mabo
Heeft iemand de Ilford Delta 100 of Kodak TMX getest met de HRX III-ontwikkelaar? Ik kom uit op totaal andere tijden dan op het gegevensblad staat aangegeven. Zo staat voor de Delta 100 6,5 min bij een verdunning van 1+29 vermeld, maar ik kom uit op ongeveer 13 min. Bij de TMX is het vergelijkbaar (gegevensblad 11 min, mijn tijd 20 min). Bij de oude HRX II kwamen de tijden uit het gegevensblad goed overeen (+- 1 min), daarom zou ik graag willen weten of alleen mijn HRX III zo lang nodig heeft, dus misschien gewoon "op" is. Dan is de geweldige uitspraak van SPUR over de houdbaarheid van 2 jaar echter niet meer geldig.
mdeutgen
Markus,
Heb je al gezien dat Heribert Schain in zijn gegevensblad een aantal regels geel heeft gemarkeerd? Deze waarden heeft hij al getest voor de HRX III; de regels die niet gekleurd zijn, bevatten de tijden voor de HRX II en dienen hooguit als eerste indicatie. Voor zover ik weet staat dat ook zo onderaan het gegevensblad vermeld.
Martin
Gast
Hm,
de wachttijden lijken me erg lang.
Hoe ziet de kleur van de ontwikkelaar eruit?
Ik zou meneer Schain rechtstreeks aanspreken, hij is altijd erg meewerkend.
SPUR
Hallo forumleden,
We hebben de HRX-3 inmiddels getest voor de Delta 100, en wel als volgt:
Verdunning: 1 + 19, dus niet de standaardverdunning van 1 + 29
Ontwikkeltijd: 7 minuten
De te lange ontwikkeltijd bij de TMX lijkt er echter op te wijzen dat onze tips voor de houdbaarheid in het nieuwe gegevensblad niet zijn opgevolgd. Aangezien ik, om welke reden dan ook, het gegevensblad hier niet kan uploaden, volgen hier de tips voor de houdbaarheid.
Tips voor de houdbaarheid:
HRX-3 is in een ongeopende originele fles minimaal 2 jaar houdbaar. Voorwaarde is koele opslag, bij voorkeur in de koelkast.
Om de houdbaarheid van HRX-3 volledig te benutten, moet de ontwikkelaar na het openen van de originele fles zo mogelijk tot de rand worden overgegoten in schone (bruine) glazen flessen en in de koelkast worden bewaard. Hiervoor moeten enkele glazen flessen met verschillende inhoud (bijv. 150 ml, 100 ml en 50 ml) worden aangeschaft, die na reiniging steeds opnieuw voor hetzelfde doel kunnen worden gebruikt. Als de glazen flessen niet tot de rand worden gevuld, moet men bovendien beschermgas gebruiken.
Het gebruik van beschermgas heeft echter weinig zin wanneer de geopende ontwikkelaar in de originele fles blijft zitten, aangezien de originele fles van niet-gasdichte kunststof is gemaakt, waardoor het beschermgas na enige tijd weer door lucht wordt verdrongen.
Als u bovenstaande tips opvolgt, is ook na het openen van de ontwikkelaar een minimale houdbaarheid van 2 jaar gegarandeerd!
Met vriendelijke groeten aan iedereen
Heribert Schain
michael-kielgmxnet
Bij mij was de HRX III na ruim een jaar op. Als de ontwikkelaar een gelige kleur begint te krijgen, is hij aan het einde van zijn levensduur. Ik kon er uiteindelijk nog net een Tmax 400 mee ontwikkelen, maar met verlies aan schaduwdichtheid. Daarvoor had ik echter altijd perfecte resultaten met de voor de Tmax aangegeven tijd, ook met andere films (bijv. APX 100).
Gast
Zie je wel,
je bent al geholpen ;-)
mabo
Bedankt voor de hulp!
Mijn HRX III is ongeveer een jaar oud en vertoont al een behoorlijke gele waas. Zoals ik uit de antwoorden kan opmaken, is hij dus niet meer bruikbaar.
Ik ga een nieuwe HRX III bestellen en de tips van de heer Schain voor een langere levensduur in acht nemen.
Met vriendelijke groeten,
Markus