelijks tot geen ervaring
heb met het ontwikkelen, zou ik dankbaar zijn voor een paar tips over welke chemicaliën ik met
welk papier kan combineren enz. en wat voor een "beginner" het meest praktisch is.
Alvast hartelijk dank voor jullie advies.
Met vriendelijke groeten
Laura
HenningH
Hallo Laura,
Je kunt de Focomat alleen gebruiken als je de negatieven in Leicanol hebt ontwikkeld. Als papier werkt eigenlijk alleen Focobrom in 40x60, ontwikkeld in D35. Helaas zijn deze materialen allemaal niet meer verkrijgbaar, dus je vergroter is nutteloos en ik zal hem goedkoop voor je weggooien...
En nu voor iedereen die dit met verbijstering heeft gelezen: Dat was een grapje!!! B)
Gefeliciteerd met deze geweldige vergroter!
Voor passende tips moet je ons nog wat meer vertellen.
Wat wil je vergroten (landschappen, portretten, architectuur, ...)?
Zijn de foto's eerder bedoeld voor een album (10x15) of voor aan de muur (30x40 of nog groter)?
Moeten het normale zwart-witfoto's zijn of ook specialiteiten zoals tonen en lith-printen?
Wil je alleen vloeibare concentraten gebruiken voor de chemicaliën, of mag het ook een poedermengsel zijn?
Heeft je vergroter een zwart-wit-, multigrade- of kleurkop?
Heb je al laboratoriumschalen? In welke maat?
Spontaan zou ik een pakje Fomaspeed Variant in 13x18 aanraden om mee te experimenteren en een in 24x30 voor de "serieuzere" foto's. Als alternatief kan het ook Adox Easy Print zijn.
Dan nog een pakje Adotol constant (N113) en een fles Adofix. Als stopbad kun je azijnessence of citroenzuur uit de drogisterij gebruiken (of ook ADOSTOP).
Als je alle benodigdheden zoals vergrootkaders, bakjes en tangen hebt, kun je aan de slag.
Maar er zullen hier waarschijnlijk nog wel wat tips volgen...
Groeten
Henning
michael-kielgmxnet
Hallo Laura,
Wat papier betreft, heeft iedereen zo zijn favorieten. Als beginner zou ik in principe eerst PE-papier aanraden, dat is makkelijker te verwerken. Ik heb goede ervaringen met Adox MCP. Het is weliswaar niet het goedkoopste, maar het levert meteen goede resultaten op. Het al aanbevolen N113, of hoe het nu ook heet, "Adotol Konstant", kan ik ook zonder meer aanbevelen. Het is echt een goede ontwikkelaar die heel lang meegaat en erg zuinig in gebruik is. En wat betreft fixeermiddelen: zie de thread hieronder.
In principe zou ik me eerst beperken tot één soort papier en één ontwikkelaar, totdat je het werk in de donkere kamer goed onder de knie hebt. Dan kun je altijd nog andere papiersoorten of ontwikkelaars uitproberen. Overigens: de invloed van de ontwikkelaar op het resultaat is bij papier lang niet zo groot als bij film.
Als je nog hulp nodig hebt bij het kiezen: neem dan eens een kijkje bij Wolfgang Moersch, die heeft een uitgebreide online galerij met voorbeelden van veel papiersoorten die momenteel op de markt zijn.
christer
Hallo beste forum,
Ik heb een tijdje geleden een Focomat V35 gekocht en wil nu een klein
fotolaboratorium inrichten. Nu gaat het erom de juiste materialen aan te schaffen. In theorie
heb ik begrepen wat ik allemaal nodig heb, maar als je nauwelijks ervaring hebt, ziet dat er in de praktijk
heel anders uit. Toen ik bij FOTOIMPEX in de winkel keek, raakte ik ineens
in de war door de enorme keuze aan chemicaliën, papier enz. Aangezien ik tot nu toe nauwelijks tot geen ervaring
heb met het ontwikkelen, zou ik dankbaar zijn voor een paar tips over welke chemicaliën ik met
welk papier kan combineren enz. en wat voor een "beginner" het meest praktisch is.
Alvast hartelijk dank voor jullie advies.
Met vriendelijke groeten
Laura
christer
Goedendag Laura,
Je hebt echt een topapparaat! Met zwart-witmodule?
Mijn advies: houd het zo eenvoudig en goedkoop mogelijk. In ieder geval het eerste jaar.
Concreet betekent dat:
- gebruik de chemicaliën die je overal kunt vinden, geen (dure) speciale mengsels.
Eukobrom zou een suggestie zijn voor ontwikkelaar, dat is ook goedkoop. Bewaar verdunde chemicaliën (d.w.z. werkoplossingen) niet te lang.
Je hebt geen stopbad nodig. Spoelen is voldoende, dan gaat de fixeer ook langer mee. Bij film ligt het echter anders, want de film wordt immers niet volledig ontwikkeld zoals de afdrukken.
