Ik heb nu een nieuwe ontwikkeltijd voor de HP5+ als 35mm-film met ISO 400. In HC-110, verdunning B (1+31), 20 °C, 6:30 min., RODINAL-kantelen (de eerste minuut continu kantelen, daarna elke 30 seconden 1 keer kantelen). Bij mij komen de negatieven dan veel beter uit dan aangegeven op www.covingtoninnovations.com. De korrel is erg mooi (vooral niet zo sterk als in RODINAL bij ISO 200, maar wel zichtbaar) en de negatieven zijn super geschikt om te vergroten op de condensor – gradaties tussen 2-3 op Agfa MCP.
Heeft iemand misschien nog tijden voor andere ISO-waarden? Bij hogere ISO-waarden wordt de korrel natuurlijk groter en de gradatie steiler. Bij ISO 1600 – 20 °C, 11 min., HC-110, verdunning B 1+31, de eerste minuut continu en daarna elke minuut 3x kantelen – al vrij goede resultaten.
Ik zou graag wat tips krijgen over hoe ik dit nog beter kan doen? Minder kantelen of iets dergelijks?
Hartelijk dank en groeten, Timur
Hallo,
ik ben om kostenredenen overgestapt van de Tri-X naar de HP5+. Nu moest ik tot mijn schrik vaststellen dat de HP5+ in RODINAL met monsterkorrel komt – ik heb niets tegen mooie korrel, maar dit is me toch te veel.
Via Google ben ik op
http://www.covingtoninnovations.com/hc110/german.html gestuit en heb ik al een beetje geëxperimenteerd, maar ik ben nog niet echt tevreden met de resultaten.
Mijn vraag of verzoek: heeft iemand van jullie ontwikkeltijden en het perfecte kantelritme voor de Ilford HP5+ bij ISO 200, 400, 800, 1600 en indien mogelijk ook 3600? Natuurlijk weet ik dat het bij mij weer een beetje kan afwijken, maar een klein houvast zou heel erg fijn zijn.
Hartelijk dank
Timur.
P.S.: Ik vergroot met een Opemus 6, dus een condensorvergroter.