comfortablynumb
Goedemorgen en fijne paasdagen allemaal,
ik heb een probleem met de 35mm-film CHS 100 (batch 910642). Op het ontwikkelde negatief blijven er minuscule vlekjes, of puntjes, achter. Op de afdruk zijn dan talloze witte vlekjes te zien. Ik ga ervan uit dat het resten van de blauwe gelatine (supercoating) zijn. Ik heb de films als volgt ontwikkeld:
- In de Jobo-tank gedaan
- Twee of drie minuten voorgewassen met 20 °C koud water
- Het nu blauwe water weggegooid
- Ontwikkeld met APH 09
- 13 minuten ontwikkeld (4 keer kantelen per minuut)
- de nu roze ontwikkelaar weggegooid
- gestopt met 20 °C koud water, 1 minuut lang
- weggegooid, nu helder
- 4 minuten gefixeerd
Ik denk dat ik het ontwikkelingsproces tot zover correct heb uitgevoerd.
Maar hoe krijg ik de blauwe emulsie er zonder resten af, zodat ik onberispelijke negatiefstroken heb? Moet ik meerdere keren en daarvoor korter voorwassen?
Ik ben nu al dankbaar voor jullie tips.
Met vriendelijke groeten,
Andreas
Tandemfahren
Hallo Andreas,
Eh, heeft de CHS100 überhaupt een supercoating? KB-film?
Afgezien daarvan zou dat waarschijnlijk geen zwarte vlekken op het negatief veroorzaken.
Hoe zien de vlekken eruit?
Het klinkt meer als een probleem met de waterkwaliteit (heb je een deeltjesfilter erin?).
Mijn tip zou zijn om het voorverwarmen achterwege te laten – dat verhoogt alleen maar het contrast en belast de emulsie onnodig.
Ik gebruik de 100 zelf niet, maar de 25 zou ik nooit overslaan en dat werkt uitstekend.
Maak voor de zekerheid parallel een proefontwikkeling met een mengsel van APH09 en gedestilleerd water.
mijn 2cts
Frank
comfortablynumb
Hallo Andreas,
Hallo Frank
Hmm, hij heeft in ieder geval een dikke blauwe gelatine(-)emulsie.
Afgezien daarvan zou dat waarschijnlijk geen zwarte vlekken op het negatief veroorzaken.
Nee, ik bedoel, op de afdruk zitten witte vlekken. Op het negatief zitten natuurlijk zwarte vlekken.
Onregelmatig
Dat klinkt meer als een probleem met de waterkwaliteit (heb je een deeltjesfilter erin?)
Nee, het water is bij ons brandschoon. Bij de eerder gebruikte Foma 100 of Foma 400 was dit probleem er niet. De Foma had ook geen blauwe emulsie.
Mijn tip zou zijn om het voorwassen achterwege te laten – dat verhoogt alleen maar het contrast en belast de emulsie onnodig.
Maar hoe krijg je die blauwe emulsie er zonder resten af? Ik vermoed dat er resten van de gelatine in de Jobo-tank zaten, die later door de fixeer voor altijd op de negatiivstrook zijn vastgezet.
MarcS
Hallo Andreas,
er zijn heel wat discussies en minstens evenveel verschillende
antwoorden op internet over vlekken.
Meestal komt het door het water, de ontwikkelaar of de fixeer.
Ik gebruik de CHS heel vaak (25/50/100). De films
worden bij mij nooit voorgewassen en zijn na het ontwikkelen
absoluut helder.
Ik ontwikkel meestal met Ultrafin+ of RODINAL (identiek aan APH 09)
Hoe lang spoel je ze?
Restanten van de blauwe emulsie zouden ook geen zwarte vlekken veroorzaken,
maar de negatieven zouden een lichte waas hebben, die niet echt stoort.
Maar misschien weten de chemici hier op het forum hier meer van
Groeten
Marc
ps...op hoeveel ASA voer je de belichting uit,.. 14 min is best lang, of voer je de verdunning zo sterk uit?
zensusa
Hallo Andreas,
Hallo Frank
Hmm, hij heeft in ieder geval een dikke blauwe gelatine (–)-emulsie.
Nee, ik bedoel, op de afdruk zitten witte vlekken. Op het negatief zitten natuurlijk zwarte vlekken.
Onregelmatig
Klinkt meer als een probleem met de waterkwaliteit (heb je een deeltjesfilter erin?)
Nee, het water is bij ons top. Bij de eerder gebruikte Foma 100 of Foma 400 was dit probleem er niet. De Foma had ook niet die blauwe emulsie.
Mijn tip zou zijn om het voorwassen achterwege te laten – dat verhoogt alleen maar het contrast en belast de emulsie onnodig.
Maar hoe krijg je de blauwe emulsie er zonder resten af? Ik vermoed dat er resten van de gelatine in de Jobo-tank zaten, die later door de fixeer voor altijd op de negatiivstrook zijn vastgezet.
zensusa
Hallo Andreas,
Hallo Frank
Hmm, hij heeft in ieder geval een dikke blauwe gelatine(–)emulsie.
Onregelmatig
Klinkt meer als een probleem met de waterkwaliteit (heb je een deeltjesfilter erin?)
Nee, het water is bij ons brandschoon. Bij de eerder gebruikte Foma 100 of Foma 400 was dit probleem er niet. De Foma had ook niet die blauwe emulsie.
Maar hoe krijg je die blauwe emulsie er zonder resten af? Ik vermoed dat er resten van de gelatine in de Jobo-tank zaten, die later door de fixeer voor altijd op de negatiivstrook zijn vastgezet.
zensusa
Hallo Andreas.
Ik werk al zo’n 15 jaar met Efke-rol- en vlakfilms (de ADOX CHS-serie is ook van Efke). De 100 is, vanwege de klassieke korrel, de uitstekende toonwaarden enz., mijn favoriete film in deze gevoeligheidsklasse. Al mijn Efke-films worden altijd zonder problemen voorgewassen en ze zijn ook zeker niet zo gevoelig als vaak in forumberichten wordt beschreven. Aan de andere kant heb ik momenteel met de Efke-rolfilmpartij 910635 hetzelfde probleem als jij beschrijft. Feit is echter dat dit probleem niet te wijten is aan het voorwassen. Het zou ook niets uithalen als je bijvoorbeeld een filter of gedestilleerd water zou gebruiken, want het is simpelweg een "fabricagefout" (van welke technische aard dan ook). Helaas gebeuren deze dingen bij Efkes "manufactuur"-producties, die immers niet op dezelfde manier worden uitgevoerd als de massaproducties bij Kodak of Fuji, steeds weer. Ik had ongeveer 6 jaar geleden al eens hetzelfde probleem met een partij rolfilms. De vlakfilm die ik momenteel gebruik, heeft dit probleem echter niet (omdat het een andere partij is), ondanks dezelfde verwerking en apparatuur. Met andere woorden, je zult waarschijnlijk met dit probleem/deze fout moeten leven. Ik gebruik mijn resterende rolfilms van deze partij 910635 alleen nog maar voor "onbelangrijke" klussen, want in feite zijn alle opnames op deze films (technisch gezien) rommel en onverkoopbaar, aangezien het verwijderen van vlekken op de afdrukken veel te veel tijd en werk kost en zeker niet altijd perfect zou lukken.
Lothar
Tandemfahren
Goedemorgen allemaal!
Dus als het is zoals Lothar zegt, dan zouden de betrokkenen eens heel hard
Mirko! MIIIIIIRKOOO!
moeten roepen, toch? – Ik bedoel daarmee: een klacht indienen. Bij Impex in Berlijn hebben ze in een mum van tijd door of er iets mis is met de partij.
Trouwens – de blauwe emulsie is toch alleen maar de bescherming tegen lichtinval, of niet? Die verdwijnt toch vanzelf tijdens het ontwikkelen?
Ik wens jullie supergoed licht toe
Frank
comfortablynumb
Hallo Lothar,
De ADOX CHS 100 is de beste film die ik ooit heb gehad. Wat een grijstinten, wat een scherpe negatieven. Helemaal niet vaag, en de afdrukken zijn een feest aan grijstinten.
Maar de blauwe emulsie, die begrijp ik helemaal niet. Die heb ik in de meer dan 20 jaar dat ik met KB fotografeer ook nog nooit gezien.
Wat is dat voor spul dat je vingers blauw kleurt als je er met natte vingers aan komt? Is het:
- de supercoating
- de bescherming tegen lichtvlekken
- ??
Misschien haal ik de termen door elkaar.
Ik had ook al overwogen om 5 of 6 keer kort voor te spoelen, steeds het water weg te gieten, totdat het zogenaamd helder is. Toch bestaat het gevaar dat er enkele kleine deeltjes op de film achterblijven. En achteraf zou de afdruk waardeloos zijn en al die moeite voor niets.
Maar het is goed om te lezen dat jij dit probleem ook kent.
Mirko??? Jij moet helpen en duidelijkheid scheppen. :)
Groeten
Andreas
Hallo Andreas.
Ik werk al ongeveer 15 jaar met Efke-rol- en vlakfilms (de ADOX CHS-serie is ook van Efke). De 100 is, vanwege de klassieke korrel, de zeer goede toonwaarden enz., mijn favoriete film in deze gevoeligheidsklasse. Al mijn Efke-films worden altijd zonder problemen voorgewassen en ze zijn ook zeker niet zo gevoelig als vaak in forumberichten wordt beschreven. Aan de andere kant heb ik momenteel met de Efke-rolfilmpartij 910635 hetzelfde probleem als jij beschrijft. Feit is echter dat dit probleem niet te wijten is aan het voorwassen. Het zou ook niets uithalen als je bijvoorbeeld een filter of gedestilleerd water zou gebruiken, want het is simpelweg een "fabricagefout" (van welke technische aard dan ook). Helaas gebeuren deze dingen bij Efkes "manufactuur"-producties, die immers niet op dezelfde manier worden uitgevoerd als de massaproducties bij Kodak of Fuji, steeds weer. Ik had ongeveer 6 jaar geleden al eens hetzelfde probleem met een partij rolfilms. De vlakfilms die ik momenteel gebruik, hebben dit probleem echter niet (omdat het een andere partij is), ondanks dezelfde verwerking en apparatuur. Met andere woorden, je zult waarschijnlijk met dit probleem/deze fout moeten leven. Ik gebruik mijn resterende rolfilms van deze partij 910635 alleen nog maar voor "onbelangrijke" klussen, want in feite zijn alle opnames op deze films (technisch gezien) rommel en onverkoopbaar, aangezien het verwijderen van vlekken op de afdrukken veel te veel tijd en werk kost en zeker niet altijd perfect zou lukken.
Lothar
comfortablynumb
Hallo Andreas,
Hallo Marc,
Hoe lang spoel je eigenlijk?
Voor het ontwikkelen 3 of 4 minuten.
Na het fixeren zeker 10 minuten met gewoon water, daarna gewoon water met een bevochtigingsmiddel en tot slot nog een keer met gedestilleerd water plus bevochtigingsmiddel. Dit gebeurt allemaal in de Jobotank.
ps...op hoeveel ASA belicht je eigenlijk... 14 minuten is best lang, of verdun je zo sterk?
Ja, dat is best lang, maar de verdunning is ook hoog: 1+40. Ik belicht op 100 ASA.
comfortablynumb
Hallo allemaal,
Ik heb weer een film ontwikkeld en het wassen verlengd. Toch zitten er nog steeds deeltjes op de negatiivstrook. Ik heb het net nog eens bekeken met een 8x-loep. Ik heb de film als volgt verwerkt:
- in de Jobo-tank gelegd.
- 1e voorwassing: 2 min. geweekt, daarna het blauwe water weggegooid.
- 2e voorwassing: 1 minuut ononderbroken gekanteld, lichtblauw water weggegooid.
- 3e voorwassing: weer een minuut gekanteld, helder water weggegooid.
- Ontwikkeling
- Stoppen met water.
- Nogmaals het water verversen
- Fixeren
- Wassen zoals gewoonlijk
Daarna weer grote verbazing over hoe geweldig deze film toch is!!! Wat een toonwaarden. Scherpe zwarttinten, prachtige contrasten. Geweldige film.....
maar toch....
was het allemaal voor niets. Want ondanks het extra spoelen en weggooien is de blauwe gelatine (…) niet volledig opgelost.
Nu heb ik alles geprobeerd en weet ik het niet meer... :)
? Mirko.... kun je alsjeblieft zorgen dat dit raadsel wordt opgelost?
Bedankt en welterusten vanuit Unna,
Andreas
mdeutgen
Heb je wel eens geprobeerd de film zonder voorbehandeling te ontwikkelen? Misschien ligt het daaraan!
Ik heb mijn 100-film tot nu toe altijd direct met APH09 1+40 ontwikkeld en had deze problemen niet. Daar staat tegenover dat de ontwikkelaar na afloop flink sterk uit het blik kwam. Ik heb de KB-film echter al een jaar niet meer gebruikt, dus ik ben niet bekend met de allernieuwste variant. Mijn ervaringen hebben betrekking op kleinbeeld en de films zijn gekocht onder het label Efke.
Martin
MarcS
Hallo allemaal,
ik heb weer een film ontwikkeld en het wassen verlengd. Toch zitten er nog steeds deeltjes op de negatiivstrook. Ik heb het net nog eens bekeken met een 8x-loep. Ik heb de film als volgt verwerkt:
- in de Jobo-tank gelegd.
- 1e voorwassing: 2 min. geweekt, daarna het blauwe water weggegooid.
- 2e voorwassing: 1 minuut ononderbroken gekanteld, lichtblauw water weggegooid.
- 3e voorwassing: weer een minuut gekanteld, helder water weggegooid.
- Ontwikkeling
- Stoppen met water.
- Nogmaals het water verversen
- Fixeren
- Wassen zoals gewoonlijk
Daarna weer grote verbazing over hoe geweldig deze film toch is!!! Wat een toonwaarden. Scherpe zwarttinten, prachtige contrasten. Geweldige film.....
maar toch....
was het allemaal voor niets. Want ondanks het extra spoelen en weggooien is de blauwe gelatine (?) niet volledig opgelost.
Nu heb ik alles geprobeerd en weet ik het niet meer... :)
? Mirko.... kun je alsjeblieft zorgen dat dit raadsel wordt opgelost?
Bedankt en welterusten vanuit Unna,
Andreas
Hallo Andreas,
wat ik eigenlijk wilde zeggen is (voor zover je vlekjes minuscule puntjes
in verschillende hoeveelheden zijn)
het ligt zeker niet aan het voorwassen!
Het komt van de ontwikkelaar of het fixeer (gekristalliseerd?!)
Ik ken het probleem, maar gelukkig komt het heel zelden voor.
Bij mij komt het niet door het water, want ik gebruik altijd
hetzelfde water gebruik.
Ik maak dan nieuwe ontwikkelaar en fixeer, wat ook
helpt.
Groeten
Marc
Hierbij een voorbeeld van de "puntjes" (sterk vergrote scan)
..het lijkt op fijn stof....
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
comfortablynumb
Hallo Marc,
Interessant. Ik heb de fixeer al ververst. De volgende film gaat er de komende dagen in. Hopelijk komt het alleen door de gekristalliseerde fixeer. Het effect trad op toen ik overstapte van Foma- naar ADOX-film, dus het lijkt wel alsof de duivel ermee bezig is. Afwachten maar...
Bedankt voor de tip!
Groeten
Andreas
Hallo Andreas,
wat ik eigenlijk wilde zeggen is (voor zover je vlekjes kleine puntjes in verschillende hoeveelheden zijn)
het ligt zeker niet aan het voorwassen!
Het komt door de ontwikkelaar of het fixeermiddel (gekristalliseerd?!)
Ik ken het probleem, maar gelukkig komt het zelden voor.
Bij mij komt het niet door het water, want ik gebruik altijd hetzelfde water.
Ik maak dan nieuwe ontwikkelaar en fixeer, wat ook helpt.
Groeten
Marc
Hierbij een voorbeeld van de "puntjes" (sterk vergrote scan)
..het ziet eruit als fijn stof....
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
Wolfram
Hoi,
Domme vraag:
Kun je absoluut uitsluiten dat er stof in de camera of in het lab zit?
Groeten,
Wolfram
comfortablynumb
Hallo Wolfram,
Dat kan ik zeker uitsluiten. :-)
Groeten
Andreas
Hoi,
domme vraag:
Kun je stof in de camera of in het lab absoluut uitsluiten?
Groeten
Wolfram
comfortablynumb
Hallo allemaal,
weer een filmrolletje!
Ik heb nu een nieuwe fles fixeervloeistof geopend en een nieuwe oplossing gemaakt. Daarna heb ik de film ontwikkeld, eerst met voorwater, daarna met water gestopt en afgewerkt met de verse fixeervloeistof, sleutelwoorden...
en wat blijkt: weer die deeltjes op de filmstrook. :) :(
Ach, ik zou nu wel kunnen huilen. Al dat werk, de mooie motieven, de geweldige kansen, de moeite en het werk...
Morgen neem ik direct contact op met FOTOIMPEX en schrijf ik een brief, met een filmstrook in de envelop. Dit probleem moet eindelijk worden opgelost.
Veel groeten
Andreas
docsteel
Naar aanleiding van de huidige situatie wil ik deze oude thread weer eens bovenhalen:
€
In juni heb ik 10 rollen CHS 100-rolfilm gekocht.
Ontwikkeld (zonder voorwassen) in ADONAL 1+50 gedurende 10 minuten bij 20 °C,
gestopt in Ilfostop gedurende 1 minuut,
Ilford Rapid Fixer gedurende 5 minuten,
Ilford Washaid 2 min,
wassen >10 min,
Tetenal Mirasol 1 min.
Daarna zag ik een vettige, kleurloze emulsie die met niets te verwijderen was.
€
Ik heb het toen heel eenvoudig onder stromend lauw water tussen duim en wijsvinger weggewassen.
€
Als ik dat bij elke ADOX CHS moet doen, is de film voor mij verleden tijd!
Zijn er nieuwe ervaringen hiermee?
HenningH
Op de een of andere manier werkt de zoekfunctie niet meer goed...
?
De doorzichtige emulsie aan de achterkant is (zoals ik het begrijp) juist de supercoating en moet op de film blijven zitten. Als de camera de achterkant van de film licht bekrast, kunnen die krasjes na het ontwikkelen opzwellen en zouden ze dan geen problemen meer moeten opleveren.
?
Er is daar ergens een discussie over...
GleisNeun
Nadat ik de CHS 100 had uitgeprobeerd, moest ik helaas vaststellen dat mijn negatieven precies de "vlekjes" vertonen zoals hierboven beschreven. Bij één rolletje had ik bovendien plakkerige plekken op de film die ik er niet af heb gekregen.
Ontwikkeling volgens de instructies in ADONAL en Adofix.