Fixeer, daar is de keuze gelukkig niet zo groot. Neem gewoon standaard ammoniumthiosulfide.
- Neem het papier dat het goedkoopst is, Fomaspeed Variant. Of de afdruk nu overweldigend goed wordt of niet, hangt in het begin meer van jou af dan van het papier (en de chemicaliën). Zorg dat je niet te veel verschillende papierformaten in huis hebt. Maak liever weinig afdrukken dan veel, maar wel goede en minimaal 24x30 cm.
- Een goed vergrotingsframe is belangrijk, maar duur, ook tweedehands. Een brede rand (minstens 2 cm) rond de foto ziet er goed uit, helaas laten niet alle maskerframes dat aan de boven- en linkerkant toe. Veel maskerframes maken slechts één hoek (die linksboven) 90°, de andere zijn kromgetrokken. Controleer daarom af en toe de hoek rechtsonder, dat gaat eenvoudig met een stuk karton.
Veel plezier en veel succes!
Laura
Hallo allemaal,
Hartelijk dank voor de nuttige antwoorden. Ik heb alles in de winkel gevonden en heb gemerkt dat het gelukkig niet
zo duur is als ik had gedacht.
Waarom zou je in het begin liever PE-papier gebruiken en geen bariet?
Bariet is immers van hogere kwaliteit, is het gewoon moeilijker om ermee te werken?
@Henning:
Ik denk dat ik in eerste instantie vooral portretten en misschien enkele landschapsfoto's
wil vergroten. Eerst zwart-witfoto's in 24x30. Al het andere komt later :)
Wat zijn de voor- en nadelen van een vloeibare en een poederoplossing?
De vergroter heeft een multigrade-kop.
Ik heb nog geen laboratoriumschalen, ik wilde alles in één keer bestellen.
Dan waarschijnlijk eerst in 24x30.
Ik ga in ieder geval meteen aan de slag als ik thuiskom.
Veel groeten uit Vietnam,
Laura
HenningH
Hallo Laura,
24x30 is inderdaad een prima formaat. In de bakjes kom je met een liter oplossing goed uit.
Baryt is nu eenmaal wat bewerkelijker. Het duurt iets langer en je moet jezelf dwingen om nauwkeurig te werken. Als je aan het experimenteren bent, is het bij PE niet zo erg als je een keer te kort spoelt of de tijden in de ontwikkelaar en fixeer niet helemaal precies aanhoudt. Ik vergroot meestal een film helemaal op 13x18, waarbij ik meestal al een paar foto's uitzoek die ik dan op 18x24 vergroot, maar de echte bewerking op baryt doe ik dan pas bij de volgende sessie, waarbij ik dan vier of vijf foto's uitzoek die dan ook zorgvuldig worden afgedrukt.
Je kunt natuurlijk een pakket van 10 stuks op baryt meebestellen; het is toch wel iets bijzonders, dat naar mijn mening niet zomaar even gaat.
De multigrade-kop is echt goed. De belichtingstijden blijven grotendeels constant over het hele bereik (ook bij 4 en 5). Je kunt ter proef eens een foto afdrukken met 0, 3 en 5 (bij dezelfde belichtingstijd), dan krijg je een goed gevoel voor de gradaties. Het licht van de Focomat is erg zacht; wees dus niet verbaasd als je voor het gewenste beeldresultaat op 3 of 3,5 moet afdrukken, hoewel in veel publicaties wordt gesuggereerd dat een echte FineArtPrint alleen op gradatie 2 kan worden afgedrukt...
Poeders hebben het voordeel dat ze lichter zijn (je hoeft geen liter water mee te nemen), minder ruimte innemen en ongebruikt vrijwel onbeperkt houdbaar zijn. Je moet het poeder echter eerst aanmaken; dat geeft stof en duurt soms ook even. Bij vloeibare concentraten neem je gewoon de benodigde hoeveelheid uit de fles, vul je deze aan met de juiste hoeveelheid water en kun je meteen aan de slag.
Positieve ontwikkelaars kun je meestal heel goed meerdere keren gebruiken, dus het "probleem" dat je een extra fles nodig hebt voor de ontwikkelaar, heb je bij poeder en vloeistof.
Veel groeten naar Azië
Henning
christer
Een kleine tip: DuKa-verlichting – koop gewoon een rode ledlamp met een standaard E27- of E14-fitting voor ongeveer 5 euro. Gebruik zo min mogelijk leds, 12 is genoeg, richt ze het liefst naar het plafond en je hebt prachtig indirect licht.
dagobert
Goedendag,
Persoonlijk vind ik de Neutol-vervanger van ADOX geweldig, en die gebruik ik dan ook
Wat het papier betreft, moet ik echter zeggen dat je daar als "beginner" al heel goed mee uit de voeten kunt
Dus op basis van de Multicontrast-module zou ik je het papier van Kentmere aanraden, dat ik erg goed vind
Met vriendelijke groeten,
Uz Lovis