BSchmiedel
Hallo,
ik heb zojuist een paar afdrukken blauw getint met Tetenal Blautoner en heb de volgende fout: op alle afdrukken hebben de witte wielen en ook de hoge lichten een duidelijk blauwe tint gekregen, die ook bij het spoelen niet weg te krijgen was. Interessant genoeg zijn sommige afdrukken meer aangetast dan andere; er waren verschillende papiersoorten bij (Kentmere, Ilford, Agfa MCP). Ik heb volgens de instructies getint, d.w.z. droge afdrukken gewassen, getint, gewassen, gedroogd.
Mogelijke oorzaak 1: lichtbron in de donkere kamer, het papier is doorschijnend en daardoor krijgt het witte gedeelte ook de tonen mee. Wordt de komende dagen getest, is tot nu toe niet opgevallen. Maar is waarschijnlijk wel het meest aannemelijk...
Mogelijke oorzaak 2: de oude toner – die lag in de originele verpakking ca. 5-6 jaar lekker koel in de donkere kelder. Kan dat zijn?
Mogelijke oorzaak 3: te kort gewassen? Eigenlijk onmogelijk, want ik was minstens 5 minuten, meestal langer.
Hebben jullie nog ideeën hierover? Ik heb tot nu toe nauwelijks ervaring met tonen en het idee dat mijn hele papiervoorraad hierdoor aangetast zou kunnen zijn, jaagt me een beetje de stuipen op het lijf...
Bedankt!
Groeten
Beatrix
Urnes
Hallo Beatrix,
Optie 2 is de juiste. Ik heb dat ook al eens meegemaakt. De eerste afdruk met de oude toner ging nog prima, maar de tweede lukte niet meer. Ik neem aan dat de oude toner gewoon sneller oxideert. Bij sepia-toner met twee componenten, dus bleekmiddel en toner, gebeurt dat trouwens niet. Die werkt zelfs na 13 jaar nog feilloos.
Groeten, Sven.
BSchmiedel
Hallo Sven,
Ik heb gisteren eindelijk de sluiertest gedaan om er helemaal zeker van te zijn – op het nieuwe papier was het inderdaad de toner, maar mijn oude Agfa heeft een heel klein grijs sluiertje; die heeft de lange opslag van een paar jaar niet overleefd. Dat verklaart ook waarom sommige van de getonerde afbeeldingen een regelmatige blauwe tint hebben gekregen (inclusief de witte wielen) en andere niet, of juist vage blauwe verkleuringen.
De volgende keer dus nieuwe toner – bedankt!
Met vriendelijke groeten
Beatrix