minja
Hallo allemaal,
Een paar jaar geleden moest ik na een ongeluk stoppen met fotografie en het werk in de donkere kamer. Nu gaat het weer bergopwaarts, zodat ik me eindelijk weer kan wijden aan mijn favoriete hobby: analoge zwart-witfotografie. Daarom wil ik mijn oude Foma 100, 200 en 400 – houdbaarheidsdatum 2003 – weer tot leven wekken. Aangezien deze al die tijd gekoeld zijn bewaard, wilde ik even horen of ik ze nog kan gebruiken. Zo ja, welke ontwikkelaar kunnen jullie mij dan aanbevelen? Er is helaas veel veranderd in de loop der jaren. Voor zover ik heb gezien, wordt de Foma 200 ook niet meer geproduceerd, jammer ... ik heb hem destijds veel gebruikt, met geweldige resultaten ... oh ja, als ontwikkelaar gebruikte ik toen voornamelijk de Calbe A49 of Ilford ID 11.
Met vriendelijke groeten
Kornelia
EJG
Hallo Kornelia,
hier is mijn recept voor Fomapan 200: voor de belichting gebruik je 160 ASA, Xtol 1:1, 6,45 min. roteren in Jobo CPA stand 2 (snelste)
Mijn redenen:
Xtol ontwikkelt mooi met een fijne korrel. Vrij lang houdbaar. Ik gebruik 5 liter destilleerd water uit de bouwmarkt. Zeer voordelig per film.
Probeer het eens.
Veel plezier
Met vriendelijke groeten
ejg
Wolf_XL
...over de houdbaarheidsdatum zou ik me geen zorgen maken – ten eerste zijn het geen supergevoelige films en ten tweede zijn ze waarschijnlijk ook koel bewaard. A49 en ID 11 zijn echte klassiekers – als je er tevreden over was, is er geen reden om over te stappen... Er zijn inmiddels weliswaar ook andere uitstekende ontwikkelaars – met name van SPUR of Moersch – maar die zijn ook weer niet zoooo veel beter. Vooral bij de films die je gebruikt, bieden de nieuwe ontwikkelaars geen noemenswaardige voordelen...
minja
. . . Bedankt voor jullie feedback.
Ik heb de eerste pogingen gedaan (eerste ontwikkeling op 200 ASA, Ilford ID11-ontwikkelaar gedurende 9 minuten) en ben superblij met het resultaat. Ik was echt verrast toen ik de film op 400 ASA heb gepusht (ontwikkeld met ID11, 12 min.). Ook deze negatieven leverden als scan (Nikon Coolscan III) nog steeds een goed resultaat op. Ze waren weliswaar wat grofkorrelig, maar ik denk dat als je deze op de conventionele manier zou vergroten, de korrel niet meer zo opvallend zou zijn.
Groeten,
Kornelia
mattes
De Fomapan is/was een zeer goede universele film. Op een Fotokina-beurs werd ik op deze film gewezen en kreeg ik, naast de informatie dat de film qua samenstelling lijkt op de Fujipan 400, een rolletje mee. Ik heb hem in Emofin ontwikkeld. Het resultaat had me overtuigd. Net zo met een fijne korrel als de Neopan, maar iets steiler. Daarna werd de T200 vooral vanwege de gunstige prijs mijn favoriete film. Toen mijn voorraad opraakte, begon de grote faillissementsuitverkoop bij Agfa. Toen heb ik me voorzien van de beroemde, legendarische laatste voorraad. 100-rollen zijn voor mij sindsdien geen optie meer.
Mattes