GBoos
Hallo,
Ik heb hier een ongeopende fles Spur Ultrafix van vorig jaar en de vloeistof is geel geworden en er zijn neerslagen op de bodem te zien.
Moet ik de fixeer vloeistof weggooien?
Bonderer
Staat er op de fles niets vermeld, zoals een batchnummer of een houdbaarheidsdatum of iets dergelijks? Ik zou het toch even bij de fabrikant navragen, want die zal dit soort zaken immers ook testen. Hij moet daar dus ook wel iets over kunnen zeggen. Zelf gebruik ik alleen nog maar producten waarop de productiedatum, het batchnummer of de houdbaarheidsdatum staat vermeld. ADOX doet dat ook zo.
Als er iets over de houdbaarheidsdatum heen is en het bij mij oud is geworden, dan is dat mijn risico, ik beslis. Het voorkomt echter dat ik oude voorraad krijg die al eeuwen oud is. In het verleden is mij dat helaas al een paar keer overkomen. Voor film zou ik het echter niet willen gebruiken, maar voor papier wel.
Negatieven zijn onherroepelijk verloren, foto's kun je namaken.
GBoos
Nee, geen batchnummer.
Voordat ik de nieuwe NOVA-printprocessor nu met onbruikbare chemicaliën ga vullen, gooi ik ze liever weg.
Ik wilde dit weekend alleen even naar de fotowinkel, maar dat gaat nu niet door.
Franco
Waarom test je de fixeer niet gewoon met een stukje film?
GBoos
Ik heb besloten dat de fixeer vanaf nu alleen nog maar in poedervorm verkrijgbaar is; ik heb hem al besteld.
Bedankt allemaal.
Renate
De gele vlekken zijn waarschijnlijk zwavel. Dat betekent dat de fixeer vloeistof klaar is om weggegooid te worden.
€
Poeder bederft ook na verloop van tijd. Daarom raad ik aan om niet te veel voorraad in te slaan.
€
€
Met vriendelijke groeten
€
Renate
GBoos
Citaat van FOTOIMPEX over ADOFIX P:
Houdbaarheid poederconcentraat: niet meetbaar (tot nu toe zijn er ervaringswaarden van > 25 jaar bekend)
Houdbaarheid aangemaakte oplossing: 3 maanden?
Einde citaat